گزارش گارتنر از وضعیت فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم 2015

نمایش خبر

تاریخ : 1394/12/3        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir :  بنا به ج در طی سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی 403 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سراسر جهان به کاربران نهایی فروخته شده است که این عدد 9.7 درصد نسبت به سه‌ماهه چهارم 2014 افزایش یافته است.

البته این میزان نشان دهنده کمترین رشد سالیانه در بین سال‌های 2008 تا 2015 است. همچنین در کل سال 2015 با 14.4 درصد افزایش نسبت به سال 2014 تعداد 1.4 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسیده است.

gartner smartphone market report q4 2015

فروش جهانی اسمارت فون به کاربران نهایی برحسب شرکت های سازنده در سه ماهه چهارم سال 2015 از نگاه گارتنر

به گفته Anshul Gupta -- مدیر تحقیقات در موسسه گارتنر-- «[تمایل به] گوشی‌های ارزان قیمت در بازارهای نوظهور و تقاضای زیاد برای گوشی‌های سطح بالا همچنان عوامل هدایت کننده و محرک [بازار] بوده‌اند. در بازارهای نوظهور یک قیمت گذاری سلطه جویانه از سوی برندهای محلی و چینی برای میان‌رده‌ها و پایین‌رده‌ها موجب شده مشتریان با سرعت بیشتری گوشی‌های خود را به گوشی‌های با قیمت مناسب به‌روز‌ رسانی کنند.»

طبق گفته‌های Gupta حدود 85 درصد از کاربران در بازارهای نوظهور در منطقه آسیا اقیانوسیه در حال تعویض گوشی‌های میان‌رده خود با گوشی‌هایی در همین سطح هستند. علاوه بر این تنزل قیمت پول رایج در مقابل دلار ایالات متحده در بسیاری از بازارهای نوظهور باعث ایجاد فشار بیشتر بر فروشندگانی شده است که گوشی‌ هوشمند وارد می‌کنند. شرایط بازار فعلی بسیاری از فروشندگان را بر آن داشته است تا با برپا ساختن کارخانه در هند و اندونزی از تحت تاثیر قرار گرفتن به دلیل تنزل نامطلوب نرخ ارز در اینده و مالیات‌های سنگین بر واردات پرهیز کنند.

در طی سه‌ماهه چهارم 2015 از میان 5 فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در دنیا، سامسونگ و هواوی تنها شرکت‌هایی بوده‌اند که فروش آن‌ها به کاربران نهایی نسبت به سه‌ماهه چهارم 2014 افزایش داشته است. اپل در این دوره با 4.4 درصد کاهش در فروش آیفون برای اولین بار با تنزل مواجه شده است.

هرچند سامسونگ در جایگاه اول قرار گرفته است اما طبق گفته‌های تحلیلگر گارتنر این شرکت با چالش‌هایی مواجه شده است. به گفته Gupta «سامسونگ برای جلوگیری از کاهش فروش گوشی‌های سطح بالا نیاز دارد گوشی‌های هوشمند جدید پرچمداری را معرفی کند که می‌توانند با آیفون‌ها رقابت کنند و جلوی روی‌آوردن به دستگاه‌های iOS را بگیرند.»

samsung galaxy s6 edge plus

سامسونگ گلکسی S6 edge+

هواوی با داشتن 53 درصد افزایش فروش سالیانه در طی سه‌ماهه چهارم بهترین عملکرد را داشته است. گسترش برند هواوی در نقاط مختلف دنیا و تصمیم این شرکت مبنی بر محدودیت محصول خود به گوشی‌های هوشمند موجب شد تا این شرکت قیمت فروش میانگین (ASP) بالاتری را در سال 2015 تجربه کند.

با در نظر گرفتن کل فروش گوشی‌های هوشمند شرکت‌های مختلف در سال 2015، سامسونگ در جایگاه اول قرار می‌گیرد. اما سهم بازار این شرکت 2.2 درصد تنزل داشته است. در سال 2015 اپل با فروش 225.9 میلیون دستگاه آیفون در حدود 16 درصد بازار را در دست گرفته است. هواوی نیز با فروش 104 میلیون دستگاه، 53 درصد رشد سالیانه داشته و سهم بازار آن به 7.3 درصد می‌رسد.

huawei mate s

هواوی Mate S

در بخش سیستم‌ عامل‌ها، اندروید با 16.6 درصد رشد در سه‌ماهه چهارم 80.7 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. به گفته Roberta Cozza --مدیر تحقیقات در موسسه گارتنر-- «اندروید از افزایش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند با قیمت مناسب و تنزل دستگاه‌های iOS در بازار رده‌بالاها در سه‌ماهه چهارم 2015 سود برد. در بخش رده‌بالاها با وجود کاهش در فروش سالیانه اپل در سه‌ماهه چهارم، در کل سال 2015 اپل فاصله سهم بازار خود با سامسونگ را کم کرد.» 

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا