بررسی استراتژی گوگل در تولید تبلت نکسوس 7

نمایش خبر

تاریخ : 1391/5/2
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، اندروید Android ، گوگل Google ، Asus Google Nexus 7 ، ایسوس Asus

واحد خبر mobile.ir : از زمان معرفی تبلت آی پد شرکت اپل تا به امروز، حدود 3 سال می‌گذرد و در این مدت شرکت‌های بسیاری تلاش کرده‌اند تا با عرضه یک تبلت قدرتمند اندرویدی، با آی پد به رقابت پرداخته و سهم سیستم عامل اندروید از بازار تبلت ها را گسترش دهند. نسل اول تبلت های اندرویدی نسخه 2.X سیستم عامل اندروید را اجرا کرده و از این حیث، مانند آی پد تنها اسمارت فونی قول پیکر بودند اما بعد از معرفی نسخه 3 اندروید، نسل دوم تبلت های اندرویدی معرفی شدند که از رابط کاربری جدید و پیشرفته تر در کنار فروشگاه نرم افزاری مجزا بهره‌مند بودند.

تبلت های نسل دوم هرچند از نظر سخت افزاری هم سطح و یا در برخی موارد بهتر از آی پد بودند، اما همیشه یک موضوع باعث عقب ماندن این تبلت ها می‌شده که آن تعداد بسیار پایین نرم افزار های با کیفیت در فروشگاه نرم افزاری اندروید مخصوص تبلت ها بوده و این موضوع نیز عمدتاً از تعداد کم کاربران این نسل از تبلت ها سرچشمه می‌گرفته.

Samsung Galaxy Tab

نسل اول تبلت های اندرویدی - Samsung Galaxy Tab

در آن زمان کاربران با دو گزینه رو برو بوده‌اند؛ آی پد با قیمتی مناسب، فروشگاه نرم افزاری عالی و پشتیانی طولانی مدت در کنار نسل دوم تبلت های اندرویدی که هرچند در اکثر موارد دارای قیمتی برابر با آی پد بودند، اما از نظر نرم افزارهای با کیفیت و پشتیبانی طولانی مدت در مقابل آی پد حرفی برای گفتن نداشتند.

با وجود چنین وضعیتی کمتر کسی به پیروزی تبلت های اندروید در مقابل آی پد امید داشت تا اینکه شرکت آمازون با عرضه تبلت جدیدی با نام Kindle Fire، جان تازه ای در بازار راکد تبلت های اندرویدی دمید. این تبلت که از بسیاری از جهات متفاوت‌ترین تبلت اندرویدی تولید شده تا آن زمان محسوب می‌شد، دارای قیمت باور نکردنی 199 دلاری، مشخصات سخت افزاری قدرتمند و امکانات جانبی قابل تحسینی بود که فقدان نرم افزار های با کیفیت اندروید را کمرنگ جلوه می‌داد.

Kindle Fire با این مشخصات پا به عرضه رقابت با آی پد گذاشت و توانست با فروش بسیار خوب به موفقیت چشمگیری دست یابد. البته این تبلت نیز نقاط ضعف فراوانی داشته و همچنان آی پد اپل پرفروش‌ترین تبلت دنیا محسوب می‌شد، اما Kindle Fire این را ثابت کرد که قیمت بالا تنها نقطه ضعف آی پد بوده و تبلت های اندرویدی می‌بایستی از این پاشنه آشیل اپل استفاده کنند.

شرکت‌های تولید کننده تبلت های اندرویدی نیز که به دنبال موقعیتی برای رقابت با اپل بودند، از این نکته به خوبی استفاده کرده و دست به تولید تبلت های اندرویدی زیر 250 دلاری زدند که نسل سوم تبلت های اندرویدی محسوب می‌شوند. این نسل جدید تبلت ها موفق شد تا حدودی بازار تبلت های اندرویدی را گرم کند اما اپل نیز مدتی بعد با معرفی آی پد جدید (نسل سوم آی پد)، توانست دوباره نگاه ها را به خود جلب کرده و با کاهش قیمت آی پد 2 به 399 دلار، تا حدودی بازار تبلت های ارزان قیمت را نیز در دست گیرد.

Kindle Fire

کیندل فایر شرکت آمازون

بنابراین بازار تبلت های اندرویدی دوباره به نقطه اول برگشته و هرچند وضعیت تبلت های اندرویدی در آن زمان با گذشته قابل مقایسه نبود اما همچنان کمبود نرم افزار های با کیفیت، رقابتی نبودن تبلت های ارزان قیمت با آی پد و پشتیانی نامناسب ارائه شده برای این تبلت ها باعث شد گوگل خود به فکر تولید تبلتی بیفتد که نقاط ضعف سیستم عامل اندروید را به حداقل رسانده و از کیفیت سخت افزاری مناسبی برخوردار باشد. اما در این زمان گوگل با مشکل بسیار خطرناک‌تری نیز مواجه بود که آن هم ورود موج جدیدی از تبلت های مبتنی بر ویندوز 8 بود.

گوگل می‌دانست تبلت های مبتنی بر ویندوز 8 که به زودی وارد بازار می‌شوند، باعث خواهند شد سیستم عامل اندروید وارد مرحله ای جدید شود چرا که تبلت های اندروید باید در کنار آی پد، با تبلتی رقابت کنند که قدرت وتوانا پی سی‌ها را در خود دارد. بنابراین گوگل می‌بایستی استراتژی مخصوصی اتخاذ می‌کرد تا بتواند به خروج این شرکت از وضعیت کنونی کمک کرده و در عین حال باعث مصون ماندن اندورید در مقابل ویندوز 8 شود.

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم متوجه می‌شویم که تبلت آی پد در واقع نسخه بزرگ شده آیفون بوده و سیستم عامل آن دقیقاً همان سیستم عامل، با تغییرات جزئی بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اپل تبلت ها را بیشتر نزدیک به اسمارت فون ها می‌دانسته تا نزدیک به نوت بوک ها و پی سی‌ها. البته در آن زمان این تصمیم کاملاً درست بوده و دلیل استقبال توسعه دهندگان از آی پد نیز تا حدودی به همین مربوط می‌شود. اما با گذشت زمان انتظار کاربران از آی پد بیشتر شده و آنها رابط کاربری حرفه ای تر را در کنار برنامه های تخصصی از آی پد خواستار شدند، این در حالی است که تبلت آی پد در مدت زمان حضور خود بیشتر به عنوان دستگاهی برای سرگرمی و انجام کار های ساده مطرح شده بود و حال نیاز بود که این تبلت جایگزین نوت بوک ها شود.

ASUS Transformer Prime

نسل دوم تبلت های اندرویدی - Asus Transformer Prime

البته سیستم عامل اندرویدی نیز از همین استراتژی بهره برده و گوگل سیستم عامل اندروید را برای تبلت ها و اسمارت فون ها طراحی کرد تا بتواند مانند اپل نظر مثبت توسعه دهندگان را جذب کند، جدای از اینکه گوگل مانند اپل و مایکروسافت سیستم عامل قدرتمندی برای پی سی‌ها و نوت بوک ها نداشته و به نحوی مجبور بود تبلت ها و اسمارت فون ها را در یک طبقه بندی قرار دهد.

اما مایکروسافت از این رویه پیروی نکرد و برخلاف اپل و گوگل، تبلت ها را در دسته ای نزدیک‌تر به نوت بوک‌ها و پی سی‌ها قرار داد و برای همین اعلام کرد که ویندوز را برای استفاده بر روی تبلت ها بهینه سازی می‌کند. این تصمیم تا حدودی منطقی‌تر و مناسب‌تر با وضعیت کنونی به نظر می‌رسید چرا که کاربران می‌خواستند نوت بوک‌های خود را کنار گذاشته و تبلت ها را جایگزین آنها کنند، تبلت هایی که قابلیت‌های فراتر از نمایش فیلم، اجرای برنامه و بازی‌های ساده را داشتند. آنها نرم افزار های تخصصی و کاربردی چون Office ،Photoshop و غیره را می‌خواستند و تبلت های ویندوزی تنها گزینه این کاربران بود.

بنابراین گوگل با درسی که از تبلت Kindle Fire آمازون گرفته بود تصمیم گرفت با اتخاذ یک استراتژی خاص، برخلاف آی پد و تبلت های ویندوزی، کاربران ساده و معمولی را که به دنبال تبلتی با مشخصات قابل قبول، قیمتی مناسب و ویژگی‌های مولتی مدیای مناسب هستند، هدف اصلی خود قرار دهد، کاربرانی که بیشتر وقت خود را صرف انجام امور ساده و استفاده از جنبه های سرگرمی تبلت کرده و کمتر نیاز به نرم افزار های حرفه ای و پیچیده ویندوز 8 و بعضاً iOS دارند.

The New iPad

تبلت آی پد شرکت اپل

این تصمیم گوگل از جهات بسیاری حائز اهمیت بود، چرا که این دسته از کاربران کمتر به نبود نرم افزار ها و بازی‌های با کیفیت اهمیت داده و از این جهت سیستم عامل اندروید می‌توانست گزینه مناسبی باشد. این در حالی است که تبلت آی پد کاربران نیمه حرفه ای را هدف قرار داده بود، کاربرانی که به دنبال کیفیت سخت افزاری بسیار خوب، مشخصات نرم افزاری پیچیده تر و فروشگاهی مملو از بازی و نرم افزار هستند. تبلت های ویندوزی نیز کاربرانی کاملاً حرفه ای را مورد نظر داشته که بر روی جنبه های کاربردی تبلت تمرکز دارند. بنابراین و با این استراتژی جدید، تبلت گوگل در این بخش از بازار کمتر به طور مستقیم با آی پد و تبلت های ویندوزی به رقابت پرداخته و نقاط ضعف آن کوچک‌تر جلوه می‌کند که این موارد شانس تبلت گوگل برای ورود به بازار تبلت را افزایش می‌دهد.

حال که گوگل می‌دانست به دنبال چه چیزی است، چه کاربرانی را هدف قرار داده و می‌خواهد در چه بازاری به رقابت بپردازد، توان خود را برای تولید یک تبلت منحصر به فرد گذاشت و Nexus 7 را معرفی کرد (). این تبلت 199 دلاری از کیفیت سخت افزاری بسیار بالایی برخوردار بوده، مشکل بروز رسانی و پشتیبانی را نداشته، از رابط کاربری دوست داشتنی و زیبایی بهره‌مند بوده، سایز مناسبی داشته که برای حمل و نقل مناسب بوده و بر جنبه های مولتی مدیا به صورت اختصاصی تمرکز داشته که همگی برای کاربران ساده و معمولی بسیار عالی و مناسب است.

تبلت Nexus 7 با آمدنش توانست نظر مثبت بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کند و قیمت باور نکردنی آن باعث شد تا این تبلت بسیار سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت به فروش برسد، موضوعی که مدت‌ها بود در بازار تبلت های اندرویدی دیده نشده بود. گوگل نیز در تبلیغات خود بارها اشاره به مناسب بودن تبلت برای کاربران غیر حرفه ای مانند افراد میان سال در کنار کاربران حرفه ای اندروید داشت که گواهی بر استراتژی خاص این شرکت در بازار تبلت ها دارد.

Nexus 7

نکسوس 7 شرکت گوگل

Nexus 7 از بسیاری از جهات مناسب‌ترین تبلت برای این دسته از کاربران است، هرچند ویژگی‌های مناسب این تبلت باعث شده که کاربران حرفه ای تر نیز به خرید این تبلت ترغیب شوند. حال می‌توان گفت که گوگل راه درست را در بازار تبلت ها یافته است و در آینده نزدیک قادر خواهد بود کاربران بسیار زیادی را جذب کرده که آنها نیز باعث افزایش رغبت توسعه دهندگان برای تولید نرم افزار برای تبلت های اندرویدی خواهند شد.

اما هنوز در این میان یک سؤال باقی مانده و آن اینکه آیا در آینده گوگل وارد بازار تبلت های حرفه ای تر می‌شود یا اینکه گوگل قصدی برای رقابت با غول هایی چون مایکروسافت و اپل ندارد؟ جواب این سؤال به احتمال قوی مثبت است چرا که به زودی تبلت ها جایگزین پی سی‌ها و نوت بوک‌ها شده و از رقابت بین این شرکت‌ها نیز تنها یک برنده قاطع بیرون خواهد آمد که کار را برای دو رقیب دیگر سخت می‌کند -- مانند آنچه در بازار پی سی‌ها در دهه گذشته اتفاق افتاد. البته جدای از این موضوع، سیستم عامل اندروید شرکای زیادی داشته که آنها به بازار تبلت های ارزان قیمت بسنده نخواهند کرد و منتظر هستند تا هرچه زودتر وارد بازار پرسود تبلت های گران قیمت شوند.

بنابراین و با وجود این گفته ها، می‌توان نتیجه گرفت که شانس برای سیستم عامل اندروید با وجود تبلت های مشابه Nexus 7 افزایش خواهد یافت و هرچند در آینده شرایط برای اندروید از هر زمان دیگری سخت‌تر می‌شود، اما حداقل سیستم عامل اندروید اکنون می‌داند که به دنبال چیست. تبلت های ویندوزی و آی پد در آینده نزدیک با هم به رقابت بسیار تنگاتنگی خواهند پرداخت اما تبلت های ارزان قیمت اندرویدی از این جنگ به دور بوده و در ساحلی نسبتاً آرام به ادامه حیات خواهند پرداخت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا