شکست مقدماتی اپل در مقابل موتورولا موبیلیتی در کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1390/10/26
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : قاضی کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا (ITC) در حکمی مقدماتی که در روز 13 ژانویه 2012 (23 دی 1390) صادر نمود نقض حقوق اختراع اپل توسط محصولات موتورولا موبیلیتی را مردود دانست.

البته حکم این قاضی باید به تأیید نهایی 6 نفر اعضای کمیسیون برسد و در این صورت اپل نمی تواند مانعی قانونی بر سر راه فروش گوشی های هوشمند موتورولا موبیلیتی در آمریکا گردد.

اپل پیش از این در اکتبر 2010 شکایتی را تنظیم و تقدیم کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا نموده بود و در آن ساخت گوشی های اندرویدی موتورولا موبیلیتی را ناقض سه حق اختراع اپل دانسته بود.

نخستین اختراع مورد منازعه (US 7,812,828) که درخواست آن در سال 2007 توسط اپل به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) ارسال شده و در سال 2010 در این اداره به تأیید رسیده است در مورد رد گیری همزمان چند انگشت و کف دست هنگام نزدیک شدن، تماس و لغزیدن بر روی صفحه نمایش لمسی مجهز به حسگر مجاورت سنج است.

Apple US 7,812,828 Patent

تصویر بالا: تصویری مرتبط با اختراع US 7,812,828 اپل

دومین اختراع (US 7,663,607) که درخواست آن در سال 2004 توسط اپل به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارسال شده و در سال 2010 در این اداره به تأیید رسیده است در مورد صفحات چند-لمسی خازنی و تعامل با این صفحات است.

Apple US 7,663,607 Patent

تصویر بالا: تصویری مرتبط با اختراع US 7,663,607 اپل

سومین اختراع (US 5,379,430) که درخواست آن در سال 1993 توسط اپل به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارسال شده و در سال 1995 به تأیید این اداره رسیده است در مورد اضافه کردن مؤلفه هایی نظیر مستندات، ابزارها، فونت ها و کتابخانه ها به سیستم های رایانه ای بدون نیاز به اجرای برنامه های نصب کننده است.

لازم به ذکر است که چندی پیش نیز کمپانی موتورولا موبیلیتی پیروزی قانونی دیگری را در آلمان در برابر اپل کسب نمود که در آن موتورولا موبیلیتی طرف شاکی دعوی محسوب می شد ().

البته نزاع اپل با کمپانی های سازنده گوشی های هوشمند و تبلت های اندرویدی محدود به موتورولا موبیلیتی نبوده و این کمپانی با سامسونگ، اچ تی سی و برخی کمپانی های دیگر نیز درگیری های قانونی فراوانی را تجربه کرده و در مواردی پیروزی هایی را نیز به دست آورده است.

به نظر می رسد گوگل که بر سر تملک موتورولا موبیلیتی به مبلغ 12.5 میلیارد دلار با این کمپانی به تفاهم کامل رسیده () و تنها منتظر تأیید مقامات رسمی آمریکا و اروپا برای تأیید نهایی این تملک است به خوبی به قدرت موتورولا موبیلیتی در نزاع های قانونی پی برده بوده. در زمان این تصمیم گیری لری پیج -- مدیر عامل گوگل -- در پست وبلاگ گوگل چنین اظهار داشته بود: «تملک موتورولا [موبیلیتی] توسط ما با تقویت رزومه حق اختراعات گوگل رقابت را افزایش داده و ما را قادر می سازد که اندروید را در برابر تهدیدات ضد-رقابت از طرف مایکروسافت، اپل و کمپانی های دیگر بهتر مصون داریم.» بدین ترتیب تیم مالکیت معنوی گوگل را که بی تردید در این تصمیم گیری نقش به سزایی داشته باید یکی از هوشمندترین تیم های قانونی کمپانی های فناوری دانست.

منبع : US ITC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا