سرمایه گذاری 14.7 میلیارد دلاری سامسونگ الکترونیکس برای احداث کارخانه تولید تراشه در کره جنوبی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/21        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : تراشه Chip ، سرمایه گذاری Investment ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : گسترش محصولات شرکتهای چینی تولید کننده گوشی‌های ارزان قیمت سود حاصل از فروش گوشی‌های موبایل بسیاری از شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش آن شده است. سامسونگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بر اثر شکست قیمت‌ها در بازار تولید تلفن‌های همراه توسط شرکت‌های چینی -- نظیر Lenovo و ZTE -- و همچنین فشار‌های وارد شده توسط اپل کاهش قابل توجهی در سود مربوط به فروش گوشی‌های تلفن همراه این شرکت -- که 60% از کل سود سامسونگ را تشکیل می‌دهد -- به وجود آمده است. شرکت سامسونگ الکترونیکس برای جبران این کاهش درآمد به تازگی اعلام کرده است تصمیم دارد با سرمایه گذاری 14.7 میلیارد دلاری برای احداث یک کارخانه تولید تراشه، قدمی مهم برای دستیابی به موقعیتی بهتر در بازار جهانی بردارد. لازم به ذکر است یک سوم سود سامسونگ از طریق تولیدات تراشه، تلویزیون و لوازم خانگی به دست می‌آید.

کارخانه جدید قرار است به مساحت 790,000 متر مربع در کره جنوبی و در شهری به نام Pyeongtaek که در 75 کیلومتری جنوب سئول قرار دارد احداث شود. یکی از دلایل انتخاب این شهر برای سرمایه گذاری درخواست‌های بسیاری است که در طی بیش از یک سال گذشته از این شرکت برای کمک به افزایش فعالیت اقتصادی در این منطقه شده است. با احداث این کارخانه 150,000 شغل -- که معادل یک سوم جمعیت این شهر است -- ایجاد خواهد شد. به گفته‌ سامسونگ قدرت‌های دولتی کره نیز از این طرح حمایت کرده و به این همکاری جواب مثبت داده‌اند. علاوه بر این دولت محلی مالیاتی را برای کمپانی‌های بزرگ در نظر گرفته است که در صورت به دست آوردن سود زیاد از آن‌ها دریافت خواهد کرد. این کار با هدف ترغیب این کمپانی‌ها به سرمایه گذاری بیشتر -- که از سود ظاهری آنها کاسته و در نتیجه مالیات را کاهش می‌دهد -- و افزایش دستمزد کارکنان انجام می‌گیرد. ساخت این کارخانه قرار است در نیمه اول سال 2015 میلادی آغاز و در نیمه‌ دوم سال 2017 از آن بهره برداری شود. همچنین تاکنون نوع تراشه تولید شده در این کارخانه از سوی سامسونگ انتخاب نشده است.

در حال حاضر سامسونگ بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه‌های RAM -- که در ساخت کامپیوتر‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند کاربرد دارد -- است. از دیگر تراشه‌های تولیدی سامسونگ می‌توان به تراشه‌ فلش مموری NAND که در دوربین‌های دیجیتالی کاربرد دارد اشاره کرد. مسلما با افزایش تقاضا برای گوشی‌های موبایل سفارشات تراشه‌های موبایل نیز افزایش می‌یابد بنابراین می‌توان گفت سامسونگ راه عاقلانه‌ای را برای سود‌آوری بیشتر گزیده است. به گفته Kwon Oh-hyun -- نایب رییس سامسونگ الکترونیکس -- «این سرمایه گذاری در شکل گیری آینده کسب و کار نیمه رساناهای سامسونگ نقش مهمی خواهد داشت.» با ساخت این کارخانه سامسونگ قادر خواهد بود قیمت‌ها را در بازار تراشه بشکند اما به گفته لی دو هون تحلیلگر CIMB«قصد سامسونگ نابود کردن چرخه صنعت نیست بلکه می‌خواهد سود خود را افزایش دهد.»

امسال به دلیل تقاضای بالای کامپیوترهای شخصی و سرورها شرایط بازار تراشه‌ها در وضعیتی بهتر از آنچه پیش‌بینی شده یود قرار گرفت اما با این وجود کارخانه‌هایی مانند سامسونگ برای کنترل بهتر شرایط در مورد توسعه عرضه خود محتاطانه عمل می‌کنند. طبق پیش‌بینی تحلیلگران برای اولین بار در سه سال گذشته سود آوری تراشه‌ها از سود بخش گوشی‌های تلفن همراه بیشتر خواهد بود. با توجه به شرایط به وجود آمده می‌توان نتیجه گرفت در حال حاضر تنها راه سود آوری مداوم برای سامسونگ فعالیت بیشتر در بخش تولید تراشه‌ها است. محصولات کارخانه جدید سامسونگ در سال 2017 عرضه خواهد شد، با این وجود پس از انتشار خبر سرمایه گذاری سامسونگ بسیاری از شرکت‌های تولید کننده تراشه موقعیت خود را در خطر دیده‌اند.

سامسونگ قصد دارد برای ساخت یک کارخانه جدید تولید تلویزیون در ویتنام نیز 560 میلیون دلار سرمایه گذاری کند. لازم به ذکر است سامسونگ دارای یک خط تولید تراشه‌های حافظه در Hwaseong کره جنوبی بوده و همچنین قسمتی در Giheung این کشور بر تولید تراشه‌های منطقی -- نظیر ریزپردازنده‌ها که به عنوان مغز گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شوند -- تمرکز کرده است. علاوه بر این کارخانه‌های دیگر ساخت تراشه سامسونگ در چین و آمریکا قرار گرفته‌اند.