پیش‌بینی Canalys از رشد 5 درصدی عرضه اسمارت‌فون در سال 2016

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/5/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کانالیز Canalys ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اپل Apple ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : اگر فکر می‌کنید سال 2016 آغازی برای اصلاح صنعت اسمارت‌فون خواهد بود، بهتر است در افکار خود تجدید نظر کنید، چرا که پیش‌بینی‌ها مؤید چنین مطلبی نیستند. طبق پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی Canalys که در روز دوشنبه 15 آگوست 2016 (25 مرداد 1395) در قالب گزارشی در وب‌سایت اصلی این مؤسسه منتشر شد.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سال 2016 تنها 5 درصد رشد خواهد داشت و برآورد می‌شود تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده تا پایان سال جاری میلادی به رقم 1.4 میلیارد دستگاه برسد.

در این میان، بازار آسیا-اقیانوسیه (به جز کشور چین) یکی از مناطقی است که با رشد قدرتمند 13 درصدی همراه خواهد بود. به عنوان نمونه، با وجود درآمد سرانه پایین در هند، پیش‌بینی می‌شود میزان عرضه اسمارت‌فون در این کشور در سال 2016 حدود 21 درصد افزایش یابد. از دیگر بازارهایی که به گفته Canalys رشد خوبی خواهد داشت، می‌توان به بازار فیلیپین اشاره کرد که برآورد می‌شود میزان عرضه اسمارت‌فون در این کشور در سال جاری میلادی تا 26 درصد رشد داشته باشد. گفتنی است نفوذ اسمارت‌فون به این بازارها همچنان پایین است که این مسأله می‌تواند فرصت خوبی برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند باشد.

canalys smartphone shipment report in 2016

میزان عرضه جهانی اسمارت‌فون برحسب میلون عدد در مناطق گوناگون در سال‌های 2015 و 2016

میزان عرضه اسمارت‌فون در بازارهایی چون اروپای غربی و آمریکای شمالی طی 2 فصل نخست سال 2016 با افت مواجه شد، اما گزارش Canalys حاکی از آن است که به لطف عرضه اسمارت‌فون‌های جدیدی نظیر نسل بعدی آیفون، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال 2016 شاهد رشد قدرتمندی در این بازارها باشیم. Canalys بر این باور است که ریکاوری مناسبی که آیفون در این دو منطقه ایجاد می‌کند، به اندازه کافی قدرتمند خواهد بود که تا پایان سال جاری میلادی رشدی تک‌رقمی را در عرضه اسمارت‌فون برای این مناطق در پی داشته باشد.

علی‌رغم افزایش جهانی میزان عرضه اسمارت‌فون در سال 2016، این سال برای اپل سالی استثنایی نخواهد بود. طبق پیش‌بینی وال‌استریت، طی سال مالی اپل -- که در سپتامبر به پایان می‌رسد -- عرضه آیفون حدود 9 درصد افت خواهد داشت. ایشان دات (Ishan Dutt)، از تحلیل‌گران Canalys، گوشی‌های آیفون 6s و 6s پلاس را "ناامیدکننده" خوانده و وضعیت نامناسب کنونی اپل را ناشی از رکود بازار چین می‌داند.

apple iphone 6s plus

اپل آیفون 6s Plus

جسی دینگ (Jessie Ding)، دیگر تحلیل‌گر این مؤسسه، بر این باور است که عرضه آیفون 6 در چین با شتابی باورنکردنی همراه بود، اما اپل نتوانست این شتاب را حفظ کند. وی معتقد است که آیفون 6s نسبت به آیفون 6 با استقبال نسبتا سردی در چین مواجه شده و از طرف دیگر بعید است که آیفون SE در سال جاری میلادی بتواند وضعیت اپل را در این منطقه دگرگون کند، چرا که سازندگان محلی اسمارت‌فون کیفیت گوشی‌های خود را ارتقا داده و محصولات‌شان از لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌تر است. هواوی، Oppo و Vivo محصولاتی با مشخصات بالاتر و قیمتی به مراتب پایین‌تر را به مشتریان ارائه می‌کنند. آیفون‌های اپل فاقد ویژگی‌هایی نظیر ضدآب بودن و شارژ بی‌سیم هستند، بنابراین اگر اپل بخواهد در گردونه رقابت باقی بماند راهی ندارد جز اینکه خود را به رقیبان برساند.

انتظار می‌رود اپل در سال 2017 با 5 درصد افزایش در تعداد اسمارت‌فون‌هایی که عرضه می‌کند، مجددا به رشد برسد. با توجه به این نکته که سال 2017، دهمین سالگرد تولید آیفون نیز خواهد بود، احتمال دارد شاهد ظهور ویژگی‌های جدیدی در آیفون باشیم که اپل مدت‌ها در مقابل آنها مقاومت کرده است. لذا ممکن است عرضه آیفون‌های جدید تحلیل‌های وال‌استریت در این زمینه در سال آینده را ارتقا بخشد. 

منبع : Canalys