گزارش مالی مایکروسافت از سه ماهه منتهی به جون 2014 - نوکیا فعلاً سربار است

نمایش خبر

تاریخ : 1393/5/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : شرکت مایکروسافت در روز سه‌شنبه 22 جولای 2014 (31 تیر 1393) طی گزارشی از سه ماهه دوم سال 2014 -- که منطبق بر سه ماهه چهارم سال مالی این کمپانی است -- رقم درآمد خود را 23.38 میلیارد دلار اعلام کرد که قدری بیش از برآورد تحلیل‌گران وال‌استریت بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.5 درصد رشد داشته است. ولی این شرکت پس از تصاحب بخش دستگاه‌ها و خدمات نوکیا در ماه آوریل -- علی‌رغم کسب درآمد 2 میلیارد دلاری از این معامله -- متحمل ضرر گشته است. خرید نوکیا که برای مایکروسافت به قیمت 7.2 میلیارد دلار تمام شده بود، در سه ماهه اخیر منجر به 692 میلیون دلار زیان عملیاتی و یا به عبارت دیگر باعث کسر 8 سنت در هر سهم شده و درآمد مایکروسافت را به 55 سنت در هر سهم رسانده است. این ارقام در مقایسه با پیش‌بینی تحلیل‌گرانی که توسط تامسون رویترز (Thomson Reuters) نظرسنجی شده بودند (درآمد 23 میلیارد دلاری یا 60 سنت در هر سهم) متفاوتند.

کاملا واضح است که ساتیا نادلا -- مدیر عامل مایکروسافت -- که در ماه فوریه جانشین استیو بالمر شده، سیاست‌های متفاوتی را نسبت به مدیر عامل قبلی در پیش گرفته است. وی که به نظر می‌رسد رضایت چندانی از خرید نوکیا نداشته، هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه دستور تعدیل نیروی 18,000 نفری در مایکروسافت را -- که بزرگترین تعدیل نیرو در تاریخ این کمپانی به شمار می‌رود-- صادر کرد. به گفته نادلا، حذف این 18,000 شغل -- که بیشتر آنها مربوط به همپوشانی به وجود آمده پس از خرید نوکیا بوده -- در راستای کاهش هزینه‌ها و جبران ضرری است که مایکروسافت از این معامله جنجالی متحمل شده است. چنانچه مایکروسافت بتواند گوشی‌های هوشمند بیشتری را به فروش برساند و از این طریق مشتریان را به استفاده از نرم‌افزار‌ها، خدمات اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایل خود ترغیب کند، خرید نوکیا را می‌توان در دراز‌مدت اقدامی هوشمندانه تلقی کرد. اگرچه شاید حداقل در آغاز راه این جملات بیشتر به اظهار امیدواری شبیه باشد تا بیان واقعیت.

Satya Nadella

ساتیا نادلا -- که اولین سه ماهه مالی کامل خود را به عنوان مدیر عامل سپری کرده است -- در پی آن است تا رویایی را که برای آینده مایکروسافت در سر دارد با شعار "mobile-first, cloud-first world" (دنیایی که در آن تکنولوژی‌های موبایل و ابری حرف اول را می‌زنند) به گوش همگان برساند. هرچند که تاکنون در عملیاتی کردن بخش دوم این شعار موفقیت بیشتری داشته است. وی در نطقی از پیش آماده شده این طور بیان کرد: « ما با تصمیمات سازماندهی شده، نوآوری بی‌پروا و تلاشی متمرکز در مسیر توسعه گام بر می‌داریم. من از اینکه حرکت جسورانه ما در بخش رایانش ابری نتیجه داده است به خود می‌بالم. درآمد ما در این بخش باز هم دو برابر شده و برآورد سالانه آن به رقم 4.4 میلیارد دلار رسیده است.»

فروش Windows، Office، پایگاه داده‌ها و دیگر محصولات این شرکت به کمپانی‌ها نسبت به سه ماهه قبل 10.5 درصد افزایش داشته است. برخلاف بخش گوشی‌های هوشمند، قسمت مربوط به سرویس‌های ابری مایکروسافت، از جمله سرویس اَژِر (Azure)، بسیار بهتر عمل کرده است. هم‌چنین این شرکت نحوه فروش نرم‌افزار به شرکت‌ها را به گونه‌ای تغییر داده است تا بتواند تعداد بیشتری از نرم‌افزار‌های سازگار با وب خود -- مانند آفیس 365 -- را به فروش برساند. به گفته مایکروسافت، فروش آفیس 365 -- که یکی از ستون‌های این شرکت به حساب می‌آید -- در سه ماهه اخیر به بیش از 2 برابر رسیده و بالغ بر یک میلیون مشترک جدید برای این برنامه پرکاربرد ثبت نام کرده‌اند. مایکروسافت هم‌چنین شاهد رشد فزاینده در محصولات قدیمی، نظیر نرم‌افزار پایگاه داده‌های خود به نام SQL server و ویندوز سرور بوده است. درآمد این شرکت از بخش فروش لایسنس نرم افزار‌های سرور در سه ماهه اخیر 14 درصد افزایش داشته است. این کمپانی در ادامه یادآور فروش قدرتمند نرم‌افزار به شرکت‌های در مقیاس کوچک و متوسط شد. با این وجود با مراجعه به سوابق مایکروسافت در می‌یابیم که این دست شرکت‌ها هیچ‌گاه در زمره بهترین مشتریان این کمپانی قرار نداشته‌اند.

احتمال می‌رود مدیریت مایکروسافت درباره تقاضا برای محصول حیاتی این شرکت -- سیستم عامل ویندوز -- با سؤالات بیشتری مواجه شود. درآمد حاصل از فروش ویندوز OEM تنها 3 درصد افزایش داشته است. بنابر گزارش مایکروسافت، درآمد حاصل از فروش ویندوز‌های OEM Pro و OEM non-Pro در سه ماهه اخیر به ترتیب با 11 درصد افزایش و 9 درصد کاهش همراه شده است. از سوی دیگر Xbox با اکتساب 104 میلیون دلار افزایش درآمد در سه ماهه اخیر -- که معادل 14 درصد افزایش درآمد نسبت به سه ماهه قبل از آن است -- مایکروسافت را راضی نگه داشته است. طبق گزارش این شرکت، در سه ماهه اخیر 1.1 میلیون دستگاه کنسول Xbox به فروش رفته است. به علاوه این گزارش، با اشاره به موتور جستجوی Bing، بدون ذکر جزییات بیشتر یادآور شد که درآمد مایکروسافت در این بخش نظاره‌گر رشد 40 درصدی بوده است. با وجود اینکه ساتیا نادلا در اوایل جولای ضمن مصاحبه‌ای با CNET اظهار کرده بود که این دو بخش برای مایکروسافت دارای اهمیت استراتژیک هستند، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر واگذاری آنها به گوش می‌رسد.

ساتیا نادلا در ویدیو‌کنفرانسی که با تحلیل‌گران داشت برنامه خود را برای سرمایه‌گذاری در هسته اصلی شرکت -- منجمله سیستم عامل ویندوز و نرم افزار‌هایش -- تشریح کرد. وی متعهد شد که با اقداماتی از قبیل توقف پروژه‌های تکراری، هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهد. به عنوان مثال نادلا از ادغام سه نسخه ویندوز برای تلفن همراه، تبلت و PC در یک سیستم عامل واحد خبر داد. وی هم‌چنین افزود مایکروسافت « تمام بخش‌های خود را با منطق اقتصادی مناسب اداره خواهد کرد.» شاید این جمله قبل از هر چیز موجب خرسندی بیشتر سرمایه‌گذارانی شود که همواره از ولخرجی بی‌مهابای مایکروسافت گله‌مند بوده‌اند.

با‌وجود خرید نوکیا توسط مایکروسافت، این شرکت تنها کمتر از 5 درصد از سهم بازار تلفن‌های همراه هوشمند را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. طبق آمار منتشر شده، مایکروسافت از زمان خرید نوکیا در ماه آوریل تاکنون موفق به فروش 5.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شده است. در مقابل کمپانی اپل -- رقیب دیرینه مایکروسافت -- در سه ماهه اخیر تعداد 35.2 میلیون دستگاه iPhone را به فروش رسانده است و با کسب سود خالص 7.7 میلیارد دلار (1.28 دلار در هر سهم) سه ماهه یاد شده را با اطمینان خاطر پشت سر گذاشته است. این در حالی‌است که سود خالص مایکروسافت در سه ماهه اخیر با افت 7.1 درصدی به 4.61 میلیارد دلار (55 سنت در هر سهم) رسید که در مقایسه با رقم 4.97 میلیارد دلار (59 سنت در هر سهم) که نشان‌دهنده سود خالص این شرکت در مدت مشابه سال گذشته است، با کاهش مواجه بوده. به نظر می‌رسد ساتیا نادلا برای برگرداندن مایکروسافت به جایگاه قبلی و رقابت با اپل کار دشواری را در پیش داشته باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا