انحنا یافتن آیفون 6 پلاس و پاسخ رسمی اپل به این مشکل

نمایش خبر

تاریخ : 1393/7/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : بندگیت BendGate ، Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : خم شدن و تغییر شکل سری جدید گوشی‌های اپل -- به ویژه آیفون 6 پلاس -- جنجال تازه‌ای را درباره این کمپانی ایجاد کرده است؛ جنجالی که می‌توانید آنرا با هشتگ BendGate# در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و رقبای اپل با آب و تاب از آن صحبت می‌کنند.

شرکت اپل در تاریخ 9 سپتامبر 2014 (18 شهریور 1393) جدیدترین گوشی‌های خود را تحت عنوان آیفون 6 و آیفون 6 پلاس به بازار معرفی کرد. این محصولات که بسیاری از مشتاقان محصولات اپل و تحلیلگران بازار موبایل عرضه عمومی آنها را انتظار می‌کشیدند، دارای ویژگی‌های جدیدی هستند که این شرکت برای افزایش توان رقابتی خود در بازار ارائه کرده است. اپل روز 22 سپتامبر 2014 (31 شهریور 1393) از حجم بی‌سابقه تقاضا برای خرید آیفون‌های جدید و تشکیل صف‌های طولانی مقابل فروشگاه های اپل خبر داد و اعلام کرد که طی مدت زمان اندکی پس از عرضه محصولات جدیدش، بیش از 10 میلیون از آنها را به فروش رسانده است.

اما آنچه در روزهای اخیر جنجا‌ل‌برانگیز شده است، نه ویژگی‌ها و نه تقاضای بسیار زیاد برای این محصولات، بلکه نوعی نقص در ساختار آیفون 6 پلاس است. بسیاری از منابع خبری به نقل از کاربران گوشی‌ها، از خم شدن بدنه گوشی آیفون 6 پلاس خبر داده‌اند که ظاهرا بیشتر در وضعیت نشسته و در شرایطی که گوشی در جیب آنها قرار داشته رخ می‌دهد. البته این مسئله تنها به آیفون 6 پلاس اختصاص ندارد و در سال‌های گذشته نیز اخباری مبنی بر خم شدن آیفون 5 و 5 اس و آیفون 4 اس نیز مطرح بوده است.

در حقیقت کوچک شدن ضخامت آیفون و بزرگتر شدن طول آن ریسکِ صدمه هنگام قرار دادن این گوشی در جیب جلو را افزایش داده است و فشار وارده بر گوشی در وضعیت نشسته احتمال آسیب به آن را بالا می‌برد. Lewis Hilsenteger -- کارشناس سایت Unbox Therapy -- با انتشار ویدئویی در کانال Unbox Therapy سایت یوتیوب نشان داده است که چگونه آیفون 6 پلاس به سرعت بر اثر فشار دست خم می‌شود. او با فشار انگشتان خود به میانه بدنه گوشی (مطابق شکل زیر کمی کنارتر از مرکز آن) آرام آرام و ظرف چند ثانیه توانست گوشی هوشمند اپل را در محل نزدیک به دکمه‌های صدای گوشی خم کند و به صورت علنی و تجربی، شکایت‌های مکرر کاربران را در خصوص نقص آیفون 6 پلاس -- که در سایت MacRumors و برخی سایت‌های دیگر مطرح شده است -- به اثبات رساند.

Apple iPhone 6 Plus Bendgate

تصاویر بالا: خم شدن آیفون 6 پلاس توسط Lewis Hilsenteger

البته چنان که تهیه‌کننده این ویدئو بیان کرده است، این خم شدن می‌تواند ناشی از کاربرد آلومینیوم در بدنه این محصول جدید و انعطاف‌پذیری طبیعی آلومینیوم باشد. اما به هر حال خم شدن تقریباً آسان گوشی، از دید برخی کارشناسان نقصی آشکار در ساختار آن محسوب می‌شود. کاربرانی که علی‌رغم این امر همچنان به استفاده از آیفون 6 پلاس تمایل دارند، ظاهرا باید برای جلوگیری از آسیب به گوشی، پیش از نشستن یا خم شدن، گوشی را از جیب خود خارج کنند و اگر این امکان را نداشتند، جیب جادارتری انتخاب و یا گوشی را در محفظه‌ای محکم قرار دهند تا از خم شدن بدنه گوشی و آسیب احتمالی به آن جلوگیری شود.

پس از استقبال گسترده از ویدیوی منتشر شده توسط Lewis Hilsenteger، وی آزمون‌های مشابهی را بر روی آیفون 6، سامسونگ گلکسی نوت 3، اچ تی سی وان ام 8، موتورولا موتو ایکس 2014 و نوکیا لومیا 1020 انجام داد و همگی سربلند از آزمون بیرون آمدند و خمیدگی در آنها یا به گونه‌ای بود که پس از برداشته شدن فشار برطرف می‌شد و یا آنقدر نامحسوس بود که می‌توان از آن صرف نظر نمود.

تصاویر بالا (از چپ به راست): Lewis Hilsenteger در حال آزمون خم شدن گلکسی نوت 3، آیفون 6 و لومیا 1020

انتظار در مورد پاسخ اپل به مشکل خم شدن آیفون 6 پلاس چندان طولانی نبود. Adam Howorth -- سخنگوی اپل -- در روز 25 سپتامبر (3 مهر) در این مورد اظهار داشت:

آیفون‌های ما به گونه‌ای طراحی، مهندسی و ساخته شده‌اند که در عین زیبایی، از استحکام نیز برخوردار باشند. آیفون 6 و آیفون 6 پلاس از بدنه‌های یکپارچه‌ای بهره می‌برند که با مهندسی دقیق، از آلیاژ آلومینیوم آنادایز شده سری 6000 که برای مقاومت بیشتر آبدیده شده ساخته شده‌اند. همچنین برای مقاوم‌تر کردن محل‌های دارای تنش بالا از قطعات جایگذاری شده‌ای از جنس فولاد و تیتانیوم در این گوشی‌ها استفاده شده و از محکم‌ترین شیشه در صنعت گوشی‌های هوشمند نیز بهره می‌برند. ما با دقت بسیار زیادی این مواد با کیفیت بالا را انتخاب می‌کنیم تا از قدرت و دوام آنها اطمینان یابیم. ما همچنین آزمون‌های سختی را در طول چرخه توسعه محصول انجام می‌دهیم که شامل آزمون‌های خمش 3-نقطه‌ای، تغییر نقطه فشار، آزمون نشستن، پیچ‌خورگی و مطالعات کاربری است. آیفون 6 و آیفون 6 پلاس تمامی استانداردهای کیفیت بالای ما را برآورده کرده و یا فراتر از آن بوده‌اند تا بتوانند در استفاده در زندگی واقعی و هرروزه دوام آورند. با استفاده عادی، خم‌شدگی در آیفون بسیار به ندرت ممکن است رخ دهد و در طول 6 روز فروش ما، تنها 9 مشتری با آیفون 6 پلاس انحنا یافته با اپل تماس گرفته‌اند.

بدین ترتیب پاسخ رسمی اپل به این مشکل فعلاً معادل با نفی آن و یا حداقل باور بر جدی نبودن مسئله است. البته شاید در صورت بروز این مشکل برای عده زیادی از کاربران و گسترده شدن انتقادات -- خصوصاً اگر همراه با تماس با کمپانی اپل باشد -- نظر اپل تغییر یابد. در این صورت قاعدتاً این کمپانی باید به جبران زیان‌ها پرداخته و با اصلاح ساختار یا مواد به کار رفته در بدنه آیفون 6 پلاس و یا حداقل استحکام‌بخشی به نقطه‌ضعف یافته شده در بدنه (در پائین دکمه‌های صدا)، مشکل را حل کرده و از اثرات نامطلوب آن بر فروش محصولات خود بکاهد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا