همکاری گوگل و اینتل در تلفیق فناوری RealSense و پروژه تانگو در ابزارهای هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1394/5/30        نویسنده: سپیده مکارمی

واحد خبر mobile.ir :  مجموعه ATAP یا بخش پروژه‌ها و تکنولوژی پیشرفته گوگل که پیش از این واحدی در شرکت موتورولا به حساب می‌آمد در سال 2014 پروژه تازه‌ای را به نام تانگو آغاز کرد که در طی آن با اضافه شدن مجموعه‌ای از پردازشگرهای تصویر و سنسورهای مخصوص دید، امکان مشاهده و سنجش محیط اطراف برای دیوایس‌های اندرویدی فراهم می‌شد. اولین ثمره‌ این پروژه در ابتدای سال 2014 در قالب یک نمونه اولیه (Prototype) به حقیقت پیوست؛ نمونه اولیه گوگل از پروژه تانگو یک اسمارت‌فون 5 اینچی با امکان اسکن سه‌بعدی محیط بود که در ساختار آن از یک دوربین تشخیص دهنده حرکت و سنسورهای مختلف استفاده شده بود.

project tango phone

اندکی بعد در تابستان همان سال محصول دیگری به این خانواده افزوده شد. تبلت جدید پروژه تانگوی گوگل دارای صفحه‌نمایش 7.02 اینچی فول اچ‌دی همراه با دو دوربین 4 و 1 مگاپیکسلی در پشت و جلوی دستگاه با سیستم‌عامل اندروید 4.4 و چیپ‌ست پردازشی NVIDIA Tegra K1 بود که با قیمتی نسبتا بالا در اختیار برنامه‌نویسان و دولوپرهای این پروژه قرار گرفت.

Project Tango Google Play Screen

در سوی دیگر در طی یک سال گذشته فناوری جدیدی توسط شرکت اینتل برای تشخیص و اسکن سوژه‌های سه‌بعدی (به ویژه چهره کاربران) و استفاده از آن در تحلیل‌های نرم‌افزاری توسعه پیدا کرده است. این فناوری که اینک RealSense نامیده می‌شود کاربری‌های گسترده‌ای در دستگاه‌های تصویربرداری کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها داشته و از ابتدای سال جاری میلادی در طیف متنوعی از لپ‌تاپ‌ها به کار گرفته شده است. در یک نگاه همانطور که گفته شد پروژه تانگوی گوگل امکان تشخیص حرکت و ساخت نقشه سه‌بعدی (3D-mapping) از فضای پیش رو را فراهم آورده و RealSense اینتل نیز برای تشخیص و اسکن اشیای سه‌بعدی به کار می‌رود بدین‌ترتیب تلفیق این دو فناوری با یکدیگر جالب و کاملا منطقی به نظر می‌رسد؛ امری که در دنیای واقعی نیز به وقوع پیوسته و اینتل در آخرین دور فوروم دولوپرهای این شرکت موسوم به IDF 2015 از این همکاری مشترک با گوگل پرده برداشته است. . محصول مشترک اینتل و گوگل در این زمینه برای اولین بار توسط Brian Krzanich -- مدیر اجرایی شرکت اینتل-- در فوروم توسعه‌دهنده‌گان اینتل (IDF 2015) به نمایش گذاشته شد. این گوشی هوشمند اندرویدی به نوعی نسخه پیشرفته‌تر و کوچک شده تبلت Project Tango محسوب می‌شود که چندی پیش برای توسعه دهندگان عرضه شد.

Google Project Tango Joined by Intel Realsense technology phone

این گوشی در نگاه اول شبیه یک گوشی معمولی به نظر می‌رسد. نمایشگر آن 6 اینچی QHD بوده و با داشتن قطر 8.2 میلی‌متری و وزن 165 گرمی کمی سنگین‌ است. همچنین پردازشگر آن Intel Atom x5 است. اما برای فهمیدن خاص بودن این محصول مشترک گوگل و اینتل تنها کافی است پشت آن را ببینید. در پشت این گوشی سنسورها و دوربین‌های متعددی از جمله دوربین RealSense R200 اینتل با لنز چشم ماهی (fish-eye) و سنسور 8 مگاپیکسلی، دو دوربین مادون قرمز (IR)، دو دوربین RGB و یک لیزر امیتر به چشم می‌خورد. دوربین‌های RGB و IR به تصاویر برداشت شده عمق میدان بخشیده و فرستنده لیزری نیز وظیفه ایجاد بافت برای اشیا اسکن شده را بر عهده دارد. دوربین‌های RealSense با داشتن توانایی محاسبه عمق، تشخیص چهره و قابلیت استفاده از کنترل حرکتی (gesture control) امکانات زیادی را به دستگاه می‌افزایند. با حرکت دادن این گوشی در فضا می‌توان ظرف چند ثانیه نقشه سه بعدی فضای اطراف را ثبت کرد که این قابلیت حاصل بهره‌گیری از سنسورها و دوربین‌های پیشرفته این دیوایس است. پس از ثبت نقشه، مسیر حرکت گوشی (در طی زمان نقشه برداری) را نیز می‌توان مشاهده کرد.

علاوه بر افزودن امکان نقشه برداری سه بعدی می‌توان از قابلیت‌های این گوشی برای ساخت بازی‌های جدید استفاده کرد. برای مثال در جریان معرفی این فناوری جدید یک دموی بازی در سبک تیراندازی اول شخص به نام Tango Blaster به نمایش گذاشته شده که در طی آن این گوشی روی تفنگ اسباب‌بازی NERF قرار گرفته و طبق معمول می‌توان توسط آن به دشمنان شلیک کرد اما به لطف قابلیت تشخیص عمق و دنبال کردن حرکات توسط سنسور‌های این دیوایس کاربر این بازی می‌تواند برای پناه گرفتن در پشت دیوارها قرار بگیرد و با حرکت دادن تفنگ مجهز به گوشی خود روبات‌های جدیدی برای حمله و شلیک پیدا کند.

tango blaster game using nerf gun

به عقیده اینتل شرکت‌های مختلفی می‌توانند از تکنولوژی RealSense بهره ببرند. از شرکت‌های ساخت روبات گرفته تا طراحان آلات موسیقی بدون درگیر شدن دست (hands-free musical instrument). به گفته اینتل RealSense هنگامی که به صورت پیش‌فرض در کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به صورت یک دوربین جانبی به کامپیوترها متصل می‌شود نیز یک ابزار نرم‌افزاری قدرتمند به حساب می‌آید.

Twitch.tv یک سرویس متعلق به Amazon که به کاربران بازی‌های ویدئویی این امکان را می‌دهد که ویدئوی بازی خود را به صورت زنده در شبکه اینترنت استریم نمایند با بهره‌گیری از RealSense می‌تواند به سرعت تصویر سر و نیم‌تنه کاربران را ضبط کند.. در این تکنولوژی با استفاده از سنسورهای به کار رفته برای محاسبه عمق، دوربین، کاربر را تشخیص داده و سایر قسمت‌ها را یعنی فضای اطراف و پشت کاربر و اشخاص دیگر که ممکن است در پشت او قرار گرفت باشند را از تصویر حذف می‌کند و همه اینها در حال نمایش game play صورت می‌گیرد.

تولیدکنندگان نرم‌افزارهای مختلف نیز می‌تواند از قابلیت RealSense در تشخیص احساسات اشخاص از روی تصویر آن‌ها برای ساخت برنامه‌های جدید استفاده کنند. در همین راستا استودیوی ساخت بازی Flying Mollusk از این تکنولوژی برای ساخت بازی ترسناک Nevermind بهره برده است. طراحی این بازی به گونه‌ای است که در هنگام تشخیص احساس ترس در چهره کاربر به وحشت بازی افزوده می‌شود.

Gustavo Fricke-- یک طراح در مجموعه 3D Systems از شرکت‌های پیشرو در زمینه ساخت پرینترهای سه بعدی-- گفته است مشکلاتی مانند تشخیص چهره جلوی ساخت ابزارهای نرم‌افزاری پیچیده‌تر توسط شرکتش را گرفته است. به گفته او پیش از این ابزارهای بیش از اندازه ساده در این زمینه نیز برای مشتریانی که قصد ساخت مدل‌های مجازی برای پرینت احتمالی در چاپگرهای سه بعدی را داشتند هزینه‌های سنگینی در پی داشت. با استفاده از RealSense او موفق به ساخت دستگاه اسکن بزرگ و بلند بالایی شد شد که در آن با حرکت عمودی یک مانیتور کار اسکن در زمانی کمتر از یک دقیقه انجام ‌می‌گیرد.

در هنگام قرار گیری شخص در مقابل دستگاه ساخت Fricke، دوربین آن تا ارتفاع صورت شخص بالا آمده و از او می‌خواهد تا سر خود را حرکت دهد. سپس دستگاه صورت او را اسکن کرده و 30 ثانیه بعد تصویر فرد روی نمایشگر نشان داده می‌شود.

google project tango tablet

Michael Liu از مدیران محصول مجموعه RealSense، ضمن اشاره به کارکرد بسیار خوب سنسور عمق میدان دوربین با فناوری تشخیص حرکت در پروژه تانگو این دو پروژه را کاملا تکمیل‌کننده یکدیگر ارزیابی کرد. توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری علاقه‌مندان به حضور در این پروژه می‌توانند در سال جاری گوشی معرفی شده در این مراسم را با قیمتی همچنان نا مشخص تهیه کنند. در رابطه با زمان و امکان حضور احتمالی این دیوایس در بازار مصرف‌کننده‌گان و کاربران عادی نیز طبیعتا هنوز نمی‌توان اظهارنظر درستی کرد البته با وجود جذابیت‌ها و امکانات ارائه شده در دستگاهی در این سطح ممکن است این فاصله زمانی بسیار کوتاه باشد. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا