معرفی Lumia 950 و Lumia 950 XL - پرچمدارهای جدید مایکروسافت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/7/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ویندوز 10 Windows 10 ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، زایس Zeiss ، Microsoft Lumia 950 XL Dual SIM ، Microsoft Lumia 950 XL ، Microsoft Lumia 950 Dual SIM ، Microsoft Lumia 950 ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی مایکروسافت در روز سه‌شنبه 6 اکتبر 2015 (14 مهر 1394) طی مراسمی با عنوان Windows 10 Devices (دستگاه‌های ویندوز 10) -- که در نیویورک برگزار شد -- از دو گوشی پرچمدار این شرکت با نام‌های Lumia 950 و Lumia 950 XL رونمایی کرد. مایکروسافت در سال 2015 گوشی‌های میان‌رده قابل قبولی عرضه داشته ولی از آوریل 2014 -- زمانی که کسب‌و‌کار دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا را خریداری کرد -- تاکنون، اسمارت‌فون پرچمداری ارائه نکرده است.

این دو اسمارت فون جدید از بسیاری از جهات شبیه به هم بوده و می‌توان تفاوت آنها را در اندازه بدنه و صفحه نمایش، ظرفیت باتری و پردازنده‌های آنها جست‌وجو کرد. گفتنی است این دو محصول اولین گوشی‌هایی خواهند بود که با سیستم‌عامل ویندوز 10 روانه بازار می‌شوند.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

پانوس پانای (Panos Panay)، که مسئولیت توسعه تمام دستگاه‌های پیشرفته ویندوزی را بر عهده دارد، در جریان این مراسم گفت: «می‌خواهیم ویندوز را در جیب شما جای دهیم. این دو گوشی واقعا مانند رایانه‌های شخصی عمل می‌کنند.»

Lumia 950 در ابعاد 145×73.2×8.2 میلی‌متر تولید شده، قطر صفحه نمایش آن 5.2 اینچ و وزن آن 150 گرم اعلام شده است. Lumia 950 XL -- که می‌توانیم آن را برادر بزرگ‌تر Lumia 950 بنامیم -- بزرگ‌تر و سنگین‌تر است؛ این گوشی ابعادی معادل 151.9×78.4×8.1 میلی‌متر داشته، اندازه صفحه نمایش آن 5.7 اینچ و وزن آن 165 گرم گزارش شده است. بزرگی گوشی کمی کار کردن با آن را دشوار کرده ولی به لطف وجود برخی انطباق‌پذیری‌های نرم‌افزاری ، امکان مانور بیشتری با یک دست فراهم می‌شود. به عنوان مثال بعضی نوار ابزار‌ها در برنامه‌های یونیورسال و عمومی (مانند Word) به جای قرار گرفتن در بالای صفحه، در پایین آن دیده می‌شوند. به علاوه با نگه داشتن دکمه استارت ویندوز، می‌توان صفحه را به سمت پایین متراکم کرد تا برای لمس بالای صفحه مجبور نباشید انگشتان خود را تا انتهای بالایی نمایشگر حرکت دهید.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

وزن نسبتا کم این دو گوشی -- در قیاس با اندازه بزرگ آنها -- را می‌توان به جنس پلاستیکی بدنه نسبت داد. برخلاف بیشتر پرچمدارهای کمپانی‌های مختلف که بدنه‌ای فلزی یا شیشه‌ای دارند، بدنه این دو گوشی از پلی‌کربنات ساخته شده است. شاید این موضوع باعث شود موقع کار کردن با آنها، حس در دست گرفتن یک پرچمدار به شما دست ندهد، ولی نکته مثبت بدنه‌های پلی‌کربنات، در مقایسه با شیشه و فلز، آن است که دیگر نیاز چندانی نیست تا نگران سر خوردن گوشی از دست‌تان باشید مایکروسافت در این مدل همچنین از پلاستیک مات استفاده کرده و به همین علت لازم نیست مدام اثر انگشت را از پشت بدنه پاک کنید.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

صفحه نمایش هر دو گوشی با تکنولوژی AMOLED ساخته شده و از پوشش محافظ Corning Gorilla Glass 3 بهره می‌برد. رزولوشن 2560×1440 پیکسل در صفحه نمایش بیانگر وضوح Quad HD بوده که در Lumia 950 به تراکم پیکسلی 564ppi و در Lumia 950 XL به تراکم پیکسلی 518ppi منجر می‌شود. مانند اکثر گوشی‌های سری لومیا، این دو گوشی نیز از فناوری Clear Black برخوردار بوده و کار کردن با آنها در زیر نور آفتاب نیز ظاهرا کاربر را دچار مشکل نخواهد کرد. هم‌چنین ویژگی Glance -- که تنها در برخی گوشی‌های لومیا پشتیبانی می‌شد -- در این دو گوشی فعال است. به موجب این ویژگی تنها با درآوردن گوشی از جیب، می‌توان نوتیفیکیشن‌های مهم، از جمله زمان، تاریخ، پیامک، ایمیل و ... را روی صفحه نمایش مشاهده کرد، بدون آنکه نیازی به روشن کردن نمایشگر باشد.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

یکی از تفاوت‌های عمده این دو گوشی در پردازنده‌های آنهاست که در این میان Lumia 950 XL با داشتن 8 هسته پردازشی، از برادر کوچک‌تر خود Lumia 950 -- که 6 هسته پردازشی دارد -- پیش افتاده است. Lumia 950 به چیپ‌ست 6 هسته‌ای Snapdragon 808 ساخت شرکت کوالکام مجهز است. این چیپ‌ست مشتمل بر دو هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A57 و چهار هسته پردازشی 1.44 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 418 است. اما Lumia 950 XL از چیپ‌ست 8 هسته‌ای و قوی‌تر Snapdragon 810 بهره می‌برد. این چیپ‌ست از 4 هسته پردازشی 1.5 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 و چهار هسته پردازشی 2 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A57 تشکیل شده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 430 برخوردار است.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

حافظه RAM هر دو گوشی 3 گیگابایت است نکته دیگر آن است که برخلاف اکثر کمپانی‌های مطرح که پرچمدارهای خود را با حافظه داخلی‌های متفاوت تولید می‌کنند، مایکروسافت این دو گوشی را تنها در یک ورژن با 32 گیگابایت حافظه روانه بازار خواهد کرد که البته با پشتیبانی از کارت حافظه تا 200 گیگابایت قابل ارتقا خواهد بود. تراشه‌های به کار رفته در این دو گوشی، همان تراشه‌هایی است که در اسمارت‌فون‌هایی نظیر Moto X Style ،LG G4 ،OnePlus 2 و برخی دیگر مشاهده می‌شود، از ‌این‌رو می‌توان گفت لومیا‌های جدید قدرتی برابر با پرچمدارهای اندرویدی خواهند داشت. البته مایکروسافت مدعی است این دو گوشی به لطف ویندوز 10 و قابلیت Continuum قدرتمندتر از رقبای اندرویدی خواهد بود.

اسمارت‌فون‌های Lumia 950 و 950XL از سیستم عامل ویندوز 10 برخوردارند. این سیستم عامل که جدیدترین نسخه از ویندوز محسوب می‌شود امکانات فراوانی به همراه دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به Continuum و Windows Hello اشاره کرد.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

با استفاده از قابلیت Continuum می‌توان گوشی را به یک رایانه رومیزی تبدیل کرد. فرض کنید با گوشی خود -- که مجهز به ویندوز 10 است -- به یک سفر کاری رفته‌اید. در این شرایط می‌توانید گوشی را با استفاده از یک داک مخصوص به نام Microsoft Display Dock به تلویزیون یا مانیتور وصل کرده و با اتصال موس و کی‌بورد به داک، درست مانند یک رایانه رومیزی از گوشی خود استفاده کنید. البته این امکان در صورتی فراهم خواهد بود که نرم‌افزار مورد استفاده شما از نوع universal باشد، یعنی بتواند روی تمام دستگاه‌های مجهز به ویندوز 10 (PC، تبلت، اسمارت‌فون و Xbox One) اجرا شده و خود را متناسب با اندازه صفحه نمایش آنها تطبیق دهد.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

ویژگی کاربردی دیگری که در ویندوز 10 به چشم می‌خورد Windows Hello نام دارد. امروزه برخی گوشی‌های رده‌ بالا از اسکنر اثر انگشت برخوردارند و به این وسیله کاربر خود را شناسایی می‌کنند. ولی در Lumia 950 و 950XL ویژگی جالب‌تری به نام Windows Hello را شاهد هستیم. این برنامه -- که فعلا به صورت بتا در این دو گوشی فعال است -- با گسیل نوری قرمز رنگ، عنبیه چشم کاربر را اسکن کرده و پس از آن دوربین جلوی دستگاه ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد چهره کاربر را از دیگران تشخیص می‌دهد.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

گوشی‌های سری لومیا همواره از دوربین‌های باکیفیتی برخوردار بوده‌اند که سرآمد آنها گوشی Nokia Lumia 1020 با دوربینی 41 مگاپیکسلی بوده است. این بار نیز مایکروسافت همین رویه را در پیش گرفته و دوربینی با رزولوشن 20 مگاپیکسل در پشت این دو دستگاه تعبیه نموده که به گفته پانای «عملکردی باورنکردنی در نور کم دارد.» این دوربین حرف‌های زیادی برای گفتن دارد: لنز کارل‌زایس با گشودگی f/1.9، لرزه‌گیر اپتیکال دست، فوکوس خودکار و فلش ال‌ای‌دی سه‌گانه. از دیگر امکانات دوربین می‌توان به فناوری PureView، فناوری تشخیص چهره و تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا (HDR) اشاره کرد. ترکیب تمام این امکانات، عکس‌های گرفته شده با دوربین این دو گوشی را متمایز خواهد کرد؛ تنها با زوم کردن روی عکس‌ها می‌توانید به این تفاوت پی ببرید که تا چه حد جزییات در این تصاویر ثبت شده است. البته تنها امکانات سخت‌افزاری دوربین در کیفیت عکس‌ها دخیل نبوده و نرم‌افزار دوربین نیز در این میان سهیم است. گفتنی است این دوربین می‌تواند با وضوح 2160p (یا 4k) و با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

فلش سه‌گانه دوربین پدیده جالبی است و با برخورداری از مدل رنگی RGB، قادر است خود را با رنگ پوست سوژه هماهنگ کند تا تصویر گرفته شده طبیعی‌تر جلوه کند. اما در جلوی دستگاه خبری از فلش نبوده و دوربین 5 مگاپیکسلی که در جلو قرار گرفته، سلفی‌ها را بدون فلش می‌گیرد.

باتری هر دو گوشی قابل‌ تعویض بوده ولی ظرفیت آنها، باتوجه به اندازه صفحه نمایش متفاوت است. ظرفیت باتری‌های Lumia 950 و 950XL به ترتیب 3000 و 3340 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده و هر دوی این گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. به‌علاوه هر دو دستگاه از پورت جدید USB Type-C برخوردارند و امکان شارژ سریع نیز برای آنها فراهم است.

introducing microsoft lumia 950 and microsoft lumia 950xl

اسمارت‌فون‌های Lumia 950 و Lumia 950 XL در دو رنگ سفید و مشکی تولید شده و به ترتیب 549 و 649 دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. هر دوی این گوشی‌ها از نوامبر سال جاری وارد بازار‌های آمریکا خواهند شد. در شرایط کنونی اندروید و iOS تقریبا تمام بازار تلفن‌های همراه هوشمند را در دست دارند و با وجود موفقیت نسبی استراتژی گوشی‌های ارزان‌قیمت لومیا در برخی مناطق نظیر روسیه، ویندوز‌فون همچنان به میزان زیادی مهجور مانده و تنها 3 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌ها را در اختیار دارد. حال بایستی منتظر ماند و دید که آیا این پرچمدارهای ویندوزی می‌توانند مشتریان را به سمت خود جذب کنند یا خیر. 


به روزرسانی - قیمت مایکروسافت لومیا 950 ایکس ال دوآل سیم و مایکروسافت لومیا 950 دوآل سیم و مایکروسافت لومیا 950 در بازار ایران

گوشی مایکروسافت Lumia 950 XL Dual SIM به بازار ایران راه یافته.

گوشی مایکروسافت Lumia 950 Dual SIM نیز در بازار ایران موجود است.

گوشی مایکروسافت Lumia 950 هم در بازار ایران عرضه می شود.

شما می توانید با مراجعه به صفحات فروشندگان و قیمت گوشی مایکروسافت Lumia 950 XL Dual SIM و فروشندگان و قیمت گوشی مایکروسافت Lumia 950 Dual SIM و فروشندگان و قیمت گوشی مایکروسافت Lumia 950 از قیمت عرضه این گوشی ها در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.