پتنت جدید اپل برای دکمه Home مجازی

نمایش خبر

تاریخ : 1395/7/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : با آنکه حدود یک ماه از معرفی جدیدترین اسمارت‌فون‌های اپل می‌گذرد، گمانه‌زنی‌ درخصوص نسل بعدی این گوشی‌ها آغاز شده است.

پیش از این شایعاتی منتشر شده بود که اپل آیفون سال آینده خود را -- که احتمالا آیفون 8 نام خواهد داشت-- به صفحه نمایشOLED و بدون حاشیه‌ای (edge-to-edge) مجهز خواهد کرد که تمام قسمت جلویی گوشی را می‌پوشاند؛ همچنین دکمه Home را از محصول آینده خود حذف خواهد کرد و به جای آن کلید مجازی لمسی قرار خواهد داد که توسط موتور لمسی و لرزشی گوشی عمل می‌کند.

apple virtual home button patent

در همین راستا، کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 4 اکتبر 2016 (13 مهر 1395) پتنت جدیدی را در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) به ثبت رسانده که جزییات بیشتری از نوآوری‌های اپل را آشکار ساخته است. حسگر خازنی در این فناوری جدید، خوانش دقیق اثر انگشت را در هر نقطه از صفحه‌نمایش امکانپذیر خواهد ساخت. در این راه‌کار همچنین از لنزهای الکترواستاتیک که در ردیفی از المان‌های حس‌کننده توزیع شده‌اند استفاده می‌شود تا اثر انگشت کاربر به دقت خوانده شود.

این حسگر اثر انگشت خازنی دارای ساختاری عایقی (دی‌الکتریک) متشکل از یک سطح تماس (contact surface) و یک سطح حسگر (sensor surface) است؛ مجموعه‌ای از المان‌های حسی خازنی روی سطح حسگر یا نزدیک به آن قرار دارند و لنز الکترواستاتیکی نیز درون این ساختار عایقی شکل گرفته است. به کمک این فناوری، اپل قادر خواهد بود که اسکنر اثر انگشت Touch ID را مخفی سازد و تمام سطح جلویی گوشی را به صفحه‌نمایش اختصاص دهد.

apple virtual home button patent

این امر تاکنون امکانپذیر نبود چرا که تصویر اثر انگشت در حین عبور از شیشه صفحه‌نمایش و رسیدن به حسگر Touch ID -- که زیر آن قرار داشت--تغییر می‌کرد و دچار اختلال می‌شد. در نوآوری اخیر اپل، از لنزهای ویژه‌ای برای اتصال فاصله میان صفحه و حسگر استفاده می‌شود و به این ترتیب تصویر واضحی از اثر انگشت ایجاد می‌گردد.

apple virtual home button patent

در حال حاضر فناوری‌های دیگری در صنعت گوشی‌های هوشمند وجود دارند که امکان استفاده از اسکنر اثر انگشت در پشت صفحه‌نمایش را ایجاد کرده‌اند. فناوری‌هایی نظیر تکنولوژیSense ID متعلق به شرکت کوالکام که با استفاده از امواج فراصوت اثر انگشت کاربر را از روی سطوحی نظیر شیشه، فلز یا پلاستیک تشخیص می‌دهد و در صورت وجود عرق دست یا گرد و خاک روی اسکنر اثر انگشت نیز خللی در کارکرد آن به وجود نخواهد آمد.

اپل همچنین قصد دارد در طراحی این جایگزین مجازی برای دکمه Home، قابلیت ناوبری (Navigation) را نیز به طور عملی جای دهد؛ چراکه بخشی از کاربری دکمه Home به همین قابلیت اختصاص دارد.

اپل در خلال سال‌های 2012 تا 2014، مالکیت حدود 26 پتنت از شرکت امنیت بیومتریک Privaris را به دست آورده است. زمینه تخصصی شرکت Privaris در زمینه یکپارچه‌سازی اسکنرهای اثر انگشت و صفحه‌‌های لمسی است و به نظر می‌رسد پتنت جدید اپل با تکیه بر نوآوری‌های این شرکت طراحی شده باشد.

دکمه Home در ابتدا تنها برای تغییر مسیر کاربران به صفحه اصلی iOS اپل مورد استفاده قرار می‌گرفت. این دکمه در طول زمان برای تطبیق با نیازهای کاربران تغییرات زیادی داشته است. به طور مثال، فشردن و نگه داشتن این دکمه دستیار صوتی Siri را فرا می‌خواند. با دو بار فشردن یا ضربه زدن می‌توان بین اپ‌های مختلف جابجا شد و با اضافه شدن حسگر اثر انگشت (Touch ID) نیز یک لایه امنیتی به آن افزوده شده است. حذف این دکمه به اپل امکان می‌دهد که بدون بزرگ‌تر کردن اسمارت‌‌فون‌های خود، اندازه و رزولوشن صفحه‌نمایش گوشی را افزایش دهد.

touch id on iphone 6

رویکرد کلی اپل تلاش برای هر چه ساده‌تر کردن محصولات و حذف بخش‌هایی از محصولات است که باعث پیچیدگی کاربری می‌شوند. این رویکرد را می‌توان در بازطراحی محصولات و اقداماتی نظیر حذف درایو فلاپی از آی‌مک در سال 1998، حذف جک هدفون از مک‌بوک و مک‌بوک پرو در سال 2006، حذف پورت اترنت و سی‌دی/دی‌وی‌دی پلیر از مک‌بوک ایر در سال 2008 و حذف پورت شارژ و همه درگاه‌های یواس‌بی از مک‌بوک 12 اینچی جدید این شرکت مشاهده کرد. به علاوه اپل در محصولات اخیر خود یعنی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، جک 3.5 میلی‌متری هدست را نیز حذف کرده است. با توجه به این نمونه‌ها حذف دکمه Home و اضافه کردن بخش مربوط به این دکمه به صفحه‌نمایش چندان جای تعجب ندارد.

البته هنوز مشخص نیست که این ویژگی جالب توجه چه زمانی در اسمارت‌فون‌های اپل به صورت تجاری به کار گرفته خواهد شد اما برخی خبرگزاری‌ها از جمله Business Insider با استناد به منابع خبری خود، گزارش کرده‌اند که اپل تولید سخت‌افزار نسل بعدی آیفون را از هم‌اکنون آغاز کرده است. با این وجود جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است و نمی‌توان درباره زمان و نحوه استفاده از این پتنت جدید با قاطعیت سخن گفت.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا