ثبت رکورد جدید برای اپل- فروش بیش از ده میلیون دستگاه آیفون‌ 6 و آیفون 6‌ پلاس در 3 روز نخست عرضه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز دوشنبه 22 سپتامبر 2014 (31 شهریور 1393) اعلام کرد که تنها 3 روز پس از عرضه دو مدل جدید آیفون -- به نام‌های آیفون 6 و آیفون 6 پلاس -- بیش از 10 میلیون دستگاه از این دو گوشی به فروش رفته است. تقاضای بی‌سابقه برای خرید این دستگاه‌ها با ثبت بیش از 4 میلیون پیش‌سفارش در ظرف مدت 24 ساعت، در کنار صف‌های طولانی در مقابل بیشتر فروشگاه‌های اپل، همگی حاکی از آن‌ است که این دو محصول با استقبال مواجه شده و برای اپل مسجل شده که در فروش آغازین، تقاضا به مراتب بیش از عرضه بوده است.

اپل فروش این دو آیفون جدید را -- که از صفحه نمایش بزرگتری نسبت به نسخه‌های قبلی برخوردار هستند -- از 19 سپتامبر (28 شهریور) در ده کشور آمریکا، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، هنگ‌کنگ، ژاپن، پورتوریکو، سنگاپور و انگلیس آغاز کرده و تا تاریخ 26 سپتامبر (4 مهر) این دو محصول جدید در بیش از 20 کشور دیگر از جمله اتریش، بلژیک، لوکزامبورگ، دانمارک، فنلاند، ایرلند، ایتالیا، هلند، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، قطر، روسیه، عربستان، اسپانیا، سوئد، سوییس، تایوان، ترکیه و امارات متحده عربی آماده فروش خواهند بود. تا پایان سال جاری نیز این دو گوشی در 115 کشور به فروش خواهند رسید.

First weekend sales of the iPhone

اپل برای فروش این 2 آیفون جدید امتیازات ویژه‌ای را برای خریداران در‌نظر گرفته است. بنابر آنچه در وبسایت رسمی اپل آمده است، مشتریانی که آیفون 6 یا آیفون 6 پلاس را از یکی از فروشگاه‌های اپل خریداری نمایند، از سرویس رایگان Personal Setup بهره‌مند خواهند شد که به آنها کمک می‌کند آیفون را مطابق با سلیقه خود سفارشی سازی کنند. هم‌چنین خریداران می‌توانند با شرکت در کارگاه‌های رایگان -- که در فروشگاه‌های اپل در سراسر دنیا دایر است -- اطلاعات بیشتری را درباره این دو دستگاه جدید و iOS 8 کسب کنند.

به گفته اپل این فروش یک رکورد محسوب شده و فروش 9 میلیون دستگاه آیفون ‌5‌ اس و آیفون ‌5‌ سی در روزهای آغاز عرضه در یک سال قبل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. تیم کوک -- مدیر‌عامل اپل -- در این رابطه می‌گوید: « فروش آیفون 6 وآیفون 6 پلاس از انتظاری که برای فروش این دو محصول در سه روز نخست عرضه آنها داشتیم فراتر بوده و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. بدینوسیله از همه مشتری‌های خود تشکر می‌کنیم که موجب شدند بهترین عرضه آیفون تاکنون رقم خورده و همه رکورد‌های قبلی با فاصله بسیار شکسته شوند. تلاش تیم ما در مدیریت بهترِ خط تولید ستودنی است، ولی می‌توانستیم با عرضه گسترده‌تر، تعداد بیشتری آیفون را به فروش برسانیم. در حال حاضر نیز سعی ما بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تقاضاها را تأمین کنیم.»

First weekend sales of the iPhone

اپل قبلا اعلام کرده بود که در 12 سپتامبر، ظرف مدت 24 ساعت، بیش از 4 میلیون پیش‌سفارش برای آیفون‌های 6 و 6 پلاس دریافت کرده که این رقم 2 برابر رکورد قبلی (سفارش‌های ثبت شده در اولین روز پیش‌سفارش آیفون 5 در دو سال قبل) است. به گفته برخی تحلیل‌گران، بعضی از این پیش‌سفارش‌ها در تعداد 10 میلیون آیفون فروش رفته در 3 روز اول لحاظ نشده‌اند چرا که شماری از پیش‌سفارش‌ها هنوز در لیست ‌انتظار به سر می‌برند.

شواهد حاکی از آن است که تهیه آیفون ‌6‌ پلاس از طریق ثبت سفارش، نسبت به آیفون ‌6 دشوارتر است. به گزارش وال استریت ژورنال، از اواسط روز دوشنبه 22 سپتامبر، بررسی آنلاین 100 فروشگاه محصولات اپل در آمریکا نشان داد که تحویل سریع آیفون 6 پلاس -- با رنگ طلایی و حافظه داخلی 64 گیگا بایتی -- برای هیچ‌ یک از اپراتور‌های AT&T و T-Mobile انجام نخواهد شد. درحالی‌که در 70 درصد فروشگاه‌های مذکور، آیفون 6 -- با رنگ طلایی و حافظه داخلی 64 گیگا بایتی -- برای شرکت AT&T آماده فروش بود. هم‌چنین در بین فروشگاه‌های بررسی شده گوشی آیفون 6 یا آیفون 6 پلاس با مشخصات ذکر شده برای شرکت T-Mobile موجود نبود. به طور کلی علت کمتر بودن تعداد دستگاه‌های آیفون 6 پلاس دقیقا مشخص نیست. ممکن است تقاضا برای آیفون 6 پلاس -- که اولین فبلت اپل به شمار می‌رود -- بیشتر از آیفون 6 بوده باشد و یا اینکه اپل تعداد محدودی از این گوشی را تولید کرده باشد؛ همان مشکل کمبود عرضه که در گذشته نیز گریبان‌گیر اپل شده بود.

iPhone 6 Queue

تصاویر بالا: صف خریداران آیفون 6 و آیفون 6 پلاس در پاریس و لندن

تیموتی آرکوری (Timothy Arcuri) تحلیل‌گر Cowen and Co. راجع به فروش آغازین این دو گوشی در آخر هفته گذشته می‌گوید: «اگر خارق‌العاده نبوده، می‌توان گفت قدرتمند ظاهر شده است.» این گفته ناظر به این واقعیت است که فروش این دو دستگاه تا پایان سال جاری، به دلیل اینکه هنوز در بازار چین عرضه نشده‌اند، تا حدی محدود خواهد بود. سال گذشته آیفون‌های 5 اس و 5 سی به سرعت وارد بازار چین شدند اما اپل هنوز تاریخ عرضه این دو محصول در چین را مشخص نکرده است. رسانه‌های دولتی چین این تاخیر را به موانع قانونی نسبت می‌دهند. به گزارش خبرگزاری شین‌هوآ، آیفون‌های 6 و 6 پلاس در هفته گذشته 2 مانع قانونی بزرگ را پشت سر گذاشتند اما هنوز مجوز دسترسی به شبکه را دریافت نکرده‌اند. کمپانی اپل نیز از اظهارنظر درباره علت این تاخیر طفره می‌رود.

عدم ورود رسمی آیفون‌های جدید به چین -- که بزرگترین بازار تلفن همراه هوشمند در دنیا محسوب می‌شود -- زمینه سودجویی را برای دلال‌ها و فرصت طلبان فراهم کرده است. مسئولان هنگ‌کنگ در روز یکشنبه 21 سپتامبر (30 شهریور) تلاش عده‌ای سودجو را برای قاچاق محصولات رده‌بالای الکترونیکی -- از‌جمله 138 دستگاه آیفون جدید -- به ارزش 387000 دلار ناکام گذاشتند. به گفته مقامات هنگ‌کنگ، این باند قاچاق مشغول بار زدن محموله خود به یک قایق تندرو در یک منطقه روستایی روبروی ساحل چین بودند. ماموران گمرک مدعی شدند که چندین نفر از اعضای باند با دیدن آن‌ها به‌وسیله قایق متواری شده و 15 جعبه -- حاوی 1890 هارد‌دیسک و 16235 تراشه حافظه کامپیوتر -- را از خود بر جای گذاشتند. هم‌چنین طبق گفته خرده‌فروشان تلفن همراه در منطقه Mangkok واقع در هنگ‌کنگ، قیمت گران‌ترین مدل آیفون (آیفون 6 پلاس با حافظه داخلی 128 گیگا‌بایت) در بازار سیاه به 2,000 دلار هم رسیده است؛ یعنی چیزی بیش از 2 برابر قیمت اصلی خرده‌فروشی این گوشی که 949 دلار است. لازم به ذکر است که متأسفانه در ایران هم در ابتدای ورود برخی محصولات جدید به بازار -- به ویژه محصولات کمپانی اپل -- معمولاً شاهد ارائه این محصولات با قیمت‌های خارج از عرف توسط برخی فروشندگان هستیم.