ادامه مرگ تدریجی فلش در مرورگرهای موبایل - حذف فلش پلیر از فروشگاه گوگل پلی در 15 آگوست

نمایش خبر

تاریخ : 1391/4/10
برچسب‌ها : ادوبی Adobe ، ادوبی فلش Adobe Flash ، اندروید Android ، جلی بین Jelly Bean ، گوگل پلی Google Play

واحد خبر mobile.ir : کمپانی ادوبی در ماه نوامبر سال گذشته (آبان 1390) اعلام نمود که توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موبایل را متوقف خواهد کرد و تمرکز خود را بر روی ارائه فلش پلیر برای مرورگرهای PC و توسعه Adobe AIR برای اجرای برنامه های مبتنی بر فلش بر روی موبایل ها و رایانه ها و نیز توسعه ابزارهای مبتنی بر HTML5 قرار خواهد داد.

چند روز پس از این تصمیم، مایک چمبرز -- یکی از مدیران ارشد ادوبی -- در وبلاگ خود دلایل این تغییر خط مشی ادوبی را به دقت عنوان نمود (). از آن تاریخ تا کنون شاهد مرگ تدریجی فلش در مرورگرهای موبایل بوده ایم و کم کم وقت آن رسیده که HTML5 -- که به اذعان آقای چمبرز بهترین فناوری برای ارائه محتوای غنی بر روی مرورگرهای وب موبایل است -- بطور کامل جانشین فلش -- ستاره افول کرده ادوبی -- در مرورگرهای موبایل گردد.

HTML5 vs Flash

ادوبی در ادامه سیاست یاد شده برای حذف تدریجی پشتیبانی از فلش در مرورگرهای موبایل، در روز 28 ژوئن 2012 (8 تیر 1391) در وبلاگ رسمی خود اعلام نمود که به توسعه و آزمون فلش پلیر برای مرورگرهای وب نسخه 4.1 سیستم عامل اندروید گوگل نخواهد پرداخت و فلش پلیر رسمی و تضمین شده ای برای Jelly Bean ارائه نخواهد شد.

این کمپانی همچنین اعلام نمود که از تاریخ 15 آگوست 2012 (25 مرداد 1391) برنامه فلش پلیر را از فروشگاه برنامه های Google Play حذف خواهد کرد و تنها برای دستگاه هایی که پیش از این تاریخ برنامه فلش پلیر بر روی آنها نصب شده، امکان به روز شدن برنامه از طریق Google Play مهیا خواهد بود. این به روزرسانی ها به منظور رفع باگ های موجود و افزایش امنیت برنامه فلش پلیر ارائه خواهد شد.

Adobe Headquarters

بنا به گفته ادوبی با توجه به آنکه پلاگین فلش پلیر برای مرورگرهای وب موبایل ارتباط تنگاتنگی با مرورگر و زیر سیستم چند رسانه ای وسیله مورد نظر دارد، به منظور حصول اطمینان از کارآیی مناسب فلش پلیر، این کمپانی پیش از این گواهی نامه هایی را برای انواع دستگاه هایی که مراحل تضمین کیفیت مربوط به برنامه فلش پلیر را طی کرده اند صادر نموده و معمولاً برنامه فلش پلیر به صورت پیش فرض بر روی دستگاه هایی که این گواهی نامه را دارند نصب شده است و دستگاه هایی که فلش پلیر توسط سازنده بر روی آنها نصب نشده غالباً فاقد این گواهی نامه هستند. در بسیاری از موارد کاربران دستگاه های فاقد گواهی نامه فلش پلیر نیز می توانستند این برنامه را از فروشگاه Google Play دانلود و بر روی دستگاه خود نصب نمایند، اما با توجه به آنکه ادوبی دیگر به توسعه و آزمون فلش پلیر برای نسخه های جدید اندروید و مرورگرهای آن نمی پردازد، هیچ نسخه گواهی نامه داری از فلش پلیر برای اندروید 4.1 -- ملقب به Jelly Bean -- وجود نخواهد داشت.

بنا به گفته ادوبی ساده ترین راه برای دسترسی به فلش پلیر بر روی نسخه قبلی سیستم عامل اندروید (نسخه 4.0 - ملقب به Ice Cream Sandwich) این است که از یکی از دستگاه های دارای گواهی نامه فلش پلیر -- که می توانید فهرست آنها را در اینجا مشاهده نمائید -- استفاده نمائید و اطمینان حاصل کنید که فلش پلیر یا توسط سازنده بصورت پیش فرض بر روی دستگاه نصب شده و یا قبل از تاریخ 15 آگوست (25 مرداد) از طریق فروشگاه Google Play اقدام به نصب فلش پلیر نمائید.

توصیه ادوبی به افرادی که سیستم عامل اندروید 4.0 دستگاه خود را به نسخه 4.1 ارتقاء می دهند این است که برنامه فلش پلیر را از روی دستگاه خود Uninstall نمایند.

منبع : Adobe


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا