گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2025 – رشد صفر به دلیل کاهش تقاضا

نمایش خبر

تاریخ : 1404/5/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، ویوو Vivo ، ناتینگ Nothing
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys به‌تازگی گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش، در فصل اخیر 288.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازارهای سرتاسر دنیا عرضه شده است. این حجم از عرضه دقیقاً با تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه دوم سال 2024 برابر بوده و لذا بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل هیچ رشد مثبت یا منفی را تجربه نکرده است. به باور کارشناسان Canalys، تقاضای پایین از سمت مصرف‌کنندگان بوده که رشد بازار را با محدودیت مواجه کرده است. گفتنی‌ست، در پایان سه‌ماهه دوم، سامسونگ باز هم بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در جهان لقب گرفت.

کمپانی سامسونگ در فصلی که گذشت موفق شد با در اختیار گرفتن 20 درصد از سهم بازار جهانی، عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در دنیا را به نام خود کند. این غول کره‌ای طی فصل اخیر 57.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به بازارهای جهانی عرضه کرد که در مقایسه با میزان عرضه در سه ماهه دوم سال 2024 (یعنی 53.5 میلیون دستگاه) از رشد 7 درصدی حکایت می‌کند. کارشناسان Canalys عمده عملکرد موفقیت‌آمیز سامسونگ در فصل اخیر را به عرضه گوشی‌های سری Galaxy A با تمرکز بر بازار انبوه نسبت می‌دهند.

پس از سامسونگ، اپل با عرضه 44.8 میلیون دستگاه آیفون و کسب 16 درصد از سهم بازار جهانی، توانست در رتبه دوم بایستد. البته با این تفاوت که برخلاف رشد عرضه گلکسی‌های سامسونگ، میزان عرضه آیفون‌های اپل نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 2 درصدی را تجربه کرد. به گفته کارشناسان Canalys، عملکرد اپل در فصل اخیر نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری قدرتمند این شرکت است، چه در بازار رقابتی چین و چه در تعدیل موجودی انبار در ایالات متحده. (همزمان با تلاش برای تطبیق با تغییرات سریع تعرفه‌ها)

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2025 از نگاه کانالیز

تعداد گوشی‌هایی که از سوی شیائومی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی وارد بازار شد بالغ بر 42.4 میلیون دستگاه بوده که در قیاس با حجم عرضه در مدت مشابه سال گذشته (42.3 میلیون دستگاه) تفاوت چشم‌گیری نداشته است. با این حساب، شیائومی – به لطف رشد قدرتمند در مناطقی مثل آمریکای لاتین و آفریقا – 15 درصد از سهم بازار جهانی را در کنترل خود گرفت و از عنوان سومی خود دفاع کرد.

تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده توسط ویوو با 2 درصد رشد سالانه بالغ بر 26.4 میلیون دستگاه بوده است. به این ترتیب، این کمپانی چینی – به پشتوانه رشد قدرتمند در بازار هند و کسب سهم 9 درصدی از بازار جهانی – رتبه چهارم دنیا را از آن خود کرده است. گفتنی‌ست، TRANSSION نیز در رقابتی شدید با ویوو و در اختیار گرفتن 9 درصد از سهم بازار جهانی، در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد. البته ناگفته نماند، حجم عرضه اسمارت‌فون‌های این کمپانی در فصل اخیر (24.6 میلیون دستگاه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد کمتر شده است.

سهم بازار فروشندگان جهانی گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه چهارم سال 2022 تا سه‌ماهه دوم سال 2025

به گفته آرون وست (Aaron West)، تحلیلگر ارشد Omdia (مالک Canalys)، سه‌ماهه دوم نقطه عطف بزرگی برای سامسونگ بوده است. از سه‌ماهه چهارم سال 2021 تا کنون، این نخستین فصلی‌ست که سامسونگ قدرتمندترین رشد را در بین پنج برند برتر بازار به ثبت می‌رساند. در فصلی که گذشت، سامسونگ مجدداً استراتژی «حجم هوشمند» را در پیش گرفت که ترکیبی از فروش انبوه و سودآوری پایدار است. هدف سامسونگ این بود که همزمان با حفظ سودآوری از فروش گوشی‌های Galaxy A، رشد مدل‌های پیشرفته را نیز ادامه دهد. در این میان، باید به عملکرد سری اسمارت‌فون‌های رده‌پایین A0x و A1x که مهم‌ترین محرک‌های رشد سامسونگ در سه‌ماهه اخیر بودند اشاره کرد. عرضه این دیوایس‌ها (به ویژه گوشی جدید Galaxy A06 5G) به سامسونگ کمک کرد تا جایگاه خود را در بازارهای نوظهور تقویت کند.

هرچند که انتظارات برای افزایش قابل‌توجه تقاضا برای گوشی جدید Galaxy S25 Edge محقق نشد، اما در مجموع سری پرچمدار S25 عملکرد باثباتی را در فصل اخیر به نمایش گذاشت. به‌علاوه، پیش‌بارگذاری (frontloading) موجودی در بازار آمریکا به دلیل نگرانی از وضعیت تعرفه‌ها، موجب بهبود عملکرد سامسونگ در سه‌ماهه دوم شد، به طوری که حجم عرضه اسمارت‌فون‌های این کمپانی در آمریکا را تا 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داد. گفتنی‌ست، پیش‌بارگذاری موجودی، یک استراتژی هوشمندانه است که در آن شرکت‌ها عمداً موجودی کالاهای خود را پیش از موعد مقرر به بازار هدف ارسال می‌کنند تا از ریسک‌های احتمالی جلوگیری کنند.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی از سه‌ماهه اول سال 2021 تا سه‌ماهه دوم سال 2025

مانیش پراوین‌کومار (Manish Pravinkumar)، دیگر تحلیلگر Canalys، از مناطق خاورمیانه و آفریقا با عنوان موتور رشد بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم یاد می‌کند. به گفته وی، سیاست‌های استراتژیک دولت‌ها در آفریقا موجب افزایش رقابت بین فروشندگان شده و لذا شاهد آن هستیم که مصرف‌کنندگان به جای فیچرفون‌ها به خرید گوشی‌های هوشمند روی آورده‌اند. همچنین، با رشد محبوبیت شیوه فروش «الان بخر، بعداً پرداخت کن» در خاور میانه، تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند پیشرفته نیز افزایش یافت.

در پایان بد نیست به عملکرد قدرتمند برند Nothing در فصل اخیر اشاره کنیم. درست است که Nothing در جمع 5 برند برتر جای ندارد، اما برای اولین بار حجم عرضه اسمارت‌فون‌های این برند با رشد سالانه چشمگیر 177 درصدی از مرز 1 میلیون دستگاه در یک فصل فراتر رفت. به باور کارشناسان Canalys، سرمایه‌گذاری Nothing در هند از جمله مهم‌ترین عوامل موفقیت این برند نوپا به شمار می‌رود.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا