ماجراجویی سونی در بازار موبایل - تملک کامل سونی اریکسون توسط سونی قطعی شد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1390/8/6
برچسب‌ها : سونی اریکسون Sony Ericsson ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : همانطور که چندی قبل پیش بینی شده بود کمپانی ژاپنی سونی و کمپانی سوئدی اریکسون به تفاهم نهایی برای تملک کامل سونی اریکسون توسط سونی رسیدند.

ده سال پیش در روز 1 اکتبر 2001 این دو کمپانی که یکی از آنها در زمینه تولید وسایل الکترونیکی مصرفی و دیگری در زمینه ارتباطات از شهرت فراوانی برخوردار بودند سرمایه گذاری مشترکی را انجام دادند تا از ظرفیت های متفاوت و مکمل یکدیگر بهره برده و با هم به ساخت گوشی های موبایل بپردازند. بدین ترتیب سونی اریکسون متولد گردید.

با گذشت 10 سال و فرارسیدن موعد تصمیم گیری برای تمدید یا عدم تمدید قرارداد فی مابین سونی و اریکسون به این نتیجه رسیدند که سونی با پرداخت مبلغ 1.07 میلیارد یورو (معادل 1.47 میلیارد دلار) محصول همکاری مشترک این دو کمپانی را در اختیار خود بگیرد و در اصل سهم 50 درصدی اریکسون را خریداری کند.

این به معنای آن است که ارزش سونی اریکسون 2.94 میلیارد دلار تخمین زده شده است. برای مقایسه بد نیست بدانید گوگل چندی پیش موتورولا موبیلیتی را به مبلغ 12.5 میلیارد دلار خرید () و کمپانی اچ پی نیز در حدود 1 سال و نیم پیش کمپانی پالم را به مبلغ 1.2 میلیارد دلار خریداری نمود (). همچنین ارزش کل سهام برخی از کمپانی ها بر اساس معاملات امروز بازارهای بورس در حدود این مبالغ بود: اپل 376 میلیارد دلار، مایکروسافت 229 میلیارد دلار، گوگل 193 میلیارد دلار، نوکیا 27 میلیارد دلار، سونی 22 میلیارد دلار و ریسرچ این موشن -- سازنده بلک بری -- 11 میلیارد دلار.

Sony Ericsson Live with Walkman

تصویر بالا: گوشی Live with Walkman سونی اریکسون - تبلوری از فناوری سونی در قلب سونی اریکسون

در کنار این خرید 5 دسته از حق اختراعات اساسی که پیش از این سونی اریکسون از آن استفاده می نمود نیز به سونی تعلق خواهد گرفت و با در اختیار داشتن این حق اختراعات اگر سونی نیز همانند سونی اریکسون بخش عمده ای از ظرفیت تولید گوشی های خود را به تولید گوشی های هوشمند اندروید اختصاص دهد می تواند در مقابل حملات حق اختراع از خود دفاع نماید.

آخرین گوشی تولید شده تحت برند سونی در سال 2001 به بازار عرضه شد و از آن پس کلیه فعالیت های سونی برای ساخت گوشی های موبایل به سونی اریکسون انتقال یافت. شاید فقدان تولید گوشی های موبایل توسط سونی -- که عنوان یکی از مطرح ترین تولید کنندگان وسایل الکترونیکی مصرفی در دنیا به شمار می رود -- سبد کالاهای الکترونیکی این کمپانی را ناقص نموده بود. 

انتظار می رود معامله میان سونی و اریکسون در ژانویه سال 2012 مراحل نهایی خود را طی نماید و از آن پس گوشی های موبایل نیز در کنار وسایل صوتی و تصویری، لپ تاپ ها و نوت بوک ها، دوربین ها، کنسول های بازی و تبلت ها در فهرست محصولات سونی جای خواهد گرفت. بدین ترتیب سونی می تواند با راحتی بیشتری فناوری های بازی و سرویس های خود را در گوشی های تولیدی قرار دهد و واکنش این کمپانی به تحولات بازار تسریع خواهد شد. اریکسون نیز می تواند تمرکز خود را بر روی تخصص اصلیش یعنی مخابرات و ارتباطات قرار دهد.