IDC: ویندوز فون در سال 2016 تنها 11.4 درصد از بازار پلتفرم های اسمارت فون ها را در دست خواهد داشت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1391/9/16
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، بلک بری او اس ، لینوکس Linux ، سیستم عامل Operating System ، ویندوز فون Windows Phone ، اندروید Android ، آمار Statistics ، آی دی سی IDC

واحد خبر mobile.ir : کمپانی IDC -- یکی از مطرح ترین تحلیلگران بازار فناوری اطلاعات و مخابرات -- در گزارش اخیر خود در مورد بازار جهانی گوشی های هوشمند پیش بینی نمود که در سال 2016 اندروید و آی او اس همچنان رتبه های اول و دوم بازار پلتفرم های گوشی هاش هوشمند را در اختیار خواهند داشت و ویندوز فون مایکروسافت با رشدی آهسته، با کسب 11.4 درصد از این بازار در جای سوم خواهد ایستاد.

اگر به یک سال و 8 ماه پیش -- زمانی که تنها چند ماه از عرضه ویندوز فون به بازار گذشته بود -- باز گردیم می بینیم که IDC در آن زمان پیش بینی کرده بود که تا سال 2015 ویندوز فون با کسب 20.9 درصد از بازار رتبه دوم را در میان پلتفرم های گوشی های هوشمند کسب خواهد کرد. اما عملاً استقبال از این پلتفرم کمتر از پیش بینی های قبلی IDC بود و مایکروسافت هنوز نتوانسته در این بازار به خوبی در مقابل اپل و گوگل قد علم کند.

اینک پیش بینی های جدید IDC حکایت از ارقامی به مراتب کمتر برای ویندوز فون دارد و به نظر می رسد پیچیدگی های این بازار به گونه ای است که حتی خبره ترین تحلیلگران نیز از عهده پیش بینی آن برای چند سال آینده بر نمی آیند. شاید سال آینده در چنین روزی شاهد حضور مقتدرانه مایکروسافت در عرصه رقابت سیستم عامل های اسمارت فون ها باشیم.

جدول زیر پیش بینی IDC را برای سهم بازار جهانی سیستم عامل های گوشی های هوشمند در سال 2012 و 2016 نشان می دهد. ستون چهارم جدول نشان دهنده CAGR یا به عبارتی نرخ رشد ترکیبی سالانه است. کسب 11.4 درصد از سهم بازار در سال 2016 توسط ویندوز فون مستلزم 71.3 درصد نرخ رشد ترکیبی سالانه برای سال های 2012 تا 2016 است.

سیستم عامل سهم بازار
2012
سهم بازار
2016

CAGR (نرخ رشد ترکیبی سالانه)
2012-2016

اندروید 68.3% 63.8% 16.3%
آی او اس 18.8% 19.1% 18.8%
بلک بری او اس 4.7% 4.1% 14.6%
ویندوز فون 2.6% 11.4% 71.3%
لینوکس 2.0% 1.5% 10.5%
دیگران 3.6% 0.1% 100.0%-
مجموع 100% 100% 18.0%

بنا بر گزارش IDC هر چند تا سال 2016 اندروید به میزان 4.5 درصد سهم بازار خود را نسبت به سال جاری از دست می دهد، اما با در اختیار داشتن 63.8 درصد از بازار همچنان پررونق ترین پلتفرم گوشی های هوشمند خواهد بود. گستره وسیع دستگاه های عرضه شده توسط شرکای تجاری گوگل -- که در رأس آنها سامسونگ قرار دارد -- دلیل اصلی پیشتازی اندروید خواهد بود. کمپانی های ال جی، سونی و البته موتورولا -- که اکنون متعلق به گوگل است -- نیز قاعدتاً سهم زیادی در باقی ماندن این پلتفرم در رأس جدول خواهند داشت.

بر اساس پیش بینی IDC، آی او اس اپل نیز که در سال 2012 سهمی 18.8 درصدی را از بازار پلتفرم های اسمارت فون ها در دست داشته (یعنی کمی بیش از یک چهارم سهم اندروید) تا سال 2016 اندکی به سهم خود از بازار خواهد افزود و آنرا به 19.1 درصد می رساند و همچنان جایگاه دوم خود را حفظ می کند. هرچند اپل احتمالاً می تواند به گسترش شبکه اپراتورهای طرف قرارداد خود بپردازد و بسیاری از کاربران آیفون نیز با آمدن نسخه های جدید آن اقدام به تعویض گوشی خود می نمایند، اما به دلیل آنکه اپل اسمارت فون ارزان قیمتی را عرضه نمی کند (مگر مشروط به عقد قرارداد حداقل دوساله با اپراتورهای طرف حساب این کمپانی) قادر به جذب بسیاری از مشتریان -- به ویژه در بازارهای نوظهور -- نخواهد بود. باید دید آیا اپل عرضه مدل هایی ارزان قیمت را نیز در دستور کار خود دارد یا خیر.

IDC پیش بینی نموده که بلک بری او اس نیز هرچند تا سال 2016 اکثر سهم خود از بازار را -- که اکنون 4.7 درصد است -- حفظ می کند، اما با از دست دادن بخش کوچکی از آن به سهمی 4.1 درصدی بسنده خواهد کرد. بدین ترتیب بنا بر پیش بینی IDC سیستم عامل بلک بری در سال 2016 رتبه کنونی خود یعنی رتبه سوم را به ویندوز فون واگذار می نماید و خود در جایگاه چهارم بازار قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که کمپانی ریسرچ این موشن (RIM) قرار است در سال 2013 نخستین اسمارت فون های مبتنی بر نسخه 10 سیستم عامل بلک بری را روانه بازار نماید و بسیاری از طرفداران پر و پا قرص بلک بری مدت هاست که منتظر ورود اسمارت فون های جدید بلک بری به بازار هستند. بنابراین می توان انتظار داشت که ورود این اسمارت فون ها به بازار با استقبال خوبی مواجه شود. البته ناگفته نماند که کاسه صبر بسیاری دیگر از طرفداران بلک بری نیز به دلیل تأخیر RIM در عرضه مدل های جدید اسمارت فون های خود و پیشرفت بسیار زیاد رقبا، پیش از این لبریز شده و به پلتفرم های دیگر -- نظیر اندروید و آی او اس -- روی آورده اند.

IDC Smartphone Operating Systems Report- December 2012

پیش بینی IDC در مورد ویندوز فون حکایت از رقابت این بستر با بلک بری او اس برای کسب رتبه سوم بازار در سال 2013 دارد. اما IDC معتقد است از سال 2014 به بعد ویندوز فون فاصله خود را با بلک بری او اس زیاد خواهد نمود. نوکیا در سال 2012 شریک اصلی مایکروسافت در عرصه گوشی های هوشمند بود و اچ تی سی نیز با معرفی تعدادی از گوشی های هوشمند مبتنی بر ویندوز فون امیدهای مایکروسافت را افزایش داد. همکاری کمپانی های سامسونگ، زد تی ئی و هواوی نیز با مایکروسافت به افزایش سهم بازار این کمپانی کمک خواهد نمود. اگر اسمارت فون های متنوعی -- مبتنی بر ویندوز فون -- توسط کمپانی های گوناگون برای بخش های مختلف بازار عرضه شود، فروشندگان نیز دست بازتری برای فروش این گوشی ها خواهند داشت و اپراتورهایی که در کشورهای خارجی اقدام به عرضه سرویس خود همراه با یک گوشی هوشمند می کنند می توانند به افزایش سهم بازار مایکروسافت کمک نمایند. بر این اساس IDC پیش بینی نموده که سهم بازار ویندوز فون در سال 2016 از 2.6 درصد کنونی به 11.4 درصد خواهد رسید.

IDC معتقد است که سهم سیستم عامل لینوکس از بازار پلتفرم های گوشی های هوشمند از 2 درصد کنونی به 1.5 درصد در سال 2016 خواهد رسید و این سیستم عامل رتبه پنجم را در اختیار خواهد داشت. Haier امسال نخستین اسمارت فون مبتنی بر لینوکس خود را عرضه نمود. انتظار می رود که در سال 2013 نیز شاهد عرضه اسمارت فون هایی از تعدادی از لپتفرم های مبتنی بر لینوکس -- منجمله Tizen از سامسونگ و SailFish از Jolla -- باشیم.

طبق پیش بینی IDC در سال 2016 به غیر از 5 سیستم عامل یاد شده در بالا سهم دیگر سیستم عامل ها از بازار پلتفرم های گوشی های هوشمند تنها 0.1 درصد خواهد بود و عملاً شاهد محو شدن رقبای کم توان تر خواهیم بود.

منبع : IDC