پتنت اپل برای افزودن امکان تشخیص دود به گوشی‌های موبایل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/6/12        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  به تازگی یکی از پتنت‌های شرکت اپل ثبت شده به شماره 9,123,221 در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، توسط این موسسه منتشر شده است. در این پتنت که درخواست آن به ماه می سال 2013 باز می‌‌گردد،‌ اپل به شرح سیستمی پرداخته است که با استفاده از آن می‌توان از دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی موبایل، تبلت، ساعت هوشمند و... برای تشخیص دود و هشدار آتش‌سوزی استفاده کرد.

ممکن است بپرسید با وجود سیستم‌های تشخیص دود که در اکثر خانه‌ها و ساختمان‌ها نصب شده است دیگر چه نیازی به افزودن این امکان به گوشی‌ها یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی است؟ بنا بر توضیحات اپل سیستم‌های هشدار دود سنتی در جاهای مشخصی از ساختمان‌ها و خانه‌ها نصب شده و بنابراین وجود دود تنها در مجاورت آن‌ها تشخیص داده می‌شود. در این حالت در صورت قرار گیری افراد در فاصله‌های دورتر ممکن است امکان مطلع شدن آن‌ها از هشدار سیستم وجود نداشته باشد اما با استفاده از دستگاه‌های قابل حمل مانند گوشی تلفن همراه این محدودیت تا حد زیادی برداشته می‌شود. علاوه بر این یک دستگاه الکترونیکی قادر است اطلاعات مفیدی از میزان دود و آتش سوزی و محل آن جمع‌آوری و برای صاحب خانه ، افراد حاضر در محل دود وآتش ، آتش‌نشانی و اورژانس ارسال کند.

Apple smart smoke detection system for iPhone patent

به گفته اپل برای افزودن امکان تشخیص دود به دستگاه‌های الکترونیکی از سنسوری مشابه سنسور مورد استفاده در دستگاه‌های تشخیص دود معمولی اما در اندازه کوچکتر (به منظور جایگیری آن در بدنه گوشی) استفاده می‌شود. شرط تشخیص دود توسط دستگاه ورود دود به داخل آن است. بنابراین طبق پتنت اپل سنسور مورد نظر باید در نزدیکی یکی از درگاه‌های گوشی مانند درگاه اسپیکر نصب شود. اپل این کارکرد را محدود به دیوایس‌های پرتابل خود نکرده و ابزارهای دیگر تولیدی این شرکت همچون مک‌بوک‌ها، کامپیوترهای دسک‌تاپ، روترهای وای‌فای و حتی Apple TVها نیز ممکن است به این امکان مجهز شوند.

Apple smart smoke detection system for iPhone patent

طراحی این سیستم به گونه‌ای خواهد بود که در هنگام شناسایی دود توسط دستگاه علاوه بر مطلع کردن صاحب دستگاه، پیام هشدار به دستگاه‌های سایر افراد حاضر در محل آتش‌سوزی و همچنین آتش‌نشانی و اورژانس نیز ارسال خواهد شد. مضاف بر این طبق برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزار کنترلی سیستم، دستگاه قادر است نسبت به فعال کردن سیستم‌های اطفاء حریق موجود در محل آتش‌سوزی اقدام کند. طبق پتنت اپل پیام هشدار فرستاده شده توسط دستگاه می‌تواند حاوی اطلاعات مفیدی از جمله آدرس محل آتش‌سوزی، طرح ساختمان، دما، موقعیت‌ قرار گیری افراد در محل آتش‌سوزی و ... باشد که تاثیر مهمی بر کنترل شرایط توسط افراد حاضر در محل و یا پرسنل اورژانس و آتش‌نشانی دارد.

Apple smart smoke detection system for iPhone patent

لازم به ذکر است این طرح تنها در حد یک پتنت است و نمی‌دانیم آیا نسل بعدی دستگاه‌های iOS قادر به شناسایی دود خواهند بود یا خیر. اما می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت به کارگیری آن کار فرونشاندن آتش و امداد و نجات افراد حاضر در آتش‌سوزی‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از گذشته خواهد شد. مخصوصا هنگام وقوع حریق در ساختمان‌هایی که ده‌ها یا صدها نفر در آن‌ حضور دارند.

نام Paul G. Puskarich به عنوان مخترع این سیستم در پتنت اپل قید شده است. 

منبع : USPTO