چه چیزی اپل را اینقدر چسبناک کرده

نمایش خبر

تاریخ : 1389/3/8
برچسب‌ها : آیفون iPhone ، آی پد iPad ، آی پاد iPod ، چسبناکی Stickyness ، وفاداری مشتری Customer Loyalty ، آی‌تونز iTunes ، Apple iPhone 3GS ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  

این موضوع بیش از عشق به یک برند، به وفاداری مشتری مرتبط است.

واژه "چسبناکی" (Stickyness) واژه ای است که معمولاً به وب سایت هایی نظیر فیس بوک اطلاق می شود که بازدیدکنندگان را برای بدست آوردن چیزهایی بیشتر، به مراجعه دوباره به سایت ترغیب می کنند.

اما این واژه را می توان به بسترهای نرم افزاری هم اطلاق کرد. در یادداشتی که کریس ویتمور  از دویچه بنک در روز جمعه خطاب به مشتریان عرضه کرد، چسبندگی بستر آیفون، آی پاد و آی پد را تا حدی با عدد و رقم بیان داشت.

 آنچه او انجام داده تحلیل تعداد آیفون، آی پاد و آی پد موجود و میزان سرمایه ای است که مشتریان صرف خرید برنامه ها، ویدیو و موسیقی از فروشگاه iTunes کرده اند.

نتیجه نموداریست که دو چیز را نشان می دهد: نخست تعداد دستگاه های وابسته به iTunes (آیفون ها، آی پاد ها و آی پد ها) که در حال حاضر حدود 150 میلیون بوده و تا پایان سال 2011 می تواند به بیش از 200 میلیون دستگاه برسد. و دوم -- با استفاده از میزان سود دیگر محصولات و سرویس های مرتبط با موسیقی اپل برای تخمین سود فروش موسیقی، برنامه ها و ویدیوها -- سرمایه تجمعی بر روی این وسایل که در حال حاضر در حدود 15 میلیارد دلار بوده و آقای ویتمور پیش بینی می کند که تا پایان سال بعد به 25 میلیارد دلار بالغ گردد.

به این ترتیب او می گوید: «این رقم بطور متوسط نشان دهنده حدود 100 دلار محتوا برای هر وسیله است و بنابراین هزینه تعویض وسیله با وسایل غیر اپلی به نسبت بالا خواهد بود (صرف نظر از زمانی که برای این تغییر مورد نیاز است). وقتی تجربه کاربری که اپل برای کاربران خود فراهم می کند و در نوع خود بهترین است با این هزینه تغییر ِ رو به فزونی ترکیب می شود نتیجهء بی همتایی از وفاداری مشتری را به ارمغان می آورد.»

با توجه به آنچه آقای ویتمور «موفقیت حیرت آور آی پد» می خواند و تقاضایی که برای ارتقاء آیفون با عرضه آیفون جدید در راه است، تعویض وسیله با وسایل غیر اپلی نه تنها برای کاربران راحت تر نمی شود بلکه روز به روز دشوارتر می گردد، بدون توجه به اینکه گوگل و دیگر رقبای اپل چه چیزی را در آستین خود دارند.

در زیر دو نمودار از دویچه بنک را مشاهده می نمائید:

1) تخمین متوسط سرمایه مصرفی کاربران برای تهیه محتوا برای هر وسیله از ماه مارس 2007 تا دسامبر 2011 و 2) تخمین فروش آیفون، آی پد و آی پاد تاچ از ماه ژوئن 2007 تا سپتامبر 2012

DB Estimated Install Base and Content Investment per Device

DB Estimates of iPhone iTouch and iPad Shipments

 

توضیح mobile.ir: در ایران شاید بدلیل آنکه کاربران کمتر هزینه صرف خرید محتوای اوریجینال کرده و امکان چنین خریدی نیز برایشان کمتر فراهم است، راحت تر وسیله خود را تعویض کرده و وفاداری به اپل بیشتر بدلیل تجربه کاربری مناسب، طراحی بسیار خوب و علاقه به این برند است

منبع : Fortune


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا