گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2015 - سودآوری در سایه ابرها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/8/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی مایکروسافت در روز پنج‌شنبه 22 اکتبر 2015 (30 مهر 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه سوم سال 2015 -- منطبق بر سه ماهه نخست سال مالی 2016 این شرکت، پایان یافته در 30 سپتامبر 2015 -- منتشر کرد. بنابر آنچه در این گزارش آمده، درآمد مایکروسافت نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد کاهش یافته، که می‌توان آن را به افت فروش اسمارت‌فون‌ها و نسخه‌های ویندوز نسبت داد. ولی در مقابل سود خالص شرکت با اندکی افزایش رشد سالانه 2 درصدی را تجربه کرده است.

طبق این گزارش درآمد مایکروسافت در این سه ماهه 20.38 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با درآمد 23.2 میلیاردی این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، کاهش یافته است. این در حالی است که سود خالص شرکت 4.62 میلیارد دلار یا 57 سنت در هر سهم عنوان شده که در مقایسه با سود این کمپانی در پایان سپتامبر سال گذشته (4.54 میلیارد دلار یا 54 سنت در هر سهم) افزایش داشته است. البته اگر بخشی از درآمد مربوط به ویندوز 10 (معادل 1.28 میلیارد دلار) که در آینده در اختیار مایکروسافت قرار می‌گیرد (تحت عنوان Deferred Revenue یا درآمد با تاخیر) ، و در محاسبات مالی مربوط به سه ماهه اخیر منظور نشده است را نیز در نظر بگیریم، سود مایکروسافت در این سه ماهه به رقم 67 سنت در هر سهم می‌رسید که به مراتب بالاتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران وال استریت (59 سنت در هر سهم) می‌شد.

microsoft q1 2016 financial report

گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه سوم سال 2015 (اعداد به میلیون دلار به جز درآمد برای هر سهم)

دنیل آیوز (Daniel Ives)، از تحلیل‌گران مؤسسه FBR Capital Markets، می‌گوید مایکروسافت با سودی که در این فصل به دست آورد، کارنامه درخشانی داشته است. این تحلیل‌گر عملکرد بخش رایانش ابری را -- که با 8 درصد رشد، درآمد 5.9 میلیارد دلاری را برای شرکت به همراه داشته -- بسیار مناسب توصیف کرده و می‌افزاید: «رایانش ابری کانون رشد ]مایکروسافت[ به حساب می‌آید.» گفتنی است ارزش سهام شرکت نیز بعد از ساعات اداری بورس، با 8 درصد افزایش معامله شد.

در سه ماهه اخیر بخش‌های مختلف مایکروسافت عملکرد چشمگیری داشتند که در زیر نام برخی از این بخش‌ها به همراه درصد رشد سالانه آنها دیده می‌شود:

- موتور جستجوی Bing (%29)

- سرویس Office 365 (%70)

- لایسنس‌های فروخته شده به مصرف‌کنندگان (157%)

- مجموع رزروهای تجاری (10%)

- سرورها (9%)

- سرویس Azure (%135)

درآمد حاصل از تمام این بخش‌ها -- که در گزارش مالی اخیر تحت عنوان "ابر هوشمند" (Intelligent Cloud) آمده -- با 8 درصد رشد بالغ بر 5.892 میلیارد دلار بوده است.

microsoft q1 2016 financial report

سه ماهه اخیر اولین فصلی است که نتایج مالی حاصل از ویندوز 10 نیز در آن لحاظ می‌شود. با وجود اینکه مایکروسافت امید زیادی به نسخه جدید ویندوز داشته و آن را احیاگر فروش PC و دیگر دیوایس‌های خود می‌داند، این امر هنوز محقق نشده و تحلیل‌گران نیز انتظار ندارند که ویندوز 10 به زودی به نتیجه مناسب دست یابد. در واقع آزمون بزرگ‌تر مایکروسافت در سه ماهه چهارم سال -- زمانی که انبوهی از دیوایس‌های مجهز به ویندوز 10 روانه بازار شود -- رقم خواهد خورد. به عنوان نمونه مایکروسافت به زودی فروش Surface Book و Surface Pro 4 را -- که هر دو از ویندوز 10 برخوردار هستند -- آغاز خواهد کرد. انتظار می‌رود در سه‌ ماهه آینده، ویندوز 10 تحولی در کسب‌وکار PC ایجاد کند. این تحول موجب تشکیل اثر هاله‌ای خواهد شد، بدین شکل که جریان مثبتی که ویندوز 10 به راه می‌اندازد باعث می‌شود نظر کاربران نسبت به پلتفرم ویندوز برای موبایل نیز تغییر کرده و در نتیجه به سمت گوشی‌های ویندوزی تمایل نشان دهند. البته در دنیایی که آیفون‌ها و اندروید‌ها در آن حکومت می‌کنند، تحقق چنین امری کمی دشوار است.

microsoft q1 2016 financial report

مایکروسافت Surface Pro 4

از نکات مهم، که حتی قبل از انتشار گزارش هم به وضوح مشخص بود، وضع نه چندان مناسب کسب‌وکار PC است. بنابر آنچه مؤسسه تحقیقاتی IDC گزارش کرده، عرضه جهانی PC در سه ماهه اخیر منتهی به ماه سپتامبر با 10.8 درصد کاهش مواجه شده است. درآمد مایکروسافت در بخش تبلت‌های Surface نیز در سه ماهه اخیر 672 میلیون دلار اعلام شده که در قیاس با درآمد شرکت در این بخش در مدت مشابه سال گذشته (908 میلیون دلار) کاهش شدیدی را نشان می‌دهد. به گفته ایمی هود (Amy Hood)، مدیر ارشد مالی مایکروسافت، این افت فروش به دلیل آن است که بسیاری از کاربران منتظر عرضه دستگاه‌های جدید بوده‌‌ و موقتا از خرید خودداری می‌کرده‌اند.

microsoft q1 2016 financial report

مایکروسافت Surface Book

از دیگر نقاط ضعف این گزارش می‌توان به افت درآمد بخش اسمارت‌فون‌ها اشاره کرد که با در نظر نگرفتن بی‌ثباتی ارزهای خارجی ، افت سالانه در این بخش بالغ بر 54 درصد خواهد شد. این بدان معناست که مایکروسافت در سه ماهه اخیر تنها 5.8 میلیون دستگاه از گوشی‌های لومیا را به فروش رسانده که در مقایسه با 9.3 میلیون اسمارت‌فونی که این شرکت در مدت مشابه سال قبل به فروش رسانده بود، افت شدیدی را شاهد هستیم. البته پس از استقبال نه چندان خوب از گوشی‌های Lumia 830 و Lumia 735 در سال گذشته و بی‌رغبتی اپراتورهای عرضه‌کننده آمریکا نسبت به گوشی‌های لومیا و پلتفرم ویندوزفون، این نتایج ضعیف دور از انتظار نبود.

microsoft q1 2016 financial report

نوکیا Lumia 830

در این میان عرضه موفقیت‌آمیز اسمارت‌فون‌های Lumia 950 و Lumia 950 XL را می‌توان راهکار مایکروسافت برای برون‌رفت از بحران بخش موبایل دانست. ناگفته نماند که در حال حاضر به جزنام‌های معدودی چون Acer (در سری Jade Primo) و آلکاتل وان‌تاچ به تولیدکنندگان متعدد دیگری که از سیستم‌عامل مایکروسافت پشتیبانی ‌کنند نمی‌توان اشاره کرد. . درست است که استراتژی مایکروسافت در هدف قرار دادن بازارهای نوظهور و ارزان قیمت، توانست ویندوزفون را برای مقطعی سرپا نگه دارد، ولی بازارهای از این دست به دلیل نوع استفاده کاربران و رقم‌های اندکی که در این مناطق برای خرید سخت‌افزار و اپلیکیشن هزینه می‌شود معمولا به درآمد منتهی نشده و حاشیه سود بسیار اندکی را به همراه دارد بدین ترتیب این شرکت برای بازگشت به سوددهی در این بخش نیاز به تولید گوشی‌های پیشرفته و مشتری‌پسند دارد.

شواهد گویای این مطلب است که مایکروسافت قصد دارد وابستگی خود را به منابع قدیمی درآمد شرکت کمتر کند. به عنوان مثال فروش نسخه‌های ویندوز یکی از مهم‌ترین منابع تأمین درآمد مایکروسافت بوده و هست، ولی این شرکت تصمیم گرفت ارتقا به ویندوز 10 را رایگان نماید. البته واضح است که هدف از این اقدام، تشویق بیشتر کاربران به استفاده از این سیستم عامل و متعاقبا ترغیب برنامه‌نویسان برای توسعه اپلیکیشن‌های جدید است. به گفته مایکروسافت هم‌اکنون در حدود 110 میلیون دیوایس در سراسر دنیا از ویندوز 10 استفاده می‌کنند.

با وجود موفقیت‌های مایکروسافت در فصل اخیر، شنیده‌ها حاکی از آن است که این شرکت باز هم دست به تعدیل نیرو زده است. طبق گفته دو تن از مسئولین شرکت، مایکروسافت در روز چهارشنبه 21 اکتبر (29 مهر) حدود 1000 نفر از کارمندانش (کمتر از یک درصد از کل نیروی کار مایکروسافت در سراسر دنیا) را از کار برکنار کرده است. گفتنی است از آنجا که مایکروسافت قصد اعلام رقم نیروهای تعدیل شده را نداشته، این دو مسئول خواستند تا نام‌شان فاش نشود. بنا بر گفته یک سخنگوی شرکت «نیروهای تعدیل شده بیش از یک حوزه کسب‌و‌کار را شامل شده و به یک کشور منحصر نمی‌شود. این اقدام شرکت نشان از انطباق‌پذیری با نیازهای کسب‌وکار دارد.»

microsoft q1 2016 financial report

ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، طی تماسی که با سرمایه‌گذاران داشت درباره موفقیت بخش رایانش ابری و دیگر محصولات شرکت که productivity و بهره‌وری کاربران را افزایش می‌دهد سخن گفت. البته در ادامه سخنانش به شوخی به این نکته نیز اشاره کرد که بازی رایانه‌ای علمی-تخیلی "هاله 5: نگهبانان" (Halo 5: Guardians)، محصول جدید مایکروسافت برای Xbox، کاربران را به خود مشغول کرده و در واقع می‌تواند از بهره‌وری آنها بکاهد. 

منبع : Microsoft