گزارش مالی لنوو از سه ماهه منتهی به ژوئن 2015 - نتایج قابل‌قبول در شرایط دشوار

نمایش خبر

تاریخ : 1394/6/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : کمپانی لنوو در روز پنج‌شنبه 13 آگوست 2015 (22 مرداد 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه دوم سال 2015 -- منطبق بر سه ماهه نخست سال مالی 2015-2016 این شرکت، پایان یافته در 30 ژوئن -- منتشر کرد. طبق این گزارش عایدی (revenue) لنوو در فصل اخیر 10.7 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است. ولی درآمد قبل از پرداخت مالیات (pre-tax income)، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 80 درصد کاهش به 52 میلیون دلار رسید. درآمد خالص نیز 105 میلیون دلار گزارش شده که در قیاس با سال قبل افت 51 درصدی را نشان می‌دهد.

لنوو در فصل گذشته در بازارهای اصلی خود با چالش‌های سختی روبرو شد؛ این شرکت در بازارهای جهانی PC و تبلت با افت شدیدی مواجه گشت و در بازار اسمارت‌فون‌ -- به ویژه در کشور چین -- شاهد رشدی کند بوده و رقابت مضاعفی با دیگر شرکت‌ها داشته است. چالش‌های اقتصادی کلان در برزیل و آمریکای لاتین، در کنار بی‌ثبات در واحد پولی، رقابت را برای لنوو سخت‌تر کرد و بیش از هر چیز دیگر سوددهی موتورولا را -- که سال گذشته به لنوو پیوست -- تحت‌الشعاع قرار داد. نکته بارز دیگری که در سه ماهه اخیر این شرکت را درگیر کرد، تغییر سریع چشم‌انداز تقاضای فناوری در حوزه کسب‌وکارهای سازمانی بود.

البته علی‌رغم این شرایط دشوار، لنوو موفق شد عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. کسب‌و‌کار رایانه‌های شخصی این شرکت 20.6 درصد از بازار جهانی را در دست گرفت که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. لنوو توانست در اکثر بازار‌های PC جهان، سهمی را به خود اختصاص دهد و با در اختیار گرفتن 13 درصد از بازار حساس کامپیوترهای شخصی در آمریکا، رتبه سوم را در این کشور کسب نماید. لنوو در زمینه تبلت نیز با به دست آوردن یک درصد از سهم بازار جایگاه سوم خود در این رده را نیز مستحکم کرد هم چنین برای سومین فصل متوالی بود که قبل از محاسبه هزینه‌های غیرنقدی مربوط به ادغام و تملک (M&A)، کسب‌وکار سازمانی لنوو به حاشیه سود عملیاتی مثبت می‌رسید. لنوو -- که اسمارت‌فون‌های خود را در قالب همکاری با اپراتور‌های تلفن همراه در چین عرضه می‌کرد -- چندی است تصمیم گرفته تا از این مدل تجاری فاصله بگیرد. از این رو لنوو در سه ماهه اخیر با کناره‌گیری از مدل تجاری مذکور ورود آزادانه به بازار‌های جهانی را در دستور کار خود قرار داده و این روند را سرعت بخشیده است. در نتیجه این اقدام حجم اسمارت‌فون‌های لنوو در خارج از چین در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، با 68 درصد افزایش همراه بوده است.

Lenovo Beijing R&D Campus

مرکز تحقیق و توسعه لنوو در پکن

در مجموع با در نظر گرفتن این نکته که نتایج مالی لنوو انتظارات را برآورده نکرده، این شرکت قصد دارد برای بازگشت به سودآوری، رسیدن به رشدی پایدار و دست‌یابی به اهداف بلندمدت خود، اقداماتی نظیر جهت‌گیری و هماهنگی بهتر کسب‌وکارها و کاهش هزینه‌ها را عملی کند.

یوانکینگ یانگ (Yuanqing Yang)، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره لنوو، عملکرد این کمپانی را در سه ماهه اخیر این گونه توصیف می‌کند: «شاید فصل گذشته با دشوارترین شرایط بازار در سال‌های اخیر مواجه بودیم، اما باز هم به نتایج قابل قبولی دست پیدا کردیم. کسب‌وکار رایانه‌های شخصی ما برای نهمین فصل متوالی هم‌چنان بهترین عملکرد را در میان سایر بخش‌های شرکت داشت. در بخش گوشی‌های هوشمند نیز، گذار استراتژیک ما از چین به دیگر نقاط جهان نتیجه‌بخش بود. کسب‌و‌کار سازمانی ترکیبی ‌ ما نیز برای سومین فصل پی‌در‌پی به درآمد عملیاتی پیش از پرداخت مالیات (operational PTI) رسید. اما برای رسیدن به رشد پایدار در درازمدت، نیازمند انجام اقدامات قاطع و پیشگیرانه در تک‌تکِ بیزنس‌های شرکت هستیم. قصد داریم اجزای بیزینس‌های خریداری شده را با بیزنس‌های فعلی خود -- در بخش‌های موبایل و سازمانی -- یکپارچه کرده و در عین حال مدل کسب‌وکار و ساختار هزینه‌های خود را نیز اصلاح کنیم. هزینه‌های بخش رایانه‌های شخصی را کاهش و کارایی را افزایش خواهیم داد تا بتوانیم سهم شرکت از تحکیم صنعت را بیشتر کرده و سودآوری را بهبود ببخشیم. امیدواریم تا در نتیجه این تلاش‌ها از نظر عملکرد یک کمپانی سریع‌تر، قوی‌تر و کارآمدتر در سطح جهانی داشته باشیم.»

یوانکینگ یانگ، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره لنوو

بخشی از اقداماتی که لنوو قصد دارد برای بازگشت به مسیر رشد انجام دهد عبارتند از:

  • تجدید ساختار "گروه کسب‌وکار موبایل" (MBG) برای هم‌راستا کردن توسعه و تولید اسمارت‌فون‌ها و اداره قدرت مکمل لنوو و موتورولا. قرار است با تولید مدل‌های کمتر و متمایزتر، محصولات لنوو در این بخش ساده‌تر و متعارف‌تر شود. هرچه مدل کسب‌وکار شرکت در این بخش سریع‌تر و مختصرتر باشد، نیروی فروش لنوو در سراسر جهان بهتر مدیریت شده و تصمیماتی که شرکت قبلا برای تقویت زنجیره تأمین جهانی خود اتخاذ کرده بود، با سرعت بیشتری عملی خواهد شد. MBG هم‌چنان کسب‌وکار موبایل لنوو را پیش می‌برد، اما برای طراحی، توسعه و تولید گوشی‌های هوشمند به موتورولا وابسته خواهد بود.
  • تمرکز و تغییر وضعیت "گروه کسب‌وکار سازمانی". این کار برای شناسایی و مورد هدف قرار دادن قسمت‌های مناسب و جذاب بازار است تا بتوان در سایه آن سرعتِ حرکت شرکت و رقابت‌پذیریِ هزینه‌ها را افزایش داد.
  • سرعت بخشیدن به توان شرکت برای در اختیار گرفتن 30 درصد از سهم بازار رایانه‌های شخصی. با بهره‌گیری بهتر از یکپارچه‌سازی و در عین حال افزایش کارآمدی شرکت و نهایتا کاهش هزینه‌ها به‌منظور تضمین رشد پایدار و سودده، می‌توان به این مهم دست یافت.
  • تلاش برای راندمان بیشتر در تمام قسمت‌های کمپانی. لنوو قصد دارد فناوری، اینترنت و رویکردهای نوآورانه را در تمام قسمت‌های شرکت بهتر مدیریت نماید تا موجب تحول در شرکت شده، سرعت حرکت آن را بیشتر کرده و آن را مشتری-مدارتر نماید.

Lenovo New and Old Logos

چندی پیش لنوو در مراسم Tech World 2015 با رونمایی از لوگوی جدیدی خود (لوگوی سمت راست) خبر از تحولاتی در این کمپانی داد

اقدامات مذکور هزینه‌های لنوو را در نیمه دوم سال جاری میلادی تا 650 میلیون دلار و در طول یک روند یک ساله تا 1.35 میلیارد دلار پایین می‌آورد. متعاقب این اقدامات، حدود 3200 نفر از نیروهای لنوو که در بخش‌های غیرتولیدی مشغول به کارند تعدیل خواهند شد که معادل 5 درصد از مجموع 60 هزار نیروی شاغل در لنوو است.

سود ناخالص شرکت در سه ماهه اخیر 1.6 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22 درصد رشد را نشان داده و حاشیه سود ناخالص نیز 15.4 درصد اعلام شده است. در مقابل، سود عملیاتی سه ماهه اخیر 96 میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 67 درصد افت داشته است. سود هر سهم نیز در فصل اخیر 0.95 سنت آمریکا معادل 7.36 سنت هنگ‌کنگ گزارش شده است. ناگفته نماند که بدهی خالص لنوو تا 30 ژوئن 2015 به حدود نیم میلیارد دلار می‌رسد.

فروش لنوو در بخش رایانه‌های شخصی (PCG) -- که تولید PCها و تبلت‌های ویندوزی را بر عهده دارد -- 7.3 میلیارد دلار گزارش شده (همراه با درآمد پیش از مالیات -- pre-tax income --  برابر 368 میلیون دلار) که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 8 درصد کاهش نشان می‌دهد. این شرکت موفق شد در این سه ماهه 13.5 میلیون دستگاه رایانه شخصی را به بازار عرضه کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.1 درصد کاهش داشته است ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست کل مارکت PC در این زمان با کاهش 12.8 درصدی روبرو شد. البته لنوو توانست در نقاط مختلف جهان سهم خود را از بازار PCها افزایش دهد و به عنوان نمونه در کشور آمریکا در رتبه سوم عرضه‌کنندگان رایانه‌های شخصی جای بگیرد. هدف لنوو آن است که طی سه سال آینده 30 درصد از کل بازار جهانی PCها را از آن خود نماید.

در بخش کسب‌وکار موبایل (MBG) که تولید محصولات موتورولا، گوشی‌های با برند لنوو، تبلت‌های اندرویدی و تلویزیون‌های هوشمند را شامل می‌شود، لنوو موفق شد در سه ماهه اخیر به فروش 2.1 میلیارد دلاری دست یابد که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 33 درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است که بیشتر این رشد در نتیجه درآمدهای موتورولا حاصل شده، به طوری که موتورولا 1.2 میلیارد دلار از کل درآمد بخش موبایل لنوو را تأمین نمود. مجموع ضرر این بخش قبل از محاسبه مالیات (total pre-tax loss) برابر 292 میلیون دلار و حاشیه ضرر قبل از محاسبه مالیات منفی 13.8 درصد بوده است.

Motorola Moto X Play

اسمارت فون Moto X Play که به تازگی توسط موتورولا به بازار عرضه شده

علی‌رغم رشد مطلوب لنوو در بازار‌های نوظهور و فروش 16.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سه ماهه اخیر (2.3 درصد رشد سالیانه)، چشم‌انداز متغیر فناوری و رقابت شدید باعث شده تا سهم لنوو از بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها با 0.5 درصد کاهش به 4.7 درصد رسیده و لنوو در مقام پنجمین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا قرار بگیرد. البته در بازار تبلت‌ها، لنوو همچنان روی نوار موفقیت قرار دارد. این شرکت توانست در سه ماهه اخیر 2.5 میلیون دستگاه تبلت را به بازار عرضه کند و با در اختیار گرفتن 5.6 درصد از سهم بازار جهانی تبلت‌ها، جایگاه خود را به عنوان سومین تولیدکننده تبلت در دنیا تثبیت کند.

عملکرد لنوو در بازار چین چندان رضایت‌بخش نبوده چرا که فروش این شرکت در چین در سه ماهه اخیر 3.2 میلیارد دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افت داشته که عمده آن ناشی از عملکرد نسبتا ضعیف بخش موبایل بوده است. کسب‌وکار موبایل لنوو در چین، به دلیل رقابت شدید با کمپانی‌های دیگر و قطع سوبسید مخابرات چندان موفق ظاهر نشده است.

لنوو توانست در منطقه آسیا-اقیانوسیه 1.6 میلیارد دلار فروش کند که این رقم معادل 15 درصد از فروش جهانی این شرکت است. به دلیل عملکرد نه چندان موفق موتورولا، حاشیه سود عملیاتی لنوو در این منطقه با 1.9 درصد کاهش به 2.2 درصد رسید. در مقابل، گوشی‌های برند لنوو بسیار قوی ظاهر شد، به طوری که عرضه گوشی‌های لنوو در این منطقه به میزان 81.7 درصد افزایش یافت.

فروش لنوو در منطقه EMEA، متشکل از اروپا، خاورمیانه و آفریقا، باتوجه به کند شدن فروش PCها 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. البته گفتنی است 25 درصد از کل فروش لنوو در بازارهای جهانی متعلق به کشورهای EMEA است. لنوو سهم خود را از بازار PCهای این منطقه به 19.9 درصد رساند که در مقایسه با سال قبل با 1.9 درصد رشد همراه شده است. در بخش موبایل نیز شاهد رشد چشمگیر 153 درصدی عرضه اسمارت‌فون‌های لنوو در این منطقه بوده‌ایم.

فروش لنوو در منطقه آمریکا در سه ماهه اخیر به 3.3 میلیارد دلار رسید که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد 46 درصدی بوده و 30 درصد از کل فروش جهانی لنوو را در بر می‌گیرد. البته باتوجه به ضررهای این شرکت از ناحیه برزیل و موتورولا، حاشیه سود عملیاتی شرکت 4 درصد افت نمود. سهم لنوو از بازار PCها در منطقه آمریکا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 0.6 درصد افزایش به 13.1 درصد رسید. البته به دلیل انتقال کند محصولات موتورولا، عرضه اسمارت‌فون‌های لنوو به بازار‌های منطقه آمریکا چندان مطلوب نبوده است.

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا