معرفی Lumia 650 - میان‌رده‌ای زیر پوست پرچمدار

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/11/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ویندوز 10 Windows 10 ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، مایکروسافت Microsoft ، Microsoft Lumia 650 ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  از زمانی‌که مایکروسافت برند لومیای نوکیا را در اختیار خود گرفت، تاکنون اسمارت‌فونی که از لحاظ سخت‌افزاری در قانع‌کننده‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد را به تولید انبوه نرسانده است. البته گوشی‌های Lumia 950 و 950 XL نهایت تلاش مایکروسافت برای تولید پرچمدارهای جدید و نزدیک شدن به این ایده به شمار می‌روند، ولی مایکروسافت با تولید اسمارت‌فون میان‌رده Lumia 650 بار دیگر ظاهرا قصد ادامه رویه پیشین و ساخت گوشی‌های معمول ارزان‌قیمت با فروش نسبتا مناسب را دارد. کمپانی مایکروسافت در روز دوشنبه 15 فوریه 2016 (26 بهمن 1394) از گوشی جدید خود با نام Lumia 650 رونمایی کرد.

introducing microsoft Lumia 650

پس از گوشی‌های لومیا 950 و لومیا 950 XL همراه با Lumia 550، این چهارمین اسمارت‌فونی است که مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز 10 تولید می‌کند. به نظر می‌رسد Lumia 650 بخشی از استراتژی مایکروسافت در جهت تحقق شعار "مجموعه گوشی‌های مؤثر" بوده و بخش بیزنس و کسب و کار را هدف قرار داده باشد. Lumia 650 با اپلیکیشن‌هایی نظیر Office و OneDrive عرضه خواهد شد و مایکروسافت در ویدئوی معرفی این گوشی، از آن با عنوان "انتخابی هوشمندانه برای کسب‌وکار شما" یاد می‌کند. این شرکت مدعی است که Lumia 650 تعادلی مطلوب بین کار و نیازهای شخصی فرد برقرار خواهد نمود.

introducing microsoft Lumia 650

Lumia 650 در ابعاد 142×70.9×6.9 میلی‌متر طراحی شده و با داشتن وزنی معادل 122 گرم جزو گوشی‌های سبک محسوب می‌شود. بدنه این گوشی از ترکیب پلاستیک و آلومینیوم تشکیل شده، بدین شکل که با وجود پلاستیکی بودن قاب پشت گوشی، فریم و قاب پیرامونی دستگاه از جنس آلومینیوم ساخته شده است. به گفته مایکروسافت، آلومینیوم به کار رفته در بدنه بسیار خوش‌تراش و از نوع آنودیزه است.

introducing microsoft Lumia 650

به اعتقاد برخی کارشناسان، تضاد عجیبی در تولید بعضی از اسمارت‌فون‌های مایکروسافت به چشم می‌خورد. به عنوان مثال گوشی‌های Lumia 950 و 950 XL از سخت‌افزاری بسیار قدرتمند برخوردارند، اما بدنه تمام پلاستیکی آنها، ظاهر گوشی‌های ارزان قیمت را تداعی می‌کند. در Lumia 650 قضیه کاملا برعکس بوده و این دیوایس با وجود ظاهر بسیار شکیل بدنه، در زمینه سخت‌افزاری حرف چندانی برای گفتن ندارد.

صفحه نمایش Lumia 650 با تکنولوژی OLED ساخته شده و با پوشش Corning Gorilla Glass 3 محافظت می‌شود. نمایشگر از رزولوشن 720×1280 پیکسل برخوردار است که با توجه به اندازه 5 اینچی آن، تراکم پیکسلی 297ppi را به دست می‌دهد. البته مایکروسافت مدعی شده که زیباترین صفحه نمایش در چنین رده قیمتی، متعلق به Lumia 650 است. ناگفته نماند که وجود فناوری ClearBlack (با کاهش بازتاب نور و بهبود کیفیت تصویر) نیز ظاهرا به کاربران در هنگام کار با دستگاه زیر نور آفتاب کمک خواهد کرد.

introducing microsoft Lumia 650

حافظه RAM دستگاه 1 گیگابایت و حافظه داخلی آن 16 گیگابایت عنوان شده که با پشتیبانی از کارت حافظه تا 200 گیگابایت دیگر نیز قابل ارتقا خواهد بود. چیپ‌ست به کار رفته در این گوشی، اسنپ‌دراگون 212 محصول کوالکام است. این تراشه نه‌چندان قوی، از چهار هسته‌ پردازشی تشکیل شده که این هسته‌های پردازشی منطبق بر معماری پردازنده‌های 32 بیتی Cortex A7 بوده و روی فرکانس 1.3 گیگاهرتز کلاک شده‌اند. گفتنی است این چیپ‌ست به واحد پردازش گرافیکی Adreno 304 مجهز شده است. با توجه به چیپ‌ست متوسط و رزولوشن پایین صفحه‌نمایش، نیاز چندانی به یک باتری بسیار حجیم نبوده و مایکروسافت نیز باتری قابل تعویضی با ظرفیت 2000 میلی آمپر ساعت را برای این گوشی در نظر گرفته است.

qualcomm snapdragon 212 processor

دوربین اصلی دستگاه وضوح 8 مگاپیکسلی داشته و از امکاناتی مانند فلش LED و فوکوس خودکار بهره می‌برد. این دوربین می‌تواند با وضوح 720p و با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. دوربین جلو نیز وضوحی معادل 5 مگاپیکسل داشته و از لنزی با زاویه باز برخوردار است. انتظار می‌رود دیافراگم نسبتا باز لنز هر دو دوربین (با گشودگی f/2.2) کیفیت عکس‌های گرفته شده در نور کم را بالا ببرد.

introducing microsoft Lumia 650

اسمارت‌فون Lumia 650 مجهز به شبکه ارتباطی LTE بوده و در دو مدل تک‌سیم و دو‌سیم‌کارته (از نوع سیم‌کارت نانو) عرضه خواهد شد. از دیگر امکانات ارتباطی این دستگاه نیز می‌توان به بلوتوث نسخه 4.1 و NFC اشاره کرد.

همانطور که قبلا هم ذکر شد، Lumia 650 از جمله دیوایس‌هایی است که به سیستم عامل ویندوز 10 مجهز است. بدون شک Continuum از مهم‌ترین قابلیت‌های ویندوز 10 به شمار می‌رود که به کاربر اجازه می‌دهد با اتصال دیوایس خود (از طریق یک داک جداگانه) به نمایشگری بزرگ، چیزی شبیه به کار با رایانه شخصی را تجربه کند. اما علی‌رغم ادعای مایکروسافت مبنی بر اینکه Lumia 650 اسمارت‌فونی است که برای محیط کسب‌وکار طراحی شده، این گوشی -- برخلاف Lumia 950 و 950 XL -- از Continuum پشتیبانی نمی‌کند. دلیل این امر آن است که چیپ‌ست به کار رفته در Lumia 650 به آن اندازه قدرت ندارد تا این امکان را فراهم کند. گذشته از آن، برای استفاده از Continuum بایستی دیوایس را از طریق پورت USB-Type C به داک نمایشگر مایکروسافت متصل کرد، که گوشی Lumia 650 فاقد این پورت بوده و به جای آن از درگاه microUSB برخوردار است.

introducing microsoft Lumia 650

اسمارت‌فون Microsoft Lumia 650 در دو رنگ مشکی و سفید تولید شده و از 15 فوریه (26 بهمن) با قیمت خرده‌فروشی 199 دلار (پیش از اعمال مالیات و سوبسیدهای محلی) در برخی کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد. بیش از یک سال است که فروش اسمارت‌فون‌های Lumia با افت شدیدی مواجه شده و مایکروسافت با وجود عرضه ویندوز 10، همچنان در جذب مشتری برای گوشی‌های خود ناموفق بوده است. طبق برخی شایعات شنیده‌ شده، Lumia 650 آخرین اسمارت‌فونی است که مایکروسافت با برند Lumia عرضه می‌کند و گمان می‌رود گوشی بعدی این شرکت با برند Surface به تولید برسد.