USB-IF اعلام کرد: امکان حذف جک هدفون و انتقال سیگنال‌های صوتی از طریق USB Type-C

نمایش خبر

تاریخ : 1395/7/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : یو اس بی نوع سی USB Type-C

واحد خبر mobile.ir : تصمیم اپل برای حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون در گوشی‌های جدید خود (آیفون 7 و 7 پلاس) سر و صدای زیادی به پا کرد، اما باید بدانیم اپل اولین شرکتی نبوده که دست به چنین اقدامی زده است. سیر طبیعی پیشرفت فناوری به گونه‌ای است که آرام‌آرام جک هدفون را حذف کرده و به سمتی می‌رود که پورت USB را بیش از پیش در دسترس قرار دهد. به منظور تحقق این امر "انجمن مجریان یواس‌بی"، موسوم به USB-IF، در روز سه‌شنبه 27 سپتامبر 2016 (6 مهر 1395) مشخصات استاندارد جدید Audio Device Class 3.0 را منتشر کرد که به موجب آن امکان انتقال صدا از طریق درگاه USB Type-C فراهم شده و بدین ترتیب می‌توان USB را جایگزین جک هدفون کرد.

earpods with lightning port

بنابراین سازندگان از این پس استانداردی را در اختیار دارند که به موجب آن می‌توانند سیگنال‌های صوتی را -- در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها (از رایانه شخصی گرفته تا تلفن همراه) -- از طریق پورت USB Type-C ارسال کنند. این امر به نحوی یادآور آن است که چگونه کیبوردها و موس‌ها در گذشته از طریق پورت PS/2 متصل می‌شدند، اما این نحوه اتصال اکنون تغییر کرده و در حال حاضر این USB است که به عنوان اتصال استاندارد شناخته می‌شود.

usb type c cable

طبق بیانیه‌ای که USB-IF اخیرا صادر کرده، حذف جک 3.5 میلی‌متری باعث می‌شود که دیگر نیازی به وجود چند پورت در یک دیوایس نباشد. این امر به کانکتوری یکپارچه یا در اصطلاح all-in-one اشاره دارد، همان چیزی که اپل با عرضه آیفون 7 و 7 پلاس به دنبالش بوده است. امکان تولید دیوایس‌های نازک‌تر (تا اندازه یک میلی‌متر)، مقاومت بیشتر در برابر آب و فضای گسترده‌تر برای لحاظ نمودن امکانات جدیدتر را می‌توان از دیگر مزایای حذف جک هدفون برشمرد.

هدفون‌هایی که از طریق پورت USB به دستگاه وصل می‌شوند از پشتیبانی صوتی بهتری برخوردار بوده و می‌توانند به امکاناتی مانند مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ یا در اصطلاح DACهای داخلی و قابلیت حذف نویز مجهز گردند. به علاوه، این هدفون‌ها طبق مشخصات ارائه شده از سوی USB-IF میزان مصرف انرژی را کاهش داده و مواردی مانند تشخیص کلمات کلیدی (hotword detection) به منظور کنترل‌های صوتی را نیز امکان‌پذیر می‌کنند.

usb if certified logos

ممکن است تولید دستگاه‌های فاقد جک هدفون برای همه سازندگان قابل قبول نباشد. بسیاری از کمپانی‌ها همچنان به قرار دادن جک 3.5 میلی‌متری در دیوایس‌ها اصرار دارند، اما فواید دیوایس‌های بدون جک غیر قابل انکار بوده و با توجه به پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، مزایای آنها قابل تأمل‌اند. البته حذف جک هدست نیز بدون اشکال به نظر نمی‌رسد و مهم‌ترین ایراد به آن ناتوانی در گوش دادن به موسیقی حین شارژ دستگاه است که یکی از متداول‌ترین استفاده‌‌های کاربران علاقه‌مند به موسیقی به حساب می‌آید.

جف ری‌ون‌کرفت (Jeff Ravencraft)، مدیر ارشد عملیات در USB-IF، می‌گوید: «امروزه یو‌اس‌بی ساده‌ترین و فراگیرترین کانکتور در دسترس بوده و [همین امر] باعث شده تا USB Type-C گزینه‌ای منطقی برای آینده صدای دیجیتال باشد.» وی افزود «ما کمپانی‌های علاقه‌مند به استفاده از مشخصات یو‌اس‌بی را تشویق می‌کنیم تا به منظور کاهش زمان ارائه [محصولات] به بازار و اینکه بتوانند محصولات مجهز به یو‌اس‌بی قابل اطمینانی را به مشتریان تحویل دهند، از منابع انجمن USB-IF استفاده کنند.»

تا کنون اسامی نام‌آشنایی همچون اپل، موتورولا و اینتل از حذف جک هدفون حمایت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود بسیاری از سازندگان دیوایس‌های اندرویدی نیز در آینده نزدیک چنین مسیری را دنبال کنند، اما برخی کمپانی‌ها نظیر سامسونگ هنوز به این پورت گرد و کلاسیک ایمان داشته و دیوایس‌های خود را به این درگاه مجهز می‌کنند. البته برخی شنیده‌ها حاکی از آنند که سامسونگ نیز در اسمارت‌فون Galaxy S8 -- که احتمالا در سال 2017 عرضه خواهد شد -- جک هدفون را حذف و درگاه USB Type-C را جایگزین آن خواهد نمود. در این بین، شاید کمپانی‌های دیگر برای حذف جک هدفون منتظر یک حمایت رسمی بوده‌اند و ممکن است به زودی شاهد آن باشیم که برندهای بیشتری محصولات خود را بدون جک هدفون عرضه نمایند. 

منبع : USB IF


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا