معرفی Lenovo Phab 2 Pro - نخستین اسمارت‌فون بر مبنای تانگو

نمایش خبر

تاریخ : 1395/3/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، تانگو ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : یانگ یوانکینگ (Yang Yuanqing)، مدیرعامل لنوو، در روز پنج‌شنبه 9 ژوئن 2016 (20 خرداد 1395) طی مراسم Lenovo Tech World 2016، که در سانفرانسیسکو برگزار شد، از 3 اسمارت‌فون‌ جدید این شرکت با نام‌های Phab 2، Phab 2 Plus و Phab 2 Pro رونمایی کرد. Phab 2 و Phab 2 Plus، در واقع مدل‌های به‌روزرسانی‌شده گوشی Phab هستند که در سال گذشته عرضه شده بود. این دو اسمارت‌فون دارای صفحه‌ای به قطر 6.4 اینچ بوده، بدنه‌ای فلزی و قیمت‌های پایینی دارند. اما عنوان جالب‌ترین عضو این خانواده را می‌توان به گوشی Phab 2 Pro نسبت داد که از یک جهت منحصر‌به‌فرد است: این گوشی اولین دیوایس مصرفی است که بر مبنای تکنولوژی واقعیت افزوده گوگل موسوم به تانگو تولید شده است.

lenovo introduces the phab 2 pro the worlds first tango device for consumers

اسمارت‌فون Phab 2 Pro -- همانند دو مدل دیگر Phab 2 -- نمایشگری 6.4 اینچی از جنس پنل‌های ال‌سی‌دی با فناوری IPS داشته و از این رو می‌توان آن را یک فبلت به حساب آورد. رزولوشن QHD (1440×2560 پیکسل) صفحه نیز، تراکم پیکسلی آن را به 459 ppi می‌رساند. لنوو مدعی است که این نمایشگر می‌تواند خود را با شرایط متغیر روشنایی محیط (نظیر نور آفتاب و انعکاس‌های نور) تطبیق دهد.

Phab 2 Pro در ابعاد 179.8×88.6 میلی‌متر طراحی شده و 259 گرم وزن دارد. بدنه این اسمارت‌فون از آلومینیوم یک‌تکه به ضخامت 8.9 میلی‌متر ساخته شده و لبه‌های صفحه نمایش با استفاده از تکنولوژی شیشه 2.5 بُعدی با انحنای ملایمی با بدنه یکپارچه می‌شود. در پشت دستگاه نیز یک حسگر اثر انگشت به چشم می‌خورد.

lenovo introduces the phab 2 pro the worlds first tango device for consumers

سیستم عامل اسمارت‌فون جدید لنوو اندروید 6 مارشملو است. بر خلاف Phab 2 و Phab 2 Plus -- که به چیپ‌ست‌های MediaTek مجهز شده‌اند -- لنوو در ساخت Phab 2 Pro از چیپ‌ست 8 هسته‌ای اسنپدراگون 652 خاصی استفاده کرده که برای اجرای عملکردهای تانگو در این گوشی بسیار مناسب است. تراشه مذکور مشتمل بر 4 هسته پردازشی 1.4 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 و 4 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A72 بوده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 510 بهره می‌برد. حافظه RAM گوشی 4 گیگابایت و حافظه داخلی آن 64 گیگابایت عنوان شده که با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه تا 128 گیگابایت قابل ارتقاست، ولی باید توجه داشت که کارت حافظه در اسلات سیمکارت دوم قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر کاربر باید بین دو سیمکارت بودن گوشی یا ارتقای حافظه آن یک گزینه را انتخاب کند.

lenovo introduces the phab 2 pro the worlds first tango device for consumers

اما همان‌طور که گفته شد، آنچه Phab 2 Pro را از دیگر اسمارت‌فون‌ها متمایز می‌کند قابلیت‌های این گوشی در زمینه پروژه تانگوی گوگل است. پروژه تانگو -- که برای اولین بار در 5 ژوئن 2014 (15 خرداد 1393) معرفی شد -- تکنولوژی جدیدی است که با بهره‌گیری از بینایی رایانه‌ای یا computer vision، به دیوایس‌هایی نظیر اسمارت‌فون یا تبلت این قابلیت را می‌دهد که بدون استفاده از GPS یا دیگر سیگنال‌های بیرونی، بتوانند موقعیت خود را نسبت به جهان اطراف خود تشخیص دهند. به بیان ساده‌تر تانگو سیستمی متشکل از دوربین سه بعدی -- که قادر به اندازه‌گیری عمق است -- بوده و پس از اسکن محیط اطراف به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید اجسام مجازی را در دنیای حقیقی قرار دهید.

google project tango 3d mapping

گوگل چند سالی است که تانگو را به عنوان راهی برای مسافت‌سنجی در فضای سه بعدی، تهیه نقشه از فضاهای داخلی و خلق واقعیت مجازی یا افزوده، توسعه می‌دهد. گوگل در سال 2014 تبلتی 7 اینچی به نام Yellowstone را به عنوان کیت توسعه برای برنامه‌نویسان تانگو عرضه کرده بود. اما Phab 2 Pro نخستین دیوایس بر مبنای تانگو است که برای مخاطبان عام -- و نه صرفا برای توسعه‌دهندگان -- تولید می‌شود.

دوربین اصلی Phab 2 Pro دارای رزولوشن 16 مگاپیکسل و از نوع RGB بوده و به امکاناتی از قبیل فوکوس لمسی، فناوری تشخیص لبخند، تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا (HDR) و پانوراما، و فوکوس خودکار به روش تشخیص فاز مجهز است و به گفته لنوو، فوکوس فوق سریع در این دیوایس، تنها 3 دهم ثانیه زمان لازم دارد. دوربین جلو نیز 8 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم لنز آن از گشودگی f/2.2 برخوردار است. اما آنچه که باعث می‌شود Phab 2 Pro بتواند از عهده اجرای تانگو برآید وجود دو واحد تصویری دیگر در کنار دوربین اصلی است: یکی جهت تشخیص عمق با درگاه مادون قرمز، و دیگری به‌عنوان ردیاب حرکتی.

lenovo introduces the phab 2 pro the worlds first tango device for consumers

لنوو برای به نمایش گذاشتن تکنولوژی تانگو اقدام به توسعه چندین اپلیکیشن نموده، از جمله: بازی‌های تیراندازی به سبک واقعیت مجازی، یک اپلیکیشن آموزشی که در نتیجه همکاری با موزه تاریخ طبیعی آمریکا تهیه شده و یک اپلیکیشن دومینو که در آن می‌توان زنجیره‌ای از دومینوها را به صورت مجازی چیده و در نهایت یک شوی دومینویی ایجاد کرد.

به گفته لنوو همزمان با عرضه Phab 2 Pro در تابستان امسال، حدود 25 اپلیکیشن -- از جمله بازی، اپلیکیشن‌های مکان‌محور و اپلیکیشن‌های ابزاری یا utility -- در اپ‌استوری ویژه روی دیوایس قابل دسترسی بوده و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی تعداد این اپلیکیشن‌ها به 100 برسد.

شرکت آمریکایی Lowe's، که در زمینه فروش و توزیع طیف وسیعی از لوازم خانگی و ساختمانی فعالیت می‌نماید، قصد دارد برای به نمایش گذاشتن لوازم منزل، کف‌پوش و هر چیز دیگری که شخص قبل از خرید مایل است نحوه قرار گرفتن آن را در خانه خود ببیند، از اسمارت‌فون Phab 2 Pro استفاده کند. برای این منظور اپلیکیشنی به نام Lowe's Vision توسعه یافته که به وسیله آن می‌توان ابتدا فضای منزل را اندازه‌گیری کرد و سپس اجسام مجازی مانند لوازم منزل، دکور و ... را در آن قرار داد. مکانیسمی شبیه به عینک هوشمند HoloLens محصول مایکروسافت، با این تفاوت که به جای اینکه اشیا در مقابل صورت کاربر جریان داشته باشند، روی صفحه اسمارت‌فون قابل مشاهده هستند.

lowes collaborates with google to build project tango app

همان‌طور که گفته شد یکی دیگر از کاربردهای تانگو، امکان تهیه نقشه‌های سه بعدی از فضاهای داخلی است که به عقیده برخی کارشناسان شگفت‌انگیزترین قابلیت تانگو همین است. منحصربه‌فرد بودن تانگو در اینجاست که نه تنها می‌تواند محیط را اندازه‌گیری کند، بلکه قادر است از شکل محیط نیز اطلاع پیدا کند؛ اطلاعاتی مانند اینکه اشیا از کجا شروع شده و در کجا تمام می‌شوند، دیوارها و راهروها کجا قرار دارند و ... . گوگل در کنفرانس Google I/O 2016 اعلام کرده بود که قصد دارد برای نقشه‌برداری اماکن داخلی با دقت نقشه‌های محیط‌های باز، از تکنولوژی تانگو استفاده نماید. احتمال می‌رود این کار برای غنی‌سازی پایگاه داده‌ جهانی Google Maps انجام شود.

با تمام این اوصاف، تکنولوژی دوربین‌های هوشمند فقط به تانگو خلاصه نمی‌شود. دوربین‌های سه بعدی اینتل با نام RealSense چند سالی است که عرضه شده و همانند دوربین Phab 2 Pro قادر به اندازه‌گیری عمق است (پیش از این نیز خبر همکاری گوگل و اینتل در تلفیق فناوری RealSense و پروژه تانگو در ابزارهای هوشمند منتشر شده بود). مایکروسافت نیز تکنولوژی مشابهی را در عینک هوشمند HoloLens و Kinect به کار گرفته بود. از طرفی آمازون تلاش کرد تا چیزی شبیه به این را در گوشی Fire Phone و دوربین‌هایش به اجرا بگذارد. اپل نیز از قافله عقب نیفتاد و PrimeSense (کمپانی سازنده Kinect) را در سال 2013 خریداری نمود.

Microsoft hololens

اسمارت‌فون Phab 2 Pro اولین دیوایس مجهز به تکنولوژی تانگو است که برای مصرف‌کنندگان تولید شده و از این رو نقطه عطفی در توسعه این تکنولوژی به شمار می‌رود. البته ممکن است اندازه بزرگ این گوشی، تنها مخاطبان خاص را به خود جذب کند. به اقتضای توسعه تکنولوژی، احتمال دارد نسل بعدی این گوشی‌ها کوچک‌تر و ساده‌تر بوده و کاربران بیشتری از آن استفاده کنند. جف مردیت (Jeff Meredith)، معاونت ارشد لنوو، امیدوار است که استفاده از تانگو، درست مانند GPS، بسیار رایج شود.

باتری Phab 2 Pro از نوع داخلی و غیرقابل‌جداسازی است و ظرفیتی معادل 4050 میلی‌آمپر ساعت داشته و از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند. با وجود اینکه عمده ویژگی‌های Phab 2 Pro حول پروژه تانگو می‌چرخد، ولی نباید از قابلیت‌های این گوشی در زمینه صدا غافل شد. این گوشی از تکنولوژی دالبی آتموس (از جمله قابلیت ضبط صدای فراگیر 5.1) برخوردار بوده و همچنین با داشتن 3 میکروفون -- که از صدای 360 درجه پشتیبانی می‌کنند -- عمل حذف نویز را به خوبی انجام می‌دهد.

Dolby Atmos logo

اسمارت‌فون Lenovo Phab 2 Pro در دو رنگ طلایی و خاکستری تولید شده و با قیمت 499 دلار به بازار عرضه خواهد شد. ناگفته نماند دو گوشی Phab 2 و Phab 2 Plus نیز به ترتیب 199 و 299 دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. لنوو سپتامبر 2016 را به عنوان تاریخ عرضه هر سه گوشی به بازار عنوان کرده است. 

lenovo introduces the phab 2 pro the worlds first tango device for consumers



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا