درخواست پتنت اپل برای نوعی سیستم محافظت از نمایشگر دستگاه

نمایش خبر

تاریخ : 1394/8/8        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  چندی پیش شرکت موتورولا اولین گوشی مجهز به نمایشگر نشکن را با نام Motorola DROID Turbo 2 معرفی کرد. مسلما سایر سازندگان تلفن همراه نیز برای افزودن این امکان به دستگاه‌های خود رقابت خواهند کرد. با وجود این که سازندگان دستگاه‌های مختلف همواره در جهت افزایش مقاومت محصولات خود در برابر آسیب‌دیدگی تلاش کرده‌اند اما دستگاه‌هایی مانند iPhone همچنان در برابر ضربات ناشی از افتادن دستگاه روی سطوح بسیار آسیب‌پذیر هستند. با وجود اقداماتی مانند استفاده از آلومینیوم محکم‌تر برای جلوگیری از خم شدن بدنه و افزودن چند واشر لاستیکی برای محافظت بیشتر در برابر نفوذ آب که توسط اپل در ساخت جدیدترین نسل آیفون-- iPhone 6S-- انجام گرفته است اما این گوشی نیز چندان در برابر آسیب‌دیدگی ناشی از سقوط از ارتفاع مقاوم نیست.

apple iphone active screen protector patent application

در صورت آسیب دیدن صفحه‌نمایش iPhone بر اثر اصابت با زمین کاربر باید با مراجعه به یک Apple Store دست کم 100 دلار بابت تعمیر آن پرداخت کند. به تازگی درخواست پتنتی از سوی اپل توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) تحت عنوان "محافظت فعال از صفحه‌نمایش دیوایس‌های الکترونیکی" منتشر شده که در آن مکانیزم جدیدی برای محافظت از شیشه نمایشگر لمسی در برابر آسیب دیدگی شرح داده شده است. سیستم ارائه شده توسط اپل بسیار پیچیده‌تر از روش موتورولا برای مقاومت نمایشگر دستگاه‌های خود در مقابل شکستن است. طبق درخواست پتنت اپل، عملکرد این سیستم به گونه‌ای خواهد بود که در هنگام افتادن دستگاه چهار محافظ که در چهار گوشه آن جاسازی شده‌اند در همکاری با شتاب سنج و سنسورها به بیرون آمده و با ایجاد فاصله میان زمین و دستگاه، مانع از برخورد و شکستن شیشه نمایشگر می‌شوند.

apple iphone active screen protector patent application

در مرحله اول لازم است افتادن دستگاه شناسایی شود که این عمل با استفاده از قسمت‌های مختلفی انجام می‌شود که بیشتر آن‌ها از قبل در دستگاه‌های iOS مدرن حضور دارند. سنسورهای موقعیت‌یاب مانند شتاب‌سنج و ژیروسکوپ یا ردیاب‌های محیطی مانند سنسورهای ارتفاع در این سیستم به کار می‌آیند. علاوه بر این به گفته اپل از دوربین دستگاه --به وسیله نرم‌افزار مخصوص شناسایی حرکت-- نیز می‌توان برای شناسایی جسمی که به سرعت در حال نزدیک شدن به زمین است استفاده کرد. در مثالی دیگر می‌توان از بخش‌های صوتی برای تعیین ارتفاع، سرعت و سایر اندازه‌ها به وسیله ساطع کردن و دریافت بازتاب پالس‌های فراصوتی استفاده کرد.

apple iphone active screen protector patent application

پس از شناسایی افتادن دستگاه قسمت محافظ صفحه‌نمایش به سمت بیرون حرکت کرده و از برخورد این قسمت با زمین جلوگیری می‌کنند پس از شناسایی افتادن دستگاه و بیرون آمدن محافظ‌‌های نمایشگر با شناسایی توقف حرکت دستگاه توسط سنسور‌ها و یا پس از مدت از پیش تعیین شده‌ای قسمت‌های محافظ دستگاه به حالت اولیه باز می‌گردند. حرکت قسمت‌‌های محافظ به وسیله موتورها یا فعال کننده‌هایی که با مکانیزمی مشابه چرخ دنده خطی (Rack and pinion) عمل می‌کنند، میسر می‌شود. هر موتور با یک چرخ دنده در ارتباط است که این چرخ‌دنده به نوبه خود یا یکی از محافظ‌های صفحه‌نمایش یا تعداد بیشتری از آنها درگیر بوده و طی آن حرکات دایره‌ای چرخ‌دنده به حرکات خطی تبدیل می‌شود. در یک روش دیگر یک فعال کننده می‌تواند مستقیما به یک محافظ متصل شود.

apple iphone active screen protector patent application

مواد تشکیل دهنده این قسمت‌ها بسته به ساختار و نحوه اجرا متفاوت است. به گفته اپل برای این کار می‌توان از مواد مستحکم و یا انعطاف‌پذیر مانند پلاستیک، پلیمر و فلزات نازک استفاده کرد.

بنا به درخواست پتنت منتشر شده، اپل ممکن است از این سیستم برای محافظت از شیشه iPhone ،iPad ،Apple Watch ،iPod و MacBookها استفاده کند. البته با توجه به اینکه سیستم شرح داده شده در حد یک درخواست پتنت است نمی‌توان در مورد افزوده شدن آن به دستگاه‌های اپل پیش‌بینی کرد.

لازم به ذکر است این درخواست پتنت در 18 آوریل 2014 (29 فروردین 1393) به ثبت رسیده است و نام Tyson B. Manullang، Stephen B. Lynch و Emery A. Sanford به عنوان مخترعین آن درج شده است. 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا