گزارش آی‌دی‌سی از بازار ابزار‌های پوشیدنی در سه ماهه نخست سال 2015

نمایش خبر

تاریخ : 1394/3/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، فیت‌بیت Fitbit ، گارمین Garmin ، جاوبن Jawbone ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : براساس گزارش IDC منتشر شده در سوم ژوئن 2015 (13 خرداد 1394) در طول سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، در مجموع حدود 11.4 میلیون عدد ابزارهای پوشیدنی در سراسر دنیا به فروش* رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 200 درصد رشد داشته است. این هشتمین سه ماهه متوالی است که بازار ابزارهای پوشیدنی روندی صعودی را شاهد بوده.

یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر توجه فعالان، تحلیلگران و کاربران فناوری‌های جدید را به خود جلب کرده بازار ابزارهای پوشیدنی و نوآوری‌های پیاپی شرکت‌ها دراین عرصه است. این بازار که زمان زیادی از شکل‌گیری آن نمی‌گذرد و به طور کلی پس از ظهور تکنولوژی‌های هوشمند موبایل در مرکز توجه قرار گرفته است، امروزه محل فعالیت و خلاقیت کمپانی‌هایی است که برای جلب نظر مشتریان و افزایش سهم خود از بازار به رقابت مشغول هستند. فعالیتی که رفته‌رفته ابعاد جدی‌تری یافته و با رقابت میان کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده گوشی‌های هوشمند همراه شده است.

Ramon Llamas -- مدیر تحقیقات ابزارهای پوشیدنی در کمپانی آی‌دی‌سی که یکی از معتبرترین شرکت‌ها در حوزه تحلیل بازار فناوری اطلاعات و مخابرات است -- رشد فروش این قبیل کالاها را نشانه‌ای از افزایش علاقه کاربران و ارتقای قابلیت فروشندگان برای معرفی و ارائه بهتر محصولات جدید می‌داند. علاوه بر این، تقاضا از سوی بازارهای نوظهور در حال رشد است و تولیدکنندگان برای استفاده از فرصت‌های جدید اشتیاق بسیاری دارند.

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) -- تحلیلگر ارشد کمپانی آی‌دی‌سی -- یکی از دلایلی که امسال پنج برند برتر موفق شده‌اند سهم بازار خود را از دو سوم در سه ماهه اول سال گذشته به سه چهارم در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی افزایش دهند آن است که بیش از 40 درصد ابزارهای پوشیدنی قیمتی زیر صد دلار دارند و با تبلیغ و ارائه مناسب امکان خرید آنها برای افراد مختلف با سطوح درآمدی متفاوت وجود دارد. البته این امر شامل کمپانی‌هایی چون اپل نمی‌شود؛ چراکه مشتریان برای خرید محصولات آنها بیش از قیمت و کاربری به برند محصول و ویژگی‌های مرتبط با این مسأله توجه دارند و ممکن است حاضر باشند قیمت‌های بالاتر را نیز پرداخت کنند.

کمپانی فروش در سه‌ماهه نخست 2015 (میلیون واحد) سهم بازار در سه‌ماهه نسخت 2015 فروش در سه‌ماهه نخست 2014 (میلیون واحد) سهم بازار در سه‌ماهه نخست 2014 تغییر فروش سه‌ماهه نخست 2015/2014
1. فیت‌بیت 3.9 34.2% 1.7 44.7% 129.4%
2. شیائومی 2.8 24.6% 0 0.0% N/A
3. گارمین 0.7 6.1% 0.3 7.9% 133.3%
4. سامسونگ 0.6 5.3% 0.3 7.9% 100.0%
5. جاوبن 0.5 4.4% 0.2 5.3% 150.0%
دیگران 2.9 25.4% 1.3 34.2% 123.1%
مجموع 11.4 100% 3.8 100% 200%

جدول بالا: پنج کمپانی برتر فروشنده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2014

مطابق این گزارش، کمپانی Fitbit سال 2015 را نیز مانند پایان سال 2014 با موفقیت آغاز کرد و جایگاه پیشتاز خود را در بازار ابزارهای پوشیدنی حفظ نمود. مطابق گزارش آی‌دی‌سی، در سه ماهه ابتدایی سال 2015، سه محصول جدید Charge، Charge HR و Surge توسط این کمپانی وارد بازار شده و میزان فروش محصولات کمپانی را افزایش داده است. این در حالی است که تقاضا برای مدل‌های قدیمی‌تر دستبند Flex، One و Zip clip-on نیز همچنان ادامه داشته است. البته باید توجه داشت که سهم این کمپانی از بازار ابزارهای پوشیدنی نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته و از 44.7 درصد به 34.2 درصد رسیده است. امری که بیش از هر چیز نشان‌دهنده رقبای جدید در این عرصه است.

کمپانی شیائومی با ابزار پوشیدنی Mi Band در جایگاه دوم جدول قرار گرفته و ۲۴.۶ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. شیائومی این ابزار را همچون گوشی‌های هوشمند خود ابتدا در کشور چین عرضه کرد اما رویکرد تبلیغاتی جدید این کمپانی حاکی از آن است که اهداف تازه‌ای را فراتر از مرزهای کشور چین مد نظر دارد و درصدد تصاحب سهم بیشتری از بازار جهانی این محصولات است.

جایگاه سوم در فهرست منتشرشده توسط آی‌دی‌سی به کمپانی گارمین (Garmin) اختصاص دارد که محصولات متنوعی در زمینه سلامتی و ورزش تولید کرده است. سهم بازار این کمپانی حدود 6.1 درصد است. بیشتر محصولات تولیدشده توسط این شرکت خدماتی از جمله امکان ردیابی، فاصله‌یابی و مکان‌یابی را با استفاده از GPS به کاربران ارائه می‌کنند. البته گارمین درصدد آن است که برخی قابلیت‌های جدید از جمله دسترسی به اخبار و ثبت فعالیت‌ها را نیز به ویژگی‌های محصولات خود بیافزاید.

سامسونگ چهارمین تولیدکننده ای است که در فهرست منتشرشده حضور دارد. این غول فناوریِ اطلاعات تنها تولید کننده از میان تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند اندرویدی است که در میان پنج برند برتر جای گرفته است. البته باید به این نکته توجه کرد که سامسونگ در حال حاضر شش محصول متنوع در حوزه ساعت‌های هوشمند به مشتریان خود ارائه می‌کند که تنها یکی از آنها مجهز به سیستم عامل اندروید است.

Jawbone پنجمین شرکت در میان برندهای برتری است که آی‌دی‌سی در گزارش خود به آنها اشاره کرده است. این کمپانی جایگاه خود را بیش از هر چیز مدیون محصول جدید UP MOVE و ادامه یافتن تقاضا برای محصول قدیمی‌تر UP24 است. البته کمپانی در سه ماهه دوم سال 2015 قصد معرفی دو محصول جدید را به بازار دارد که بی‌شک در حفظ یا ارتقای سهم بازار آن موثر خواهد بود. این محصولات جدید براساس استراتژی طراحی کمپانی همچنان صفحه نمایش نخواهند داشت اما به ارائه اطلاعات و پیش‌بینی برای ارتقای سطح سلامتی ادامه خواهند داد.

البته ورود ساعت اپل بدون شک بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ چراکه حضور یکی از برترین برندهای حال حاضر جهان در بازار محصولات پوشیدنی می‌تواند توجه کاربران سایر محصولات را به خود جلب کند و کمپانی‌های حاضر در بازار را با چالشی جدی مواجه سازد.

IDC Wearables Shipment Report - Q1 2015

 نمودار بالا: سهم بازار تولیدکنندگان ابزارهای پوشیدنی در سه‌ماهه های اخیر

* در مطلب بالا آمار و ارقامی که تحت عنوان "فروش" ارائه شده در اصل آمار و ارقام Shipping یا به عبارتی انتقال از کمپانی سازنده است و ممکن است به دلیل باقی ماندن محصول در فروشگاه‌ها و ... با آمار فروش نهایی متفاوت باشد.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا