ارزش کل سهام اپل از مجموع ارزش سهام مایکروسافت و گوگل پیشی گرفت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1390/11/21
برچسب‌ها : گوگل Google ، مایکروسافت Microsoft ، سهام Stock ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : روز 26 می 2010 روزی تاریخی برای اپل بود و این کمپانی توانست عنوان بزرگترین کمپانی فناوری (از منظر ارزش سهام) را از مایکروسافت برباید. برخی بر این باور بودند که مایکروسافت خیلی زود می تواند این عنوان را بازپس گیرد اما از آن زمان تا کنون ارزش سهام اپل رشدی چشمگیر را تجربه کرده، در حالی که ارزش سهام مایکروسافت تغییر چندانی را شاهد نبوده است.

اما در روزهای اخیر سهامداران اپل شاهد یک موفقیت دیگر برای اپل بودند: پیشی گرفتن ارزش کل سهام (Market Cap) این شرکت نسبت به مجموع ارزش سهام شرکت های مایکروسافت و گوگل.

در زمان تهیه این گزارش در تاریخ 10 فوریه 2012 (21 بهمن 1390) ارزش کل سهام اپل برابر 459.56 میلیارد دلار، ارزش کل سهام مایکروسافت برابر 256.99 میلیارد دلار و ارزش کل سهام گوگل برابر 196.19میلیارد دلار است (مجموع ارزش سهام مایکروسافت و گوگل = 453.18).

Apple, Microsoft and Google Market Caps

تصویر بالا: نمودار ارزش کل سهام کمپانی های اپل، گوگل و مایکروسافت از سال 2006 تا کنون

نگاهی به ارزش کل سهام برخی از کمپانی های دیگر در همین روز نیز خالی از لطف نیست: کمپانی نفتی اکسون موبیل: 401.67 میلیارد دلار، آی بی ام: 226.77 میلیارد دلار، جنرال الکتریک: 199.32 میلیارد دلار، اوراکل: 143.72 میلیارد دلار، کوکاکولا: 135.15 میلیارد دلار، هیولت پاکارد: 56.99 میلیارد دلار، بوئینگ: 55.71 میلیارد دلار، نوکیا: 18.59 میلیارد دلار و ادوبی: 15.81 میلیارد دلار.

در سال های اخیر ارزش سهام اپل رشد بسیار چشمگیری را داشته است و حتی مرگ استیو جابز نیز نتوانست این رشد شگفت انگیز را متوقف نماید. نوآوری در محصولات این کمپانی (از جمله پخش کننده های موسیقی آی پاد، گوشی های هوشمند آیفون، تبلت های آی پد و نوت بوک ها و کامپیوتر های مک) و کیفیت بالای طراحی و ساخت آنها در کنار اکوسیستم مناسب (و البته بسته ای) که این کمپانی برای محصولات خود ایجاد نمود باعث گردید که این محصولات از فروشی بسیار بالا برخوردار شوند و این کمپانی بتواند مشتریان وفادار بسیاری را -- که قالب آنها را افراد مرفه کشورهای گوناگون تشکیل می دهند -- جذب خود نماید.

هنوز هم بسیاری از افراد ارزش هر یک از کمپانی های مایکروسافت و گوگل را بیش از ارزش کمپانی اپل تلقی می کنند و معتقدند امپراطوری مایکروسافت در عرصه نرم افزار و امپراطوری گوگل در عرصه وب بیش از امپراطوری اپل در عرصه محصولات الکترونیکی مصرفی ارزشمند است. اما اگر معیار مقایسه بازار بورس ایالات متحده آمریکا باشد نتیجه ای کاملاً متفاوت حاصل می گردد و اپل بیش از مجموع مایکروسافت و گوگل ارزش می یابد.

قطعاً سال های پیش رو سال های پر چالشی برای اپل و تیم کوک -- جانشین استیو جابز -- خواهد بود، چرا که رقبای قدرتمندی چون مایکروسافت، گوگل و سامسونگ در صدد تصاحب بخش هایی از بازار پر رونق اپل هستند. هرچند اپل نیز ممکن است شگفتی های جدیدی را بیافریند و فاصله خود را با رقبا بیش از پیش نماید.