گزارش وال استریت ژورنال از تحولات سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1393/9/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : بدون شک گلکسی اس5، پرچمدار سامسونگ، یکی از پیشرفته‌ترین اسمارت‌فون‌هایی است که این شرکت تولید نموده، اما ظاهرا فروش این دستگاه تاکنون نتوانسته انتظارات سامسونگ را آنطور که باید و شاید برآورده کند.

بنابر گزارشی که وال‌استریت ژورنال با بهره گیری از گفته‌های یکی از افراد آگاه در روز یکشنبه 23 نوامبر 2014 (2 آذر 1393) منتشر کرد در سه ماهه نخست عرضه گلکسی اس5، که از آوریل 2014 (فروردین 1393) آغاز شده بود، فروش این گوشی 40 درصد پایین‌تر از چیزی بوده که سامسونگ پیش‌بینی می‌کرد. در مجموع سامسونگ در این بازه زمانی توانست تنها 12 میلیون دستگاه گلکسی اس5 را به فروش برساند، درحالی‌که در مدت زمان مشابه، گلکسی اس4 موفق شده بود رقم فروش 16 میلیون دستگاه را به نام خود ثبت کند.

شرکت سامسونگ گوشی گلکسی اس5 را با سروصدا و هیاهوی فراوان در تاریخ 11 آوریل 2014 (22 فروردین 1393) عرضه کرد. می‌توان گفت این دستگاه با برخورداری از یک قاب پشتی منحصربه‌فرد با بافت خاص، و مقاومت بیشترش در برابر آب و گرد‌و‌خاک، نمونه به تکامل رسیده گلکسی اس4 است. با این اوصاف فروش این گوشی تاکنون برای سامسونگ رضایت‌بخش نبوده. به‌عنوان مثال در چین که بزرگترین بازار اسمارت‌فون در دنیا به شمار می‌رود، فروش این دستگاه در مقایسه با گلکسی اس4، 50 درصد کمتر بوده است. ولی جالب است بدانیم که وال استریت ژورنال از قول منبع خود مدعی شده گلکسی اس5 در آمریکا -- که بزرگترین بازار سامسونگ محسوب می‌شود -- بهتر از گلکسی اس4 به فروش رفته است.

Samsung Galaxy S5 - سامسونگ گلکسی اس 5

تصویر بالا: معرفی گلکسی اس‌5 توسط JK Shin، رئیس بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موبایلی سامسونگ

هرچند سامسونگ هنوز آمار واقعی فروش گلکسی اس5 را به‌طور رسمی اعلام نکرده، ولی ماه قبل در گزارش مالی خود از سه‌ماهه سوم سال 2014، از کاهش 73.9 درصدیِ سوددهی در بخش IT و ارتباطات موبایلی نسبت به سال قبل خبر داده بود. ناگفته نماند مشکلات این کمپانی در بخش تلفن‌های همراه ماه‌هاست که در محافل خبری پیچیده و به موضوعی نگران‌کننده برای سامسونگ تبدیل شده است. تا جایی که رقابت شدید در سطح بین‌المللی (به‌ویژه در چین) و افزایش نگرانی‌ها درباره حاشیه سود شرکت، سامسونگ را برآن داشته تا در استراتژی خود در بخش موبایل تجدید‌نظر کند. این شرکت قصد دارد تنوع دستگاه‌های تولیدی خود را کاهش داده و عمده تمرکز خود را بر روی محبوب‌ترین محصولات قرار دهد.

در بخش دیگر گزارش وال استریت ژورنال آمده است که احتمال دارد سامسونگ تغییراتی را در ساختار سازمانی خود ایجاد کند. با این‌حال، اینکه چه زمانی این تصمیم عملی خواهد شد هنوز مشخص نیست، چرا که برنامه‌های شرکت تا نهایی شدن خیلی فاصله دارند و از طرفی ممکن است این شایعات بی‌پایه باشند.

ولی باید به این نکته هم توجه داشت که چون سامسونگ شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارد، ممکن است هرگونه تحولی در سطح مدیران این کمپانی رخ دهد؛ لی کان-هی (Lee Kun-hee)، رییس هیئت مدیره سامسونگ، که سنگ‌بنای جهش فوق‌العاده سامسونگ در دهه 90 و پس از آن را کار گذاشته بود، پس از ابتلا به سکته قلبی در شش ماه قبل اوضاع وخیمی داشته و با وجود اینکه گمان می‌رود پسرش جی وای.لی (Jay Y.Lee) جای او را بگیرد، شرکت هنوز در مورد تعیین جانشین وی اظهار‌نظر نکرده است.

Samsung Headquarters in Seoul

تصویر بالا: مقر اصلی سامسونگ در سئول

یک تیم مدیریتی قوی می‌تواند بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار سامسونگ -- مانند خرید شرکت SmartThings و رده محصولات گلکسی -- را با هم منسجم‌تر کند. البته تغییرات سازمانی آنقدر گسترده نیست که همه بخش‌ها را شامل شود. به‌عنوان مثال آنطور که از شواهد بر می‌آید که‌ئون او-هیون (Kwon Oh-Hyon)، مدیر بخش محصولات نیمه‌هادی و تولید پنل‌های نمایش، در سمت خود ابقا خواهد شد.

علی‌رغم اینکه سامسونگ همچنان در بازار اسمارت‌فون‌ پیشرو به حساب می‌آید، این کمپانی نیاز به ایجاد تحول در بخش موبایل خود دارد چرا که رشد کوتاه مدت شرکت روند نزولی داشته و عملکرد میان‌مدت و بلند‌مدت شرکت حتی در بهترین شرایط هم شاهد رکود در فروش بوده است.

در واکنش به این مشکلات سامسونگ تصمیم به کاهش تنوع محصولات گلکسی گرفته تا با این کار انتخاب مصرف‌کنندگان راحت‌تر شده و قیمت‌گذاری‌ها نیز آسان‌تر شود. درست است که در گذشته ایجاد تنوع در محصولات باعث شده بود که سامسونگ بتواند پاسخگوی نیاز بخش‌های مختلف بازار باشد و به رشد خوبی دست یابد، ولی در این مقطع زمانی، تولید گسترده انبوهی از دستگاه‌های متنوع می‌تواند به‌جای سودآوری بیشتر زمینه ضرر شرکت را فراهم کند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا