ساخت حسگرهای تصویری جدید با قابلیت تصویربرداری مناسب در شرایط نوری گوناگون توسط سونی

نمایش خبر

تاریخ : 1390/11/4
برچسب‌ها : حسگر Sensor ، دامنه دینامیک بالا HDR (High Dynamic Rang) ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : بسیاری از افراد تجربه عکس برداری و فیلمبرداری با موبایل در شرایط نوری نامناسب را داشته اند و از این که تصاویر و فیلم های تهیه شده توسط آنها از کیفیت پائینی برخوردار بوده دلخور شده اند. در شرایط نور کم معمولاً نویزهای زیادی در تصویر وجود خواهد داشت و وضوح تصویر کاهش می یابد. در شرایط نور زیاد نیز ممکن است بسیاری از جزئیات و سایه روشن ها در تصویر محو گردد.

با افزایش روز افزون اهمیت تصویر برداری از طریق گوشی های هوشمند و دیگر وسایل الکترونیکی مجهز به دوربین، کمپانی های گوناگون به دنبال یافتن راه حلی برای مشکلات تصویربرداری از طریق این وسایل هستند. در همین راستا کمپانی سونی در روز 23 ژانویه 2012 (3 بهمن 1390) خبر از توسعه حسگرهای تصویری CMOS جدید داد که برای استفاده در گوشی های هوشمند و دیگر وسایل الکترونیکی طراحی شده اند.

دو مدل از حسگرهای تصویری یاد شده با مجهز بودن به کدینگ RGBW سونی قادرند حتی در شرایطی با نور کم تصاویری با کیفیت بالا و نویز کم را ثبت کنند. این حسگرها همچنین به عملیات "HDR Movie" (فیلمبرداری با دامنه دینامیک بالا) مجهزند که هنگام تصویربرداری در شرایط نور شدید رنگ های درخشان و واضحی را تولید می کند.

سونی همچنین حسگری با قابلیت داخلی پردازش سیگنال را توسعه داده که نیازی به استفاده از تجهیزات خارجی دیگر که معمولاً برای این پردازش ها بکار می رود ندارد.

بنا به اظهارات سونی این کمپانی توانسته مجموعه ای از فناوری های حسگرهای تصویری CMOS را توسعه دهد که امکان ساخت حسگرهایی با اندازه هایی کوچکتر و کیفیت و کارآیی بالاتری را فراهم می آورند. سه حسگر تصویری جدید سونی نخستین حسگرهایی هستند که از این فناوری های جدید استفاده می کنند.

کدینگ RGBW سونی برای تصویربرداری با وضوح بالا در شرایط نور کم و شب

در کدینگ RGBW با اضافه شدن مؤلفه W (سفید) به سه مؤلفه RGB (قرمز، سبز و آبی) امکان ثبت تصاویر با نویز کم در تاریکی و شب فراهم می گردد. هرچند اضافه نمودن مؤلفه سفید حساسیت را افزایش می دهد اما معمولاً مشکل کاهش کیفیت تصویر را به دنبال دارد و سونی توانسته با فناوری های بکار گرفته شده در دستگاه های خود و با استفاده از پردازش سیگنال، بدون کاستن از کیفیت تصویر به حساسیت تصویری بالا دست یابد.

RGB vs RGBW Coding

تصاویر بالا: کدینگ RGBW (سمت راست) در مقابل کدینگ متداول RGB (سمت چپ)

البته امکان تولید سیگنال های خروجی RGB متداول نیز در مدل های جدید ارائه شده توسط سونی فراهم شده است.

قابلیت "HDR Movie" (فیلمبرداری با دامنه دینامیک بالا) با امکان تولید رنگ های درخشان و واضح در شرایط نور شدید

معمولاً وقتی تصویربرداری در شرایطی رخ می دهد که سطوح روشنایی کاملاً متفاوتی در کادر تصویر وجود دارد (به عنوان مثال هنگام تصویر برداری در روز از داخل خانه در مقابل پنجره ای به بیرون) ممکن است سایه روشن های بخش تاریک تصویر همگی تیره شده و بخش های کاملاً روشن تصویر نیز محو گردد. این امر به دلیل ترکیب سطح روشنایی پائین و سطح روشنایی بالا -- که هر یک نیازمند تنظیمات بهینه متفاوتی برای نوردهی هستند -- رخ می دهد.

اما عملیات "HDR Movie" ارائه شده توسط سونی از دو مجموعه تنظیمات متفاوت برای یک تصویر استفاده کرده و پردازش سیگنال مناسب را برای هر یک از اطلاعات تصویری ثبت شده تحت تنظیمات بهینه یاد شده به کار می برد. نتیجه، تولید تصویری با دامنه دینامیک بالا خواهد بود که جزئیات و سایه روشن های پس زمینه و سوژه با رنگ هایی درخشان در آن به خوبی مشاهده می شود.

Normal Movie vs HDR Movie

تصاویر بالا: یک فریم از فیلمبرداری HDR Movie (پائین) در مقابل فیلمبرداری متداول (بالا)

محصولاتی که سونی قصد عرضه آنها را دارد

سونی در نظر دارد با استفاده از فناوری های یاد شده سه حسگر جدید را به بازار عرضه نماید:

  • حسگر تصویری نوع 1/4 با رزولوشن مؤثر 8.0 مگا پیکسل که به قابلیت پردازش سیگنال مجهز بوده اما فاقد کدینگ RGBW و عملیات "HDR Movie" است. سونی در نظر دارد نمونه هایی از این حسگر را در ماه مارس 2012 (اواسط اسفند 1390 به بعد) به بازار عرضه کند.
  • حسگر تصویری نوع 1/3.06 با رزولوشن مؤثر 13.0 مگا پیکسل که به کدینگ RGBW و عملیات "HDR Movie" مجهز است. سونی در نظر دارد نمونه هایی از این حسگر را در ماه ژوئن (اواسط خرداد 1391 به بعد) به بازار عرضه کند.
  • حسگر تصویری نوع 1/4 با رزولوشن مؤثر 8.0 مگا پیکسل که به کدینگ RGBW و عملیات "HDR Movie" مجهز است. سونی در نظر دارد نمونه هایی از این حسگر را در ماه آگوست (اواسط مرداد 1391 به بعد) به بازار عرضه کند.

با توجه به آنکه گوشی آیفون 4S اپل به حسگری 8 مگاپیکسلی از سونی مجهز است برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که حسگرهای جدید سونی ممکن است در گوشی iPhone 5 اپل به کار گرفته شود.

منبع : سونی


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا