نامه تیم کوک پیرامون حفظ حریم خصوصی کاربران

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/1        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حریم خصوصی Privacy ، تیم کوک Tim Cook

واحد خبر mobile.ir :  تیم کوک -- مدیر عامل شرکت اپل -- در نامه‌ای مشتریانش را در جریان جزئیات سیاست حفظ حریم خصوصی کاربران گذاشته و به چگونگی مدیریت اطلاعات شخصی کاربران و تعهد این شرکت در برابر حفظ آن اشاره کرده است.

پس از نشت عکس‌های خصوصی برخی افراد مشهور که از طریق حساب‌های کاربری Apple iCloud انجام شده است، کارشناسان امنیت سایبری و تولیدکنندگان تلفن‌های همراه، اپل و به طور کلی امنیت سرویس‌های ابری را مورد انتقاد قرار داده‌اند. کوک در نامه‌اش کاربران را به استفاده از تاییدیه دو مرحله‌ای -- که قبلا اپل در آن چندان موفق عمل نکرده بود -- تشویق کرده است. به گفته مدیر عامل اپل این تاییدیه از اطلاعات ذخیره شده بر iCloud و اطلاعات حساب کاربری Apple ID محافظت می کند. همچنین او در نامه‌اش به کاربران اپل این اطمینان را می‌دهد که اطلاعات آن‌ها از چشم سازمان‌های دولتی پنهان می‌ماند.

در قسمتی از نامه منتشر شده به طور مشخص به نحوه کسب و کار گوگل اشاره شده است. کوک می‌نویسد بسیاری از سرویس‌های اینترنتی رایگان هستند اما از اطلاعات شخصی شما برای تبلیغات به خودتان استفاده می‌شود. این همان نحوه فعالیت گوگل است. گوگل ایمیل و جستجوهای شما را بررسی می‌کند تا تبلیغات مشابه را برای شما نمایش دهد. فیسبوک نیز با چنین طرحی فعالیت می‌کند. این شرکت‌ها محصولات خوبی را تولید می‌کنند که به صورت رایگان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما در ازای استفاده از آن‌ها مقداری از اطلاعات خود را در اختیارشان می‌گذارید تا زندگی دیجیتالی آسان‌تری را تجربه کنید.

Tim Cook - تیم کوک

همان طور که می‌دانید به تازگی اپل از یک ساعت، دو گوشی بزرگتر و یک سرویس پرداخت تلفن همراه رونمایی کرده. این شرکت در تلاش است تا شهرتش را به عنوان شرکتی که سرچشمه‌ی نوآوری است، احیا کند.

متن نامه تیم کوک بدین شرح است:

در اپل اعتماد شما بیشترین ارزش را نزد ما دارد. به همین دلیل ما به حریم شخصی شما احترام گذاشته و با رمزگذاری قوی و سیاست‌های سختی که مدیریت اطلاعات را در دست دارند، از آن محافظت می‌کنیم.

حفظ امنیت و حریم خصوصی در طراحی نرم‌افزار‌ها، سخت‌افزار‌ها و سرویس‌های ما از جمله سرویس iCloud و سرویس‌های جدیدی مثل Apple Pay، از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما به ارتقای آن‌ ادامه خواهیم داد. تاییدیه دو مرحله‌ای که ما همه مشتریانمان را به استفاده از آن دعوت می‌کنیم، علاوه بر محافظت از اطلاعات حساب کاربری Apple ID آن‌ها، اینک از تمامی اطلاعاتی که بر iCloud ذخیره و نگهداری می‌کنند نیز محافظت می‌کند.

ما از قبل شما را از روند به کارگیری اطلاعات شخصیتان مطلع می‌کنیم و البته پیش از آن که اطلاعات شخصی خود را در اختیار ما بگذارید از شما اجازه می‌گیریم. اگر پس از مدتی نظر شما عوض شود ما راهی آسان را برای جلوگیری از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصیتان با ما، در اختیارتان خواهیم گذاشت. همه محصولات اپل بر پایه همین اصول طراحی شده‌اند. هنگامی که ما برای استفاده از اطلاعاتتان از شما کسب اجازه می‌کنیم، این کار با هدف ارائه تجربه کاربری بهتر صورت می‌گیرد.

هدف ما از انتشار این وب ‌سایت مطلع کردن شما از چگونگی مدیریت اطلاعات شخصیتان توسط ما، اطلاعاتی که ما جمع آوری می‌کنیم و دلیل جمع آوری آن است. می‌خواهیم اطمینان یابیم بدین طریق شما از پیشرفت‌های اپل در زمینه حفظ حریم شخصی حداقل یک بار در سال و هر زمان که تغییر قابل توجهی در سیاست‌های ما رخ می‌دهد، آگاهی پیدا می‌کنید.

چند سال پیش کاربران سرویس‌های اینترنت کم‌کم دریافتند هنگامی که یک سرویس آنلاین رایگان است، کاربران آن مشتری نیستند بلکه جزئی از محصولات هستند. اما در اپل ما بر این باوریم که یک تجربه خوب مشتری بودن نباید به قیمت از دست دادن حریم خصوصی باشد.

طرح کسب و کار ما بسیار روشن است: ما محصولات مهمی را به فروش می‌رسانیم. ما پروفایلی از اطلاعات مربوط به محتویات ایمیل یا جستجو‌های انجام شده‌ی شما نمی‌سازیم تا آن را به شرکت‌های تبلیغاتی بفروشیم. ما اطلاعاتی را که شما بر روی آی‌فون یا iCloud ذخیره کرده‌اید را به پول تبدیل نمی‌کنیم. همچنین ما به ایمیل و پیام‌های شما نفوذ نمی‌کنیم تا اطلاعاتی برای تبلیغ اجناس به شما به دست آوریم. نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های ما به منظور بهتر شدن استفاده از دستگاه‌های ما طراحی شده است. واضح و ساده.

قسمت بسیار کوچکی از کسب و کار ما به تبلیغات اختصاص یافته است که همان iAd است. ما یک شبکه تبلیغاتی را راه اندازی کرده‌ایم چرا که برخی تولیدکنندگان برنامه‌ها به این نوع کسب‌ و کار وابسته‌اند، و ما می‌خواهیم به همان اندازه که از یک سرویس رایگان iTunes Radio حمایت می‌کنیم از آن‌ها نیز حمایت کنیم. در iAd همان سیاست‌های حفظ حریم شخصی که در سایر محصولات اپل اجرا می‌شود، وجود دارد. این برنامه از برنامه‌هایی مثل Health، HomeKit، Maps، SIRI، iMessage، لیست ‌تماس‌های شما یا سرویس‌های iCloud مثل شماره‌های ذخیره شده یا میل، اطلاعات دریافت نمی‌کند و هر زمان که بخواهید می‌توانید از همه آن‌ها استفاده کنید.

در آخر می‌خواهم صراحتا بگویم که ما هرگز با هیچ سازمان دولتی در هیچ کشوری برای ایجاد یک "در پشتی" در برنامه‌ها و محصولاتمان، همکاری نکرده‌ایم. ما هرگز اجازه دسترسی به سرور‌هایمان را نداده‌ایم و در آینده نیز دست به چنین اقدامی نخواهیم زد.

تعهد ما در حفظ حریم خصوصی مشتریان از احترام عمیق ما به مشتریانمان ریشه می‌گیرد. ما می‌دانیم که اعتماد شما به آسانی به دست نمی‌آید به همین دلیل همیشه تمام تلاشمان را می‌کنیم تا آن را به دست آورده و حفظ کنیم.

تیم

منبع : Apple