گوگل موتورولا موبیلیتی را به مبلغ 12.5 میلیارد دلار خرید!

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1390/5/24
برچسب‌ها : گوگل Google ، حق اختراع Patent ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : خبر غیر مترقبه ای بود. گوگل در روز 15 آگوست 2011 (24 مرداد 1390) اعلام نمود توافق نهایی برای خرید موتورولا موبیلیتی (بخش موبایل کمپانی موتورولا که چند ماه پیش از این شرکت جدا شد) به مبلغ 12.5 میلیارد دلار حاصل شده است.

لری پیج مدیر عامل گوگل در پستی در وبلاگ این شرکت اعلام نمود که این خرید به هیچ وجه مانع از تعهد گوگل به باز نگاه داشتن سیستم عامل اندروید نخواهد شد و اظهار داشته که «ما موتورولا را به عنوان یک بیزینس مستقل اداره خواهیم نمود.» وی همچنین عنوان نموده که «بسیاری از شرکای سخت افزاری ما در موفقیت اندروید سهیم بوده اند و ما مشتاق ادامه کار با تمامی آنها به منظور ارائه تجربه کاربری برجسته هستیم.»

اندی رابین نائب رئیس ارشد بخش موبایل گوگل که ریاست تیم توسعه اندروید را بر عهده دارد نیز با اظهاراتی مشابه با لری پیج چنین اظهار داشته است: «ما انتظار داریم که این ترکیب ما را قادر به ارتقاء اکوسیستم اندروید به جایگاهی رفیع تر نماید. هرچند چشم انداز ما برای اندروید تغییر نکرده و گوگل به اندروید به عنوان یک پلتفرم باز و یک جامعه منبع باز پرطراوت متعهد خواهد ماند.» وی همچنین اعلام نموده که «ما برای توسعه و گسترش وسایل نوآورانه مبتنی بر اندروید به کار با تمامی شرکای ارزشمندمان ادامه خواهیم داد.»

بدین ترتیب گوگل با تملک موتورولا موبیلیتی به جرگه سازندگان سخت افزار پای می نهد و گوشی های هوشمندی نظیر Droid 3 و Photon 4G و تبلت XOOM موتورلا از این پس زیر سایه گوگل تولید و عرضه خواهند شد. چنین تغییری شاید زنگ خطر را برای دیگر تولیدکنندگان گوشی ها و تبلت های اندروید -- نظیر سامسونگ، اچ تی سی و سونی اریکسون -- به صدا در آورد و شاید در آینده نزدیک شاهد گرایش بیشتر این کمپانی ها به ویندوز فون مایکروسافت باشیم.

اما خرید موتورولا موبیلیتی جنبه دیگری نیز دارد و آن مسئله حق اختراع است. لری پیج با اشاره به اتحاد اخیر مایکروسافت و اپل در خرید حق اختراعات کمپانی کانادایی نورتل () در پست وبلاگ گوگل چنین اظهار داشته است: «تملک موتورولا [موبیلیتی] توسط ما با تقویت رزومه حق اختراعات گوگل رقابت را افزایش داده و ما را قادر می سازد که اندروید را در برابر تهدیدات ضد-رقابت از طرف مایکروسافت، اپل و کمپانی های دیگر بهتر مصون داریم.» به همین دلیل کمپانی های اصلی سازنده گوشی های اندروید که کمابیش درگیر مسائل قانونی مرتبط با حق اختراعات هستند فعلاً از این خرید استقبال کرده اند -- هرچند شاید در آینده نزدیک متوجه گردند که این تغییر به زیان آنها بوده و گوگل و موتورولا موبیلیتی به بزرگترین رقیب آنها بدل گردند.

لازم به ذکر است که موتورولا موبیلیتی نزدیک به 17,000 حق اختراع ثبت شده و 7,000 حق اختراع درخواست شده دیگر را در کارنامه خود دارد و بنا بر گفته سانجی جها مدیر عامل موتورولا موبیلیتی چنین مجموعه ای از حق اختراعات این کمپانی را از دیگر تولیدکنندگان گوشی های اندروید متمایز می سازد. البته با توجه به سابقه نزاع قانونی میان موتورولا با اپل و مایکروسافت ( و ) گوگل با خرید موتورولا موبیلیتی خود را مستقیماً (و البته با دستی پر) وارد جنگ قانونی با اپل و مایکروسافت خواهد نمود.

نکته دیگر این است که موتورولا موبیلیتی در سال 2010 تعداد 19,000 پرسنل را در استخدام خود داشته است و تعداد کارمندان گوگل در همین سال 24,000 نفر بوده است. بنابراین با تملک موتورولا موبیلیتی هرچند گوگل این کمپانی را به صورت یک واحد مستقل اداره خواهد نمود اما به هر حال نیروی انسانی تحت پوشش گوگل نزدیک به 80 درصد رشد خواهد نمود و هضم نمودن چنین لقمه بزرگی ممکن است مخاطراتی را برای این کمپانی به دنبال داشته باشد. هرچند برای قضاوت زود است اما شاید کارمندان موتورولا موبیلیتی باید از هم اکنون شغلی دیگر را نیز زیر نظر داشته باشند چرا که احتمال تعدیل نیروی کار این کمپانی توسط گوگل کم نخواهد بود.