کمیسیون اروپا با خریده شدن موتورولا موبیلیتی توسط گوگل موافقت نمود (به روز رسانی: وزارت دادگستری آمریکا نیز موافقت خود را با این امر اعلام کرد)

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/25
برچسب‌ها : گوگل Google ، اتحادیه اروپا European Union (EU) ، وزارت دادگستری آمریکا US Department of Justice ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : گوگل توانست موافقت کمیسیون اروپا و وزارت دادگستری آمریکا را جهت تملک موتورولا موبیلیتی کسب نماید. گوگل در تاریخ 15 آگوست 2011 (24 مرداد 1390) خبر از تفاهم برای خرید موتورولا موبیلیتی به مبلغ 12.5 میلیارد دلار داده بود ().

کمیسیون اروپا در تاریخ 13 فوریه 2012 (24 بهمن 1390) رأی خود را در این مورد اعلام نمود. در بخشی از این رأی آمده است:

«کمیسیون اروپا بر اساس قوانین ادغام کمپانی ها پیشنهاد تملک موتورولا موبیلیتی، توسعه دهنده گوشی های هوشمند و تبلت ها، توسط گوگل، بزرگترین کمپانی جستجو و تبلیغات مرتبط با جستجوی اینترنتی و توسعه دهنده اندروید، یکی از متداول ترین سیستم عامل های موبایل، را مطابق قوانین می داند. این کمیسیون عمدتاً به دلیل آنکه معامله فوق تغییری اساسی در وضعیت بازار سیستم های عامل و حق اختراعات مرتبط با این وسایل ایجاد نمی کند، با آن موافقت می نماید.»

کمیسیون اروپا همچنین اظهار داشته که به دلیل آنکه مدل کسب و کار اصلی گوگل بر پایه رساندن سرویس های آنلاین و نرم افزاری این کمپانی به بیشترین تعداد مخاطبان ممکن است، بعید به نظر می رسد که این کمپانی استفاده از اندروید را به موتورولا -- که در مقایسه با تولید کنندگان دیگری نظیر سامسونگ و اچ تی سی بازیگر کوچکتری در ناحیه اقتصادی اروپا (EEA) است -- محدود نماید.

Motorola DROID 4

تصویر بالا: گوشی DROID 4 موتورولا که در ژانویه 2012 معرفی گردید

از منظر حق اختراعات نیز کمیسیون اروپا اعلام داشته که موتورولا نیز همانند دیگر فعالان در بازار ارتباطات تعدادی از حق اختراعات ضروری مرتبط با استانداردهای ارتباطی 3G و 4G/LTE را در اختیار دارد که برای بازیگران بازار گوشی های هوشمند حیاتی هستند. اما این کمیسیون به این نتیجه رسیده که معامله یاد شده تغییر چندانی در وضعیت بازار از نظر حق اختراعات ایجاد نمی کند.

 کمیسیون اروپا استفاده گوگل از حق اختراعات مرتبط با استانداردهای ضروری که موتورولا در اختیار دارد را نیز از جهت کسب تفوق در ارائه سرویس های گوگل مد نظر قرار داده و به این نتیجه رسیده که گوگل پیش از این راه های بسیاری را برای جلب مشتریان به سرویس های خود در اختیار داشته است و تملک موتورولا تغییری اساسی در این وضعیت ایجاد نمی کند.

با توجه به دلایل فوق کمیسیون اروپا نتیجه گیری نموده که تملک موتورولا موبیلیتی توسط گوگل مانعی اساسی بر سر رقابت مؤثر در ناحیه اقتصادی اروپا یا زیر ناحیه های آن ایجاد نمی کند و از این رو با این معامله موافقت نموده است. این کمیسیون همچنین اعلام نموده که برای بررسی معامله یاد شده با مقامات قانونی دیگر -- به ویژه وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا -- نیز همکاری و مشورت نموده است.

گوگل پیش از این اعلام نموده که موتورولا موبیلیتی را به صورت یک بیزینس مستقل اداره خواهد نمود. با این تملک گوگل علاوه بر راه یابی به بازار تولید سخت افزار گوشی های هوشمند و تبلت، به نزدیک به 17,000 حق اختراع ثبت و 7,000 حق اختراع درخواست شده موتورولا موبیلیتی دست می یابد و می تواند از این حق اختراعات در منازعات قانونی مقابل اپل و دفاع از اندروید استفاده نماید. بسیاری از این اختراعات در ارتباط با فناوری های مورد استفاده در صنعت موبایل و بی سیم هستند (نظیر سرویس های مبتنی بر موقعیت، طراحی آنتن ها، انتقال ایمیل، فناوری های مرتبط با انتقال داده 3G و ...) پیش از این موتورولا موبیلیتی از 18 حق اختراع خود در مقابل اپل استفاده نموده و پیروزی هایی را نیز در برابر این کمپانی کسب نموده است ( و ).

البته بر خلاف اپل که در حال حاضر سیاست جنگ حق اختراع و ایجاد مانع قانونی برای جلوگیری از فروش محصولات رقیبان را دنبال می کند، ظاهراً گوگل به دنبال صلح در عرصه اختراعات است و در نظر دارد لایسنس حق اختراعات موتورولا را تحت شرایطی منصفانه، معقول و به دور از تبعیض (شرایط FRAND) به دیگرانی که خواهان استفاده از این حق اختراعات تحت شرایط یاد شده هستند، حتی رقبا اعطاء نماید.

--------------------

به روز رسانی (1390/11/25): بخش ویژه ضد انحصار وزارت دادگستری آمریکا نیز در رأیی مشابه با کمیسیون اروپا در تاریخ فوریه 2012 (24 بهمن 1390) با تملک موتورولا موبیلیتی موافقت نمود و بنابراین تملک موتورولا موبیلیتی توسط گوگل از نظر قانونی مشکلی به همراه نخواهد داشت و قطعی به نظر می رسد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا