معرفی برنامه Duo - اپلیکیشنی ساده و کارآمد برای تماس‌های تصویری

نمایش خبر

تاریخ : 1395/6/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، duo ، google duo ، اپلیکیشن Application

واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل طی کنفرانس Google I/O 2016 از یک اپلیکیشن تماس تصویری با نام Duo رونمایی کرده بود. حال پس از گذشت حدود دو ماه، اپلیکیشن مذکور از روز سه‌شنبه 16 آگوست 2016 (26 مرداد 1395) در اختیار کاربران اندروید و iOS قرار گرفته است. با وجود اینکه Duo برای اندروید 6 و نسخه بعدی اندروید (اندروید 7 نوقا) طراحی شده، اما گوگل مدعی است که برنامه Duo با اندروید 4.1 به بالا نیز سازگار خواهد بود.

تماس ویدیویی پدیده جدیدی نیست و برنامه‌های متعددی -- نظیر Skype، FaceTime و ... -- برای این منظور طراحی شده‌اند.

introducing google duo video call application

نکته اینجاست که نرم‌افزار Dou به دنبال آن نیست که انقلابی در تماس‌های تصویری به پا کند، بلکه تنها می‌خواهد از چشم‌اندازی مدرن‌تر به این مقوله نزدیک شود، به طوری که عادت‌های ما در هنگام استفاده از اسمارت‌فون، نیاز ما به فوریت و انزجار ما از پیچیدگی را در نظر بگیرد. در ادامه، ویژگی‌های بارز این برنامه کاربردی را ملاحظه می‌کنید:

شماره همراه تنها چیزی که برای راه‌اندازی Duo نیاز دارید

در تمام مراحل کار با Duo متوجه ساختار ساده آن می‌شوید، حتی در مرحله راه‌اندازی. پس از نصب برنامه، 4 اجازه دسترسی از شما درخواست می‌شود که عبارتند از اجازه برای دسترسی به میکروفون، دوربین، مخاطبین و همچنین اجازه برای فرستادن و دریافت پیامک به منظور دعوت دیگران به استفاده از Duo. پس از تأیید موارد فوق، کد فعال‌سازی برنامه از طرف گوگل برای شما پیامک می‌شود. به محض وارد کردن شماره تلفن همراه و کد فعال‌سازی، Duo راه‌اندازی می‌شود. بنابراین برای نصب Duo نیازی به داشتن اکانت در گوگل نبوده و مانند WhatsApp احتیاجی به داشتن نام کاربری و رمز عبور نیز نخواهید داشت. مرحله راه‌اندازی Duo در مقایسه با FaceTime، Skype، Hangouts و بسیاری از برنامه‌های مشابه سریع‌تر و ساده‌تر بوده و استفاده از آن سرراست‌تر است.

introducing google duo video call application

ویژگی جذابی به نام Knock Knock

Knock Knock ویژگی منحصربه‌فرد برنامه Duo است که به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند قبل از پاسخ دادن به تماس تصویری، پیش‌نمایشی ویدئویی از شخص تماس‌گیرنده را در گوشی خود ببیند. زمانی که در برنامه Duo اقدام به برقراری یک تماس ویدیویی می‌کنید، پیغام زیر در بالای صفحه به نمایش در می‌آید: "Your video is visible" (ویدئوی شما قابل مشاهده است). این بدان معناست که طرف مقابل می‌تواند در آن واحد ویدئوی زنده شما را (البته بدون صدا) ببیند. کاربران اندروید صرف‌نظر از اینکه اپلیکیشن Duo در اسمارت‌فون‌شان باز باشد یا نباشد، می‌توانند Knock Knock را ببینند (به عنوان مثال روی لاک‌اسکرین). اما کاربران آیفون تنها زمانی قادر به مشاهده Knock Knock هستند که برنامه Duo را از قبل باز کرده باشند. در غیر این صورت، تنها نوتیفیکیشنی را با این مضمون که فردی در حال تماس با شماست، دریافت خواهند کرد.

introducing google duo video call application

خوشبختانه قابلیت Knock Knock برای شماره‌هایی غیر از مخاطبین شما کار نمی‌کند، که این مسأله راه مناسبی برای جلوگیری از دیدن تصاویر ناخواسته از افراد ناشناس است. اگر مایل به دریافت تماس تصویری از یک فرد نیستید، می‌توانید به سادگی او را بلاک کنید. اما باید توجه داشته باشید که نمی‌توان Knock Knock را برای یک یا چند مخاطب غیرفعال کرد. به عبارت دیگر Knock Knock می‌تواند یا برای تمام مخاطبین فعال باشد و یا برای هیچ‌یک از آنان فعال نباشد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در صورت غیر فعال نمودن Knock Knock، نه تنها ویدئوی پیش‌نمایش شما برای مخاطبین ارسال نمی‌شود، بلکه ویدئوی پیش‌نمایش آنها نیز در موقع تماس روی گوشی شما نخواهد آمد؛ خواه Knock Knock در گوشی آنها فعال باشد یا نباشد.

از جمله انتقادهای وارد به قابلیت Knock Knock سردرگمی کاربران در هنگام دریافت یک تماس است؛ جایی‌که با وجود به نمایش گذاشته شدن تصویر زنده کاربر دریافت‌‌کننده تماس در صفحه برنامه، ویدئوی وی تا قبل از قبول کردن تماس، برای فرد تماس گیرنده به نمایش گذاشته نمی‌شود اما در این مورد در ساختار منویی Duo، اطلاع‌رسانی نشده و ممکن است کاربران در این زمینه دچار اشتباه و سردرگمی شوند.

سادگی در واسط کاربری هم جاری است

نرم‌افزار Duo از صفحه‌ها و منوهای محدودی تشکیل شده است. به محض باز کردن برنامه با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که تصویرتان را از طریق دوربین جلوی گوشی به شما نشان می‌دهد. در پایین صفحه قسمت سفیدرنگی مشاهده می‌شود که آیکون تماس تصویری (Video Call) را در خود جای داده است. با لمس این آیکون، لیست آن دسته از مخاطبین که Duo را نصب کرده‌اند ظاهر می‌شود. در ادامه این لیست آن دسته از مخاطبین که هنوز این برنامه را ندارند به نمایش در می‌آید که می‌توانید با ارسال یک پیامک آنها را به Duo دعوت کنید. پس از برقراری چند تماس تصویری، آن عده از مخاطبینی که اخیرا با آنها تماس داشته‌اید در قسمت سفیدرنگ پایین ظاهر می‌شوند. منوی اپلیکیشن نیز در قسمت بالا سمت راست به چشم می‌خورد.

introducing google duo video call application

با باز کردن این منو می‌توانید وارد تنظیمات برنامه شوید. در این قسمت می‌توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که در صورت دریافت تماس تصویری، گوشی شما در حالت لرزاننده قرار داشته و زنگ نخورد. می‌توانید برای استفاده از اینترنت دیتا محدودیت تعیین کرده و شماره‌های بلاک‌شده را مشاهده و مدیریت کنید. اگر قصد تعویض خط تلفن همراه خود را دارید و یا دیگر مایل به استفاده از این برنامه نیستید، می‌توانید در قسمت تنظیمات برنامه، عضویت شماره خود را لغو کرده و یا به عبارت دیگر شماره خود را unregister کنید. همچنین می‌توانید ویژگی منحصربه‌فرد برنامه Duo، یعنی Knock Knock، را فعال یا غیر فعال کنید.

به محض برقراری تماس در Duo، مانند هر برنامه مشابه دیگری، نمای دوربین جلو به پنجره‌ای کوچک تبدیل شده و بقیه صفحه به ویدئوی شخص مقابل اختصاص می‌یابد. در این میان چند دکمه دایره‌شکل به چشم می‌خورد:

introducing google duo video call application

• آیکون بلوتوث، که تنها زمانی به نمایش در می‌آید که در حال استفاده از هدست مجهز به بلوتوث باشید.

• دکمه سویچ دوربین که بین دوربین جلو و دوربین اصلی جابجا می‌شود و بدین‌وسیله شما می‌توانید یا از طریق دوربین جلو چهره خودتان، و یا از طریق دوربین اصلی هرچه را که مایلید مخاطب از فضای جلوی شما ببیند را به وی نشان دهید. شایان ذکر است در اسمارت‌فون‌هایی مانند LG G5، که دارای 2 دوربین اصلی هستند، می‌توانید هر کدام از سه دوربین که مایلید را انتخاب کنید، در نتیجه در این گوشی‌ها برنامه Duo در 3 نمای دلخواه قابل اجرا خواهد بود.

• دکمه بی‌صدا (mute)، برای زمانی که قصد دارید چیزی بگویید یا با شخصی صحبت کنید و نمی‌خواهید مخاطب‌تان صدای شما را بشنود (البته برای مواقع عطسه یا سرفه کردن هم کاربرد دارد!).

• پنجره نمایاب دوربین خودتان، که با لمس آن می‌توانید تصویر مخاطب را به این پنجره کوچک فرستاده و تصویر خودتان را در صفحه اصلی گوشی ببینید. این گزینه برای زمانی مناسب است که قصد دارید زاویه دید پشت سرتان‌‌ را مجددا تنظیم نمایید، و یا نیاز دارید ظاهر خود را دوباره چک کنید.

• در نهایت دکمه قرمزی که در پایین صفحه قرار داشته و با لمس آن تماس تصویری خاتمه می‌یابد.

اگر شما دریافت کننده تماس تصویری در Duo باشید، علاوه بر به تصویر کشیدن پیش‌نمایشی از ویدئوی طرف مقابل، Duo به شما نشان می‌دهد که وی در حال حاضر از چه شبکه‌ای برای برقراری تماس استفاده می‌کند. در صورتی که به تماس ویدئویی پاسخ ندهید، یک نوتیفیکیشن تماس از دست رفته روی صفحه ظاهر شده و به شما این امکان را می‌دهد که با طرف مقابل تماس گرفته و یا به او پیامک دهید. اما برخلاف برخی نرم افزارهای مشابه -- نظیر Snapchat -- که به کاربر اجازه می‌دهند تماس ویدئویی را با تماس صوتی و یا تنها با ارسال پیام پاسخ دهند، چنین قابلیتی در Duo مشاهده نمی‌شود.

ادامه تماس حتی با کانکشن ضعیف

می‌توان گفت 2 مورد مایه مباهات برنامه Duo است: یکی سازگاری با سرعت اینترنت کاربر (که مسلما در سرعت‌های پایین، کیفیت ویدئو افت خواهد کرد)، و دیگری انتقال بین وای-فای و اینترنت دیتا بدون اینکه خللی در حین تماس به وجود آید. برای نیل به مورد دوم، برنامه Duo از همان ابتدا به محض باز شدن برنامه، هر دو شبکه وای-فای و اینترنت دیتا را فعال می‌کند تا در صورت افت سیگنال وای-فای، اینترنت دیتا آماده به کار باشد.

introducing google duo video call application

با وجود ادعای گوگل مبنی بر امکان برقراری تماس حتی با سرعت اینترنت پایین، صحت این ادعا تا حدی نامشخص بوده و حرف‌های ضد و نقیضی در این زمینه شنیده می‌شود. به عنوان مثال ریتا ال کوری (Rita El Khory)، از کارشناسان حیطه نرم‌افزار، تجربه شخصی خود در هنگام کار با Duo را عالی توصیف کرده و می‌گوید با وجود سرعت بسیار پایین اینترنت -- به حدی که پیام متنی در برنامه WhatsApp با تأخیر 10 ثانیه‌ای تحویل داده می‌شد -- به راحتی با Duo موفق به برقراری تماس تصویری شده است. به گفته وی هر چه کانکشن ضعیف‌تر شود، کیفیت تماس به این ترتیب افت می‌کند که ابتدا رزولوشن ویدئو پایین آمده، سپس به تدریج ویدئو محو شده ولی صدای مخاطب -- هرچند گاهی با تأخیر یا قطع شدن -- همچنان شنیده می‌شود.

در مقابل، مکس ادی (Max Eddy)، از دیگر کارشناسان این حوزه، پس از آزمایش این برنامه، ادعای گوگل را نادرست دانسته و اظهار می‌کند که در هنگام کار با Duo -- با وجود برخورداری از کانکشن مناسب -- چندین مورد از تماس‌ها امکان اتصال نداشته‌ و برقرار نشده‌اند. البته وی نوع اپراتور تأمین‌کننده اینترنت دیتا را نیز در کیفیت تماس‌ها دخیل دانسته و به عنوان مثال تماس با اینترنت دیتای T-Mobile LTE را رضایت‌بخش‌تر می‌داند.

امنیت بالا

به گفته گوگل تمام تماس‌های تصویری در Duo از رمزنگاری سرتاسری (end-to-end encryption) برخوردار بوده و از این رو در درجه امنیتی بالایی قرار دارند. این در حالی است که Hangouts و Skype فاقد این ویژگی بوده و Messenger فیس‌بوک هم هنوز به طور کامل به این ویژگی مجهز نشده است. البته گوگل جزییات مربوط به این پروتکل را علنی نکرده است. به عنوان مثال زمانی که گوگل برنامه پیام‌رسان Allo را معرفی کرد، متذکر شد که این اپلیکیشن از پروتکل رمزنگاری Signal استفاده می‌کند.

introducing google duo video call application

در این میان به عنوان تنها مشکل احتمالی، کاربر ممکن است از سوی مزاحمان تلفنی که به صورت رندوم شماره می‌گیرند، تماس‌های ناخواسته‌ای دریافت کند. اما باید توجه داشته باشیم در سیستم‌هایی که برای شناسایی افراد از آدرس ایمیل یا رمز عبور استفاده می‌کنند نیز چنین اتفاقی دور از انتظار نیست.

نقاط ضعف

مانند هر برنامه دیگری که برای اولین بار عرضه می‌شود، Duo نیز خالی از اشکال نیست. همانطور که قبلا هم ذکر شد، در شرایطی که سرعت اینترنت خیلی پایین باشد، ممکن است ویدئو قطع شود اما تماس به صورت صوتی ادامه پیدا می‌کند. ولی در حال حاضر نمی‌توان از ابتدا یک تماس صوتی را در Duo ترتیب داد، که البته ممکن است در آینده نزدیک این امر محقق شود.

برخلاف برخی برنامه‌های مشابه -- مانند Skype یا Hangouts -- امکان برقراری تماس ویدئویی گروهی در نرم‌افزار Duo پیش‌بینی نشده است. از دیگر معایب Duo آن است که در حال حاضر نسخه دسک‌تاپ نداشته و تنها روی تلفن همراه یا تبلتی که سیمکارت‌خور باشد می‌توان از آن استفاده کرد. از طرف دیگر با توجه به اینکه فعال‌سازی این برنامه به شماره همراه کاربر وابسته است، حساب اشخاص در Duo تنها به یک دیوایس محدود خواهد شد. مشکل دیگری که در نتیجه این وابستگی به شماره تلفن همراه پیش می‌آید آن است که در تبلت‌هایی که از سیم‌کارت پشتیبانی نمی‌کنند و فقط به شبکه وای-فای مجهزند، نمی‌توان از Duo استفاده کرد.

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد کاربران آیفون برای برقراری تماس‌های تصویری همچنان از FaceTime استفاده کنند، ولی Duo می‌تواند خلأ بین اندروید و iOS را در این زمینه پر کند.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا