معرفی watchOS 2 - نسخه جدید سیستم‌عامل اپل واچ

نمایش خبر

تاریخ : 1394/5/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، اپل واچ Apple Watch ، واچ او اس watchOS ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  پلتفرم watchOS -- سیستم عامل ساعت هوشمند اپل یا اپل‌واچ -- در آوریل 2015 (تاریخ اولین عرضه اپل‌واچ) در اختیار کاربران قرار گرفت، ولی برخی کاستی‌هایی که در این پلتفرم مشاهده می‌شد، اپل را بر این داشت که این بستر را ارتقا دهد؛ از این رو در ژوئن 2015 طی کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل یا در اصطلاح WWDC، این شرکت از ارائه آپدیتی برای watchOS خبر داد. به تازگی اپل در روز چهارشنبه 9 سپتامبر 2015 (18 شهریور 1394) طی مراسمی که در سالن اجتماعات Bill Graham Civic در سانفرانسیسکو برگزار شد، در کنار رونمایی از گوشی‌های هوشمند iPhone 6S و iPhone 6S Plus، تبلتiPad Pro و نسل جدید Apple TV، جزییات بیشتری را از آپدیت جدید سیستم عامل watchOS -- که watchOS 2 نام گرفته -- منتشر کرد.

جف ویلیامز (Jeff Williams)، معاون ارشد عملیاتی اپل، در جریان این مراسم اعلام کرد که watchOS 2 از تاریخ 16 سپتامبر (25 شهریور) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ یعنی همان روزی که iOS 9 برای صاحبان آیفون، آی‌پد و آی‌پاد تاچ عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که کاربران برای برخورداری از آپدیت watchOS 2، ابتدا بایستی iOS 9 را روی iDevice خود دانلود و نصب نمایند.

Jeff Williams Apples Chief Operating Officer 

منتقدان اپل‌واچ معتقدند این وسیله کارایی چندانی نداشته و آن را تنها کنترل از راه‌دور گران‌قیمتی برای آیفون می‌دانند؛ این انتقاد تا حدودی به جا به نظر می‌رسد چرا که اپل‌واچ تا حد زیادی، به ویژه برای اجرای اپلیکیشن‌ها، به تلفن‌همراه وابسته است. البته این وابستگی با آمدن Native Apps (اپلیکیشن‌های نصب شده روی خود ساعت) در watchOS 2 به طور کلی تغییر کرده، به این شکل که کاربران می‌توانند به جای اجرای غیرمستقیم اپلیکیشن‌ها روی آیفون، آنها را مستقیما روی ساعت اجرا کنند. به علاوه امکان اجرای اپلیکیشن‌ها به صورت کاملا مستقل و بدون نیاز به حضور آیفون نیز در watchOS 2 فراهم شده است. امکان برقراری و دریافت تماس مستقیما روی ساعت نیز جذاب به نظر می‌رسد.

Apple Watches running WatchOS 2

در ادامه، دیگر ویژگی‌های جدید watchOS 2 تشریح می‌شود:

 بهره‌مندی از وای-فای

در watchOS 1 استفاده از وای-فای محدود به زمانی ست که ساعت در دامنه پوشش بلوتوث قرار نداشته و از طریق وای-فای با یک آیفون جفت‌شده ارتباط برقرار می‌شود ، دیگر موارد استفاده از وای-فای به اپلیکیشن‌هایی مثل Siri و Messages محدود می‌شود. این در حالی‌ است که در watchOS 2، می‌توانید بی‌واسطه و بدون اینکه ابتدا به آیفون وصل شوید، به شبکه‌های وای-فای متصل شده و از اینترنت استفاده نمایید؛ برنامه‌های جانبی هم می‌توانند یا با اتصال به آیفون و یا با اتصال مستقیم به وای-فای، از اینترنت استفاده کنند.

watch faceهای جدید

در watchOS 1 شاهد 10 عدد watch face (یا ظاهر ساعت) قابل سفارشی‌سازی بودیم. در watchOS 2 اپل تصمیم گرفته از watch faceهای جدیدی استفاده کند. این شرکت با استفاده از تکنیک تصویربرداری زمان‌گریز -- یا در اصطلاح time-lapse -- از مکان‌های معروفی مانند پاریس، هنگ‌کنگ، لندن، دریاچه مک‌لیک فلوریدا، نیویورک و شانگ‌های ویدیوهایی را در مدت 24 ساعت برداشت کرده تا در نتیجه این کار watch faceهایی تولید کند که نمای آن شهر را مطابق با همان ساعت از شبانه‌روز به کاربر نشان می‌دهد. می‌توانید از عکس‌های گالری نیز به عنوان watch face استفاده کنید. به علاوه در watchOS 2 می‌توان تمام عکس‌های یک آلبوم در گالری را به عنوان watch face انتخاب کرد که در این صورت با هر بار نگاه به صفحه ساعت، یک عکس متفاوت دیده خواهد شد. گفتنی است در watchOS 1، صفحه نمایش تنها تا 15 ثانیه روشن می‌ماند، ولی پس از آپدیت جدید، امکان روشن ماندن صفحه تا 70 ثانیه نیز فراهم شده است.

Apple Watch New watch faces with watchOS 2

دسترسی به سخت‌افزار

با عرضه آپدیت جدید، اپل از طریق پلتفرم Watchkit طیف وسیعی از APIهای مختلف را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، تا از این طریق امکان دسترسی آنها به منابع سخت‌افزاری ساعت فراهم شود. در نتیجه اپلیکیشن‌های جدید قادر خواهند بود تا از امکانات سخت‌افزاری کلیدی اپل‌واچ -- مانند دسته کوک دیجیتال، میکروفن و اسپیکرها، سنسور ضربان قلب، شتاب‌سنج و موتور Taptic -- استفاده کنند. از این پس کاربرد دسته کوک دیجیتال یا همان Digital Crown به زوم کردن یا خارج شدن از زوم محدود نخواهد بود. با چرخاندن آن می‌توانید از طریق قابلیت Time Travel رویدادهای 72 ساعت آینده یا رویدادهای گذشته را مستقیما از صفحه watch face مشاهده کنید. با Time Travel می‌توان از سرخط خبرها و وضعیت آب‌و‌هوا نیز مطلع شد. با فراهم شدن امکان دسترسی به میکروفن ساعت اپلیکیشن Voice Memo به ابزار کارآمدی روی دست بدل خواهد شد و توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی را طراحی کنند که با میکروفن سازگاری داشته باشد. به علاوه توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های سازگار با شتاب‌سنج نیز بنویسند. به عنوان مثال اپل از نسخه نمایشی اپلیکیشن Ping (مربوط به بازی گلف) رونمایی کرده که این اپلیکیشن با استفاده از شتاب‌سنج می‌تواند قدرت ضربه دست افراد هنگام ضربه زدن به توپ گلف (Swing) را اندازه بگیرد. به علاوه، اپل مدعی است که موتور Taptic می‌تواند الگوهای لرزشی متنوعی را ایجاد کند، به این شکل که هر لرزش، اطلاعات خاصی را به کاربر منتقل کند تا در نتیجه کاربر نیازی به نگاه به صفحه ساعت نداشته باشد.

Apple Watch New Watchkit Platform

تصاویر و صداها

به موجب آپدیت جدید، اپلیکیشنی به watchOS 2 اضافه می‌شود که امکان پخش ویدیو در اپل‌واچ را فراهم می‌کند، البته تنها ویدیو‌های کوتاه -- مانند کلیپ‌های کوتاه Vine -- قابلیت پخش را خواهند داشت. اپل تضمین کرده که به لطف وجود پنل OLED در پشت شیشه‌های Ion-X یا Sapphire (به تناسب مدل ساعت) کیفیت ویدیوهای پخش‌شده، با وجود اندازه کوچک صفحه، عالی خواهد بود. فایل‌های ویدیویی می‌توانند در حافظه داخلی ساعت و یا در جایی که از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد ذخیره شوند. امکان پخش فایل‌های صوتی نیز از طریق اسپیکرهای ساعت یا یک پخش‌کننده صدای مجهز به بلوتوث میسر شده است.

با اضافه شدن امکانات جدید، رابط کاربری در اپلیکیشن Music پس از آپدیت کمی تغییر خواهد کرد. یکی از این امکانات Quick Play است که با استفاده از آن پخش در هم (Shuffle) آهنگ‌ها به سادگی و راحتی صورت می‌گیرد در حالی که میزان بلندی صدای آهنگ پخش‌شده و منبع فایل صوتی نیز روی صفحه به نمایش در می‌آیند.

Apple Watch New Video Playback Feature

دیگر نکته قابل اشاره در این قسمت به امکان پخش موسیقی در پس‌زمینه تعلق دارد؛‌ در watchOS 2 در حالی که کاربر اپلیکیشن موسیقی را ترک کرده و در برنامه‌ای دیگر یا در watch face حضور دارد موسیقی همچنان به پخش شدن ادامه می‌دهد.

تناسب اندام، Siri و نقشه‌ها

همانطور که در معرفی اپل‌واچ گفته شد، این دستگاه از امکانات قابل توجهی در زمینه تناسب اندام و سلامتی برخوردار است. اما با آپدیت اخیر این امکانات گسترده‌تر می‌شود. در این میان می‌توان به سرویس HealthKit اشاره کرد که در watchOS 2 امکان دسترسی به آن با معیارها و اندازه‌گیرهای جدید فراهم شده و می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره وضعیت سلامتی افراد ارائه کند. در wachOS 2 می‌توان جلسات تمرینی خاصی را با Siri (دستیار صوتی اپل) و تنها از طریق گفتن "Hey Siri" آغاز کرد، مانند این جملات: "Hey Siri, start a 30 minute run" (هی سیری، یک دوی 30 دقیقه‌ای را شروع کن) و یا "Hey Siri, start a 300 calorie walk" (هی سیری، یک پیاده‌روی ]در حد سوزاندن[ 300 کالری را شروع کن). هم‌چنین در نتیجه آپدیت اخیر، برنامه Apple Maps می‌تواند مسیرهای سفر شما را به همراه برنامه حرکت اتوبوس، قطار و مترو نمایش دهد.

Apple Watch New Healthkit useful for workouts

Complications

در watchOS 1 شاهد امکانی به نام Complications بودیم که در آن کاربر می‌توانست اطلاعاتی نظیر رویداد بعدی در تقویم، درجه حرارت فعلی و میزان موفقیت کاربر در دنبال کردن برنامه روزانه فعالیت‌هایموردنظر خود را پیکربندی کرده و روی watch faceهای مختلف مشاهده کند. البته این اطلاعات فقط به اپلیکیشن‌های اپل محدود می‌شد. در نتیجه آپدیت اخیر کاربر می‌تواند اطلاعات مربوط به اپلیکیشن‌های جانبی (third-party apps) -- اطلاعاتی نظیر زمان پرواز، میزان شارژ برقی اتومبیل، نتایج مسابقات ورزشی و ... -- را نیز مستقیما روی watch face مشاهده کند.

Apple Watch New Complications Feature

حالت Nightstand

حالت Nightstand با اتصال ساعت به شارژر و قرار دادن آن به صورت افقی به طور خودکار فعال شده و اپل‌واچ را به یک ساعت زنگ‌دار تبدیل می‌کند در این حالت با یک tap (ضربه) کوچک روی صفحه‌نمایش یا فشردن هریک از دو دکمه Digital Crown یا دکمه جانبی، زمان، تاریخ و آلارم بعدی به نمایش گذاشته می‌شوند؛ دسته کوک دیجیتال نقش دکمه چرت زدن (snooze button) را بازی کرده و آلارم را به طور موقت قطع می‌کند؛ دکمه کناری نیز زنگ هشدار را به طور کامل متوقف می‌نماید. طی مدتی که اپل‌واچ در حالت Nightstand قرار دارد، با ضربه (tap) به صفحه‌نمایش یا با استفاده از دکمه‌های دوگانه ساعت می‌توان ساعت، تاریخ و زمان زنگ هشدار را ملاحظه کرد و در حال حاضر امکانی برای روشن ماندن دائم آن در این حالت وجود ندارد.

Apple Watch Nightstand Mode

پاسخ به ای‌میل‌ها

یکی از کاستی‌های watchOS 1 ناتوانی در پاسخگویی به ای‌میل‌ها بود که در watchOS 2 این اشکال برطرف شده است. درست مثل اس‌ام‌اس دادن می‌توانید مستقیما از اپل‌واچ به ای‌میل‌های خود جواب دهید؛ در پاسخگویی به ای‌میل‌ها می‌توانید با استفاده از Siri از امکان تبدیل صوت به متن (voice dictation)، اموجی و پاسخ‌های هوشمند پیش‌فرض نیز استفاده کنید. بدین‌ترتیب در این مورد از کیبورد خبری نیست و جزییاتی نیز درباره امکان ویرایش پیام‌ها یا اینکه پیام چقدر می‌تواند بلند باشد، منتشر نشده است.

کیف پول (Wallet) و سرویس Apple Pay

قابلیت کیف پول یا در اصطلاح Wallet در watchOS 2 تغییر کرده و تمام گزینه‌های جدیدی که در iOS 9 برای کار کردن با Wallet در نظر گرفته شده، در watchOS 2 نیز قابل اجرا خواهد بود. هم‌چنین پس از آپدیت، آن دسته از کاربران که تمایل به استفاده از سرویس Apple Pay روی ساعت را دارند، watchOS 2 برای سهولت بیشتر و دسترسی بهتر از ذخیره تعداد بیشتری از ، کارت‌های اعتباری یا کارت‌های هدیه روی ساعت پشتیبانی می‌کند.

Activation Lock

یکی از مواردی که هنوز اپل جزییات آن را عنوان ننموده، قابلیت امنیتی جدید اپل‌واچ به نام Activation Lock (قفل فعال‌سازی) است. این ویژگی در آیفون دیده می‌شود و برای امنیت دستگاه از کاربر می‌خواهد شناسه و گذرواژه خود در iCloud را وارد کند.

Apple Watch Activation Lock



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا