گزارشی از مهم‌ترین دستاوردهای Google I/O 2016

نمایش خبر

تاریخ : 1395/3/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان گوگل موسوم به Google I/O در سال 2016، طی روزهای 18 تا 20 می (29 تا 31 اردیبهشت) مطابق هر سال در سانفرانسیسکو برگزار شد. هدف گوگل از برگزاری Google I/O رونمایی از به‌روزرسانی‌های عمده اندروید و معرفی محصولات آتی این شرکت -- در هر دو حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار -- است. ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل که از سخنرانان اصلی مراسم افتتاحیه بود، تعدادی از دستاورد‌های گوگل و اندروید را در این مراسم معرفی نمود که در ادامه مهم‌ترین آنها تشریح می‌شود:

the google io 2016 highlights announcements

Google Assistant، دستیار صوتی جدید گوگل

ساندار پیچای کنفرانس Google I/O را با معرفی دستیار صوتی جدید گوگل -- که Google Assistant نام گرفته -- آغاز کرد. در مقایسه با Google Now که عملکردش بیشتر با محوریت جست‌وجو بود، Google Assistant بیشتر به یک اپلیکیشن چت شباهت دارد.

Sundar Pichai google CEO

ساندار پیچای مدیرعامل گوگل

دامنه عملکرد Google Assistant گسترده است. به جای پاسخ دادن صرف به سؤالات، Google Assistant می‌تواند تشخیص دهد چرا کاربر چرا چنین سؤالی پرسیده تا بتواند اقدام منطقی بعدی را نیز انجام دهد. به عنوان مثال اگر بپرسید "سینما چه فیلم‌هایی دارد؟"، Google Assistant علاوه بر نمایش لیست فیلم‌ها، نحوه خریدن بلیط را نیز به شما پیشنهاد می‌دهد. هم‌چنین Assistant به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند با سایر محصولات گوگل -- از جمله Google Home -- تعامل داشته و همه‌چیز را هوشمندتر نماید.

Google android assistant

اسپیکر هوشمند Google Home

Google Home، که از ملزومات خانه‌های هوشمند در آینده به شمار می‌رود، اسپیکر وای‌فای کوچکی با میکروفون‌های همیشه فعال است که می‌توان آن را با بسیاری از سرویس‌ها یکپارچه کرد. این دستگاه -- که عملکردی شبیه به Echo (محصول آمازون) دارد -- از طریق تکنولوژی Google Assistant می‌تواند به سؤالات پاسخ داده، دستورها را اجرا نماید و دیوایس‌های هوشمند درون خانه را کنترل کند.

Google Home متشکل از یک استوانه کوچک بوده که اسپیکر آن -- که در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود -- در قسمت پایینی واقع شده است. برخلاف Echo، این دستگاه می‌تواند به طور همزمان با چندین دیوایس دیگر در چندین اتاق ارتباط داشته باشد، و ممکن است به دنبال یک پرسش از Google Home، سه دیوایس متفاوت به آن پاسخ دهند.

Google Home

Google Home بر مبنای استاندارد Chromecast ساخته شده که به موجب آن می‌توان فایل مدیا را از دیوایس‌های اندروید یا iOS به اسپیکرها یا نمایشگرهای سازگار با Chromecast انتقال داد. از دیگر قابلیت‌های گوگل هوم می‌توان به امکان تغییر دما یا نور محیط از طریق دیوایس‌های اتوماسیون خانگی Nest و یکپارچه‌سازی با سرویس‌هایی نظیر Spotify اشاره کرد. از آنجا که گوگل هنوز رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Google Home را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار نداده، این دستگاه فعلا نمی‌تواند مانند Echo با بسیاری از سرویس‌های دیگر در ارتباط باشد، ولی به گفته گوگل، همزمان با توسعه این پلتفرم، چنین امکاناتی در آینده فراهم خواهد شد.

اندروید N، هوشمندتر، سریع‌تر، بهتر

نسخه پیش‌نمایش اندروید N -- که در ماه مارچ سال جاری میلادی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت -- شامل امکاناتی جدید از قبیل multitasking با حالت چند‌پنجره‌ای، دکمه‌های تنظیمات سریع، مجموعه جدیدی از ایموجی‌ها و ... بود. اندروید N تا مدتی بعد در تابستان امسال از حالت بتا خارج نخواهد شد، ولی گوگل در 18 می (29 اردیبهشت) نسخه بتای جدیدی از این سیستم‌عامل را به نمایش گذاشت که امکانات بیشتری را شامل می‌شود، از جمله کنترل بیشتر بر اندازه نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های مختلف و یک حالت تصویر-در-تصویر جدید.

Android N beta

قابلیت تقسیم صفحه (Split Screen) در نسخه بتای اندروید N

همچنین به لطف مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌ها و یک API جدید به نام Vulkan (که به توسعه‌دهندگان اجازه کنترل مستقیم بر GPU را می‌دهد)، اندروید N احتمالا پلتفرم بهتری برای بازی کردن خواهد بود. گفتنی است گوگل هنوز از نامگذاری اندروید N خودداری کرده و از کاربران خواسته تا با مراجعه به این صفحه، شرکت را در این امر یاری نمایند.

Android wear 2.0

پس از عرضه Android Wear در سال 2014، آپدیت‌هایی نظیر بهره‌مندی از جی‌پی‌اس و پخش موزیک بدون نیاز به گوشی و نیز ارائه صفحه‌کلید آنالوگ برای این پلتفرم ارائه شد، اما بزرگ‌ترین نوسازی و تغییر اساسی این سیستم‌عامل با ارائه نسخه جدید آن یعنی Android Wear 2.0 در Google I/O رقم خورد. البته این نسخه تفاوت‌های بسیار فاحشی با نسخه قبلی ندارد، ولی تغییرات ایجاد شده، این پلتفرم را به سمت مستقل شدن پیش برده و قطعا تجربه کار با آن را متفاوت خواهند کرد.

Android Wear 2 developer preview

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات آن است که اپلیکیشن‌ها در Android Wear 2.0 می‌توانند بدون نیاز به گوشی، به شبکه موبایلی دسترسی پیدا کنند. همچنین Android Wear 2.0 با تشخیص خودکار نوع فعالیتی که کاربر در حال انجام دادن است، بهتر می‌تواند او را در تناسب‌اندام کمک کند. به‌علاوه، گوگل از یک صفحه‌کلید QWERTY کوچک و قابل‌سوایپ‌کردن برای Android Wear نیز رونمایی کرد. از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم می‌توان به امکان نمایش دیتای مورد نظر کاربر از هر اپلیکیشنی روی هر واچ‌ فیس دلخواهی اشاره کرد که از این لحاظ شباهت نزدیکی به قابلیت Complications در Apple Watch خواهد داشت.

اجرای اپلیکیشن‌های اندروید بدون نیاز به دانلود آنها با استفاده از Android Instant Apps

گوگل در کنفرانس Google I/O راه‌حلی بنیادی برای نحوه مدیریت اپلیکیشن‌ها ارائه داد. این راه‌حل Android Instant Apps (اپلیکیشن‌های فوری اندروید) نام داشته و مکانیسم آن به این شکل است که کاربر برای دسترسی به بخشی از سرویس‌های یک اپلیکیشن لازم نیست تمام آن اپلیکیشن را نصب نماید. به عنوان مثال برای پرداخت هزینه پارکینگ در یک نوبت نیازی به دانلود و نصب کل برنامه پارکومتر نخواهید داشت، بلکه می‌توانید تنها قسمتی از برنامه که برای پرداخت هزینه نیاز است را دریافت کنید. البته برخورداری از این ویژگی مستلزم آن است که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های خود را به گونه‌ای ماژولار (پیمانه‌بندی شده) طراحی کنند که امکان دسترسی به بخشی از برنامه بدون دانلود تمام آن امکان‌پذیر باشد. به گفته گوگل این پروسه ماژولار کردن برای توسعه‌دهندگان «کمتر از یک روز کار» زمان خواهد برد.

Android instant apps

پلتفرم واقعیت مجازی Daydream

Daydream نام پلتفرم واقعیت مجازی جدید گوگل است که بر اساس اندروید N ساخته شده است. این بدان معناست که Daydream حداقل در حال حاضر قصد رقابت با پلتفرم‌های مشابه -- نظیر HTC Vive و Oculus Rift (که با PC سازگارند) -- را ندارد، ولی به مراتب قدرتمندتر از Cardboard به نظر رسیده و گام بلندی در جهت پیشرفت واقعیت مجازی به حساب می‌آید.

Android Daydream

آنطور که از ظواهر امر پیداست، Daydream بیشتر حکم اندروید برای واقعیت مجازی را داشته و در اندروید N با نام VR Mode شناخته می‌شود. این پلتفرم دارای یک صفحه home شامل اپلیکیشن‌ها بوده که شباهت زیادی به صفحه home در Gear VR (محصول سامسونگ) دارد. گفتنی است گوگل هم‌اکنون ورژن‌های واقعیت مجازی برخی اپلیکیشن‌های خود مانند YouTube ،Street View ،Play Store ،Play Movies و Google Photos را توسعه داده و کمپانی‌های دیگری نظیر نیویورک‌تایمز، HBO ،Netflix ،Ubisoft و Electronic Arts نیز در حال برنامه‌نویسی برای Daydream هستند. شاید بزرگ‌ترین محدودیت Daydream آن باشد که این پلتفرم تنها با اسمارت‌فون‌های جدید دارای نمایشگرها و سنسورهای خاص سازگار است. به گفته گوگل این دسته از گوشی‌ها در پاییز امسال در دسترس عموم قرار خواهند گرفت که سامسونگ، ال‌جی، هواوی، HTC و دیگر شرکت‌ها از جمله سازندگان احتمالی آنها خواهند بود.

هدست واقعیت مجازی گوگل

در کنار معرفی پلتفرم Daydream، گوگل طراحی مرجعی از یک هدست میان‌رده واقعیت مجازی را نیز ارائه نمود؛ هدستی که از Cardboard پیشرفته‌تر و در عین حال از HTC Vive و Oculus Rift مقرون‌به‌صرفه‌تر و دردسترس‌تر باشد. گفتنی است طراحی مرجع یا Reference Design به طرح اولیه‌ای از یک سیستم اشاره دارد که برای کپی کردن در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

Android VR Reference Design

با این حساب رویکرد گوگل در قبال واقعیت مجازی شبیه استراتژی این کمپانی برای اندروید بوده، بدین شکل که گوگل با در اختیار قرار دادن پلتفرم Daydream سایر کمپانی‌ها را به ساخت سخت‌افزاری متناسب با آن سوق می‌دهد. این طراح مرجع، هدست واقعیت مجازی را به نمایش می‌‌گذارد که برای کارکرد به گوشی وابسته است و همچون یک Oculus Rift کوچک‌تر بی‌سیم به نظر می‌رسد. گوگل همچنین در کنار این دیوایس یک کنترلر حرکتر مجهز به یک تاچ‌پد لمسی را نیز به نمایش گذاشت.

پیام‌رسان Allo

اپلیکیشن Allo یک برنامه چت شسته‌رفته و جذاب است که می‌تواند جای امثال WhatsApp را بگیرد. Allo تنها مختص دستگاه‌های موبایل بوده و کاربر بایستی با شماره همراه خود در آن ثبت نام نماید. امکان اتصال به حساب گوگل کاربر نیز در آن پیش‌بینی شده است. علاوه بر امکانات رایج پیام‌رسان‌ها -- نظیر ایموجی، استیکر و ... -- می‌توان اندازه فونت را هم در Allo تغییر داد.

Google Allo messaging app

یکی از ویژگی‌های برجسته Allo، قابلیت یکپارچه‌سازی آن با دستیار صوتی جدید گوگل (Google Assistant) است. به عنوان مثال هنگامی‌که با برنامه Allo در حال چت با یکی از دوستان‌تان هستید و صحبت از محل شام خوردن به میان می‌آید، می‌توانید بدون خارج شدن از برنامه، موقعیت محل مورد نظر را پیدا کرده و حتی با استفاده از اپلیکیشن OpenTable جای خود را هم در رستوران رزرو کنید. از دیگر نکات قابل ذکر، جنبه‌های امنیتی و حریم شخصی Allo است. به گفته گوگل تمام پیام‌ها در این برنامه رمزنگاری شده و حتی در حالت incognito کاربر می‌تواند پیامش را به شیوه رمزنگاری سرتاسری (end-to-end encryption) بفرستد تا از امنیت بالاتری برخوردار گردد. در نظر گرفتن پیام‌های مدت‌دار (expiring messages) یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی این برنامه به حساب می‌آید.

چت تصویری با Duo

همانطور که اپل Facetime را برای تکمیل پیام‌رسان iMessage طراحی کرد، گوگل نیز به‌جای افزودن قابلیت چت تصویری به Allo، تصمیم گرفت یک برنامه جدا با نام Duo تولید نماید. البته برخلاف Facetime، برنامه Duo منحصرا برای دستگاه‌های موبایل نوشته شده، ولی نکته جالب آن است که هر دو برنامه Allo و Duo علاوه بر اندروید با iOS نیز سازگار خواهند بود.

Google Duo video chatting app

به گفته گوگل این برنامه سبک بوده و با اتصال ضعیف اینترنت هم کار می‌کند. از جمله ویژگی‌های Duo می‌توان به قابلیت Knock Knock اشاره کرد. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند قبل از پاسخ دادن به تماس تصویری، پیش‌نمایشی ویدئویی از شخص تماس‌گیرنده را در گوشی خود ببیند.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا