کنسول بازی مبتنی بر اندروید اویا با قیمتی زیر 100 دلار

نمایش خبر

تاریخ : 1391/4/20
برچسب‌ها : بازی Game ، اندروید Android ، کیت توسعه نرم افزار Software Development Kit ، اویا OVYA

واحد خبر mobile.ir : سیستم عامل اندروید از زمان معرفی تا کنون توانسته به موفقیتی باور نکردنی دست یابد و خود را به عنوان محبوب‌ترین سیستم عامل موجود در اسمارت فون ها معرفی کند، اما ظاهراً این موفقیت‌ها برای سیستم عامل ساخت دست گوگل کافی نبوده و اندروید می‌خواهد جدای از داشتن بازار اسمارت فون ها، تبلت ها، تا حدودی تلویزیون‌ها و غیره، به آرامی جایی برای خود در بین کنسول‌های بازی خانگی نیز باز کرده و نام خود را با دنیای تکنولوژی گره بزند.

جالب است در زمانی که کنسول‌های بازی، به خصوص کنسول‌های بازی قابل حمل، در حال از دست دادن مشتریان بوده و اسمارت فون ها و تبلت ها جایگزین آنها می‌شوند، ایده تولید یک کنسول بازی مبتنی بر اندروید با نام OUYA در سایت kickstarter -- که مخصوص بهره برداری از ایده های ناب است -- منتشر شده که با گذشت از مراحل مقدماتی طراحی، تنها به دنبال جمع آوری 950 هزار دلار سرمایه برای شروع کامل پروژه است. البته این ایده تا کنون تنها 30 هزار دلار سرمایه جمع آوری کرده، اما همین مقدار در این مدت کم نشان از موفقیت اولیه این طرح داشته و احتمالاً با کمک شرکت‌های بزرگ‌تر، این طرح قادر خواهد بود سرمایه اولیه مورد نیاز را جمع آوری کند.

OUYA

تصویر کنسول بازی OUYA

OUYA برای استفاده روی تلویزیون‌های بزرگ طراحی شده و قصد دارد تا بازی‌های تولید شده توسط توسعه دهندگان اندروید را روی صفحات بزرگ به نمایش درآورده تا کاربران از انجام این بازی‌های لذت بیشتری ببرند. این کنسول بازی در آینده نه چندان دور -- که البته بستگی به زمان مورد نیاز برای جمع آوری سرمایه اولیه داشته -- در پکیجی شامل یک کنترل کننده(Controller) بی سیم و یک پد لمسی -- که برای انجام بازی‌های مخصوص صفحات لمسی طراحی شده -- با قیمت زیر 100 دلار عرضه خواهد شد.

OUYA

رابط کاربری OUYA

اما آیا این ایده موفق خواهد بود؟

طبق ادعای صاحبان این پروژه، با پیشرفت سیستم عامل اندروید و دیگر سیستم عامل‌های مخصوص اسمارت فون ها و تبلت ها، توسعه دهندگان بیشتر و بیشتر به سمت توسعه بازی برای محصولات مبتنی بر این سیستم عامل‌ها روی می‌آورند، که این موضوع به دلیل فضای به اصطلاح "Developer-Friendly" و خلاقیت بیشتر در بین توسعه دهندگان این سیستم عامل‌هاست.

 OUYA

این طرح همچنین اشاره به کاهش هزینه تولید بازی‌ها داشته و معتقد است با وجود فناوری‌های جدید، ساخت بازی کم هزینه تر خواهد شد، البته در کنار این موضوع، OUYA از توسعه دهندگان می‌خواهد که حداقل بخشی از بازی خود را مجانی کرده تا کاربران بتوانند به صورت آزمایشی آن را امتحان کنند و در صورت تمایل نسبت به خرید بازی اقدام کنند.

مشخصات سخت افزاری OUYA :

  • پردازنده 4 هسته ای Tegra 3
  • 1 گیگابایت رم
  • 8 گیگابایت حافظه داخلی
  • امکان اتصال OUYA به تلویزیون از طریق پورت HDMI با کیفیت 1080p HD
  • Wi-Fi، Bluetooth LE 4.0 و USB 2.0
  • کنترل کننده بی سیم به همراه یک پد لمسی 

OUYA Controller

تصویر کنترل کننده بی سیم OUYA 

با توجه به مشخصات سخت افزاری قدرتمند و قیمت مناسب این کنسول، در کنار افزایش علاقه توسعه دهندگان برای ساخت بازی های مخصوص اسمارت فون ها و تبلت ها، موفقیت این جعبه دوست داشتنی آنقدر ها دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اما متن باز بودن این محصول احتمال نقض قانون کپی رایت را افزایش داده و شاید این موضوع باعث کاهش علاقه توسعه دهندگان به ساخت بازی برای این کنسول شود. جدای از اینکه هم اکنون نیز توسعه دهندگان رغبت کمتری به ساخت نرم افزار برای اندروید نشان داده و ترجیح می‌دهند نرم افزار های خود را برای سیستم عامل iOS -- که کاربران آن بیشتر به خرید نرم افزار اقدام می‌کنند -- توسعه دهند.

همچنین گیمر های حرفه ای بیشتر تمایل به خرید کنسول‌های سری Xbox و Play Station داشته چرا که این دو محصول -- به خصوص در نسل‌های بعدی -- نسبت به OUYA قدرت سخت افزاری بسیار بیشتری خواهند داشت و احتمالاً اکثر بازی‌های پرطرفدار و جذاب نیز برای این کنسول‌ها تولید و عرضه خواهد شد.

منبع : kickstarter


ایسام