افت فروش شیائومی نسبت به شش ماه گذشته - بازار‌های خارجی، راه پیش رو

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/4/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : کمپانی شیائومی در روز پنج‌شنبه 2 جولای 2015 (11 تیر 1394) میزان فروش خود را در نیمه نخست سال میلادی جاری اعلام کرد. طبق این گزارش، شیائومی در نیمه نخست سال 2015 (از ابتدای ژانویه تا پایان ژوئن) رقمی معادل 34.7 میلیون دستگاه تلفن همراه را به فروش رسانده که در مقایسه با تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده در نیمه دوم سال گذشته از ابتدای جولای تا پایان دسامبر (35 میلیون دستگاه) افت 0.85 درصدی را نشان می‌دهد. البته این رقم، در مقایسه با فروش شیائومی در نیمه نخست سال گذشته، 33 درصد افزایش داشته است. گفتنی است از سال 2013، که کمپانی شیائومی در هر شش ماه اقدام به انتشار آمار فروش خود نموده، این اولین افت فروش متوالی برای شرکت به حساب می‌آید. شیائومی امیدوار است که تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده خود را در سال میلادی جاری به حداقل 80 میلیون دستگاه برساند.

یکی از دلایل موفقیت سریع شیائومی در بازار تلفن همراه، که آن را به سومین صادرکننده اسمارت‌فون در جهان تبدیل کرده، تولید محصولات با طراحی مناسب و در عین حال ارزان قیمت‌تر است، به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان، گوشی‌های شیائومی را جایگزینی برای آیفون‌های اپل می‌دانند. همین امر است که باعث شد سرمایه‌گذاران در سال گذشته، این شرکت را 45 میلیارد دلار ارزش‌گذاری کنند تا پس از آن شیائومی باارزش‌ترین استارت‌آپ (شرکت نوپا) چینی لقب بگیرد. از دیگر عوامل موفقیت شیائومی می‌توان به عملکرد قابل قبول این شرکت در توسعه سریع محصولاتش به بازار‌های خارج از چین اشاره کرد. این شرکت در سال‌های 2012 و 2013 (قبل از ورود به بازار‌های خارجی) به ترتیب تنها 7.2 و 18.7 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به فروش رسانده بود؛ در حالیکه پس از ورود به بازار‌های کشور‌های دیگر در سال 2014، توانست فروش خود را به 61 میلیون دستگاه رسانده و درآمدی معادل 12 میلیارد دلار کسب کند.

Xiaomi 1H 2015 Tweet

تصویری از توئیت شیائومی در مورد فروش گوشی‌های هوشمند این کمپانی

البته آمار فروش اخیر، که نشان از افت فروش گوشی‌های شیائومی دارد، نباید چندان جدی تلقی شود، چرا که شرکت شیائومی معمولا در نیمه دوم سال، با ارائه مدل‌های جدید‌تر، دستگاه‌های بیشتری را روانه بازار می‌کند. اما از طرف دیگر، گزارش اخیر موجب شده تا تحلیل‌گران درباره گسترش محصولات شیائومی در خارج از چین تردید کنند؛ سؤال اینجاست که آیا فروش محصولات شیائومی در کشور‌های خارجی می‌تواند کاهش فروش در چین را جبران کند؟

طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC در ماه می، طی سه‌ماهه نخست سال 2015 تعداد اسمارت‌فون‌های ارائه‌شده به بازار در کشور چین، برای اولین بار در شش سال اخیر با کاهش مواجه شده است. به گفته این مؤسسه هنوز مشخص نیست که این کاهش، سرآغاز روند نزولی در بازار اسمارت‌فون‌ها در چین باشد یا خیر. نیکول پِنگ (Nicole Peng)، تحلیل‌گر Canalyst، وضعیت شیائومی را این‌چنین توصیف می‌کند: «حدود 90 درصد از تلفن‌های همراه هوشمند شیائومی وارد بازار چین می‌شود، بنابراین اگر شیائومی نتواند در بازار چین رشد کند، اوضاع مناسبی نخواهد داشت.»

اگر شیائومی بخواهد پیش‌بینی خود را از فروش بین 80 تا 100 میلیون دستگاه در سال 2015 محقق کند، ناچار است که فروش خود را در نیمه دوم سال به شکل چشمگیری افزایش دهد.

Xiaomi Headquarters

لی جون (Lei Jun)، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت شیائومی، در اظهارنظری در روز پنج‌شنبه 2 جولای گفت: «حتی باوجود کندی حرکت بازار در چین، شرکت ما با رشد 33 درصدی فروش نسبت به سال گذشته، عملکرد درخشانی داشته است. می‌توان گفت ما فراتر از انتظارات ظاهر شده و کارنامه قابل‌قبولی را از خود برجای گذاشته‌ایم.» البته لی جون از ارائه جزییات بیشتر و اشاره به سهم بازار‌های مختلف خودداری کرد، ولی با کمی واقع‌بینی مشخص می‌شود که بیشترین فروش شیائومی در داخل چین رقم خورده است؛ جایی که این شرکت حرف اول را در تولید اسمارت‌فون می‌زند.

نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره نشده این است که در شش ماه نخست سال کدامیک از مدل‌های شیائومی بیشترین فروش را داشته است. تنها نکته‌ای که در این رابطه از سوی شیائومی اعلام شده این است که تا کنون بیش از 10 میلیون دستگاه از مدل‌های Mi 4 ،Redmi Note ،Redmi ،Mi 3 ،Mi 2 و Redmi 2 روانه بازار شده است.

کمپانی شیائومی قصد دارد با گسترش محصولات خود به خارج از چین، کمی از تنگنای به وجود آمده در بازار داخلی فاصله بگیرد. گفتنی است هند و برزیل از مهم‌ترین بازار‌های هدف شیائومی به حساب می‌آیند و اولین گوشی‌های شیائومی قرار است از هفتم جولای (16 تیر) وارد بازار برزیل شوند. شیائومی در گذشته نیز کشور‌هایی مانند ترکیه، مکزیک، روسیه و بخش‌هایی از جنوب‌شرق آسیا را به عنوان بازار‌های بالقوه خود در آینده درنظر گرفته بود. در حال حاضر اسمارت‌فون‌های شیائومی در هشت کشور آسیایی به فروش رفته و اخیرا لوازم جانبی ساخت این شرکت نیز به بازار‌های اروپا و آمریکا راه یافته است. البته به گفته نیکول پنگ، بازار‌های نوظهور خارجی نیز قاعده و قانون خاص خود را دارند و شیائومی باید با احتیاط بیشتری عمل کند. به عنوان مثال در هند شاهد اراده جمعی برای ارتقای تولیدات داخلی بوده و در برزیل نیز با حجم وسیعی از واردات اسمارت‌فون مواجه هستیم.

Xiaomi Mi Note

تصویر بالا: Xiaomi Mi Note - از پرچمداران 2015 شیائومی

به گفته نشریه وال‌استریت ژورنال، شیائومی سال پرچالشی را در پیش دارد چرا که با اشباع بازار اسمارت‌فون‌ها در چین، این شرکت رقابت سختی را با دیگر تولید‌کنندگان مطرح چینی -- نظیر لنوو و هواوی -- خواهد داشت.