اندروید 4.0 به روایت تصویر - بخش دوم

نمایش خبر

تاریخ : 1390/8/3
برچسب‌ها : اندروید Android ، ساندویچ بستنی Ice Cream Sandwich ، گوگل Google ، سیستم عامل Operating System ، Samsung Galaxy Nexus

واحد خبر mobile.ir : در ادامه بخش نخست معرفی نسخه 4.0 سیستم عامل اندروید گوگل که به ساندویچ بستنی (Ice Cream Sandwich) ملقب است در اینجا به معرفی برخی دیگر از ویژگی های این سیستم عامل محبوب می پردازیم.

قابلیت های دوربین

در اندروید 4.0 برنامه دوربین از تعداد زیادی ویژگی جدیدی برخوردار شده است. فوکوس مداوم (Continuous Focus) و رساندن تأخیر شاتر دوربین به صفر امکان عکاسی با کیفیت بهتر را فراهم می آورد.

همچنین کاربر هنگام فیلمبرداری می تواند با تپ بر روی صفحه نمایش یک عکس فوری با رزولوشن کامل ویدیویی بگیرد. امکان ویرایش عکس گرفته شده نیز برای کاربر فراهم شده است.

Android 4.0 UI

قابلیت تشخیص چهره نیز می تواند با تشخیص محل قرارگیری صورت ها در تصویر و فوکوس نمودن خودکار، تصویربرداری بهتر از افراد را تسهیل نماید. البته کاربر نیز می تواند با تپ بر روی هر نقطه دلخواهی از تصویر فوکوس را بر روی آن نقطه تنظیم کند.

امکان تصویر برداری پانوراما نیز با استفاده از مُد پانوراما تک حرکتی (Single-Motion Panorama) فراهم شده است. برای تصویر برداری پانوراما کافیست کاربر با استفاده از این مُد شروع به تصویر برداری کرده و دوربین را به آهستگی بچرخاند. دوربین به صورت خودکار تصویر پیوسته گرفته شده را به یک تصویر پانوراما تبدیل می نماید.

پس از عکس برداری و فیلم برداری نیز کاربر به سادگی با یک اشاره می تواند عکس یا فیلم مورد نظر را توسط ایمیل، پیام، بلوتوث و یا شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارد.

Android 4.0 UI

بهبود برنامه گالری همراه با ویرایشگر تصویر

در اندروید 4.0 کار با برنامه گالری برای مدیریت، نمایش و به اشتراک گذاری تصاویر ساده تر از قبل شده است. چیدمان آلبوم ها تغییر یافته و تعداد بیشتری آلبوم همراه با Thumbnail های بزرگتر به نمایش در می آید. مرتب نمودن آلبوم ها نیز بر اساس زمان، مکان، افراد و برچسب ها امکان پذیر است.

اینک برنامه گالری از یک برنامه ویرایشگر تصویر (Photo Editor) بهره می برد. بوسیله این برنامه کاربر می تواند بخش دلخواه تصاویر را جدا نموده، سطوح روشنایی و رنگ را تغییر داده، چشمان قرمز (Red Eyes) را اصلاح کرده، جلوه های تصویری به عکس ها اضافه نموده و بسیاری عملیات دیگر را بر روی تصاویر انجام دهد. پس از اعمال تغییرات کاربر می تواند یک یا چند عکس را به دلخواه انتخاب کرده و از طریق ایمیل، پیام، بلوتوث و یا شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک گذارد.

Android 4.0 UI

ویجت گالری تصاویر (Picture Gallery widget) نیز در اندروید 4.0 بهبود یافته است. این ویجت که امکان مشاهده تصاویر را مستقیماً در صفحه اصلی در اختیار کاربران قرار می دهد می تواند یک تصویر را از آلبوم انتخاب شده و یا مخلوطی از تصاویر را از تمامی آلبوم ها به نمایش درآورد. با قرارگیری این ویجت در صفحه اصلی کاربر می تواند به راحتی در میان پشته تصاویر حرکت کرده و با تپ نمودن بر روی تصویر دلخواه خود آنرا در برنامه گالری بارگذاری نماید.

Android 4.0 UI

جلوه های تصویری برای تغییر تصاویر ویدیویی بصورت زنده

در اندروید 4.0 با استفاده از مجموعه ای از جلوه های تصویری امکان دگرگون سازی و اعمال تغییرات بصورت زنده بر روی خروجی ویدیویی دوربین میسر است. بدین ترتیب به عنوان مثال کاربر می تواند هنگام استفاده از برنامه دوربین و یا هنگام چت ویدیویی با Google Talk تصویر پس زمینه خود را عوض نماید. همچنین با استفاده از Silly Faces -- که مجموعه ای از جلوه های Morph همراه با قابلیت تشخیص چهره و امکان استفاده از فیلترهای پردازنده های گرافیکی است -- کاربر می تواند بصورت زنده تغییراتی را بر روی چهره خود اعمال نماید. به عنوان مثال بینی، چشم ها یا دهان خود را بزرگ یا کوجک نماید و یا چهره خود را بصورت مچاله شده در آورد!

Android 4.0 UI

به اشتراک گذاری آنچه بر روی صفحه نمایش ظاهر شده

کاربران اندروید 4.0 به راحتی می توانند یک اسکرین شات از آنچه بر روی صفحه نمایش دستگاهشان نمایش داده شده است تهیه نموده و آن را ذخیره نمایند. پس از آن امکان مشاهده، ویرایش و به اشتراک گذاری اسکرین شات تهیه شده وجود خواهد داشت.

Android 4.0 UI

پروفایل ها و اشخاص

در اندروید 4.0 شبکه های اجتماعی کاربر، پروفایل ها و فهرست تماس او همگی در کل سیستم با یکدیگر مرتبط هستند. در مرکز این ارتباط برنامه جدید People قرار گرفته که اطلاعات غنی پروفایل کاربر را -- منجمله یک تصویر پروفایل بزرگ، شماره تلفن ها، آدرس ها، اکانت ها و به روز رسانی وضعیت -- در خود جا داده و دکمه ای را برای ارتباط با شبکه های اجتماعی بصورت مجتمع در اختیار کاربر قرار می دهد. تمامی اطلاعات تماس کاربر نیز در پروفایل جدید "Me" قرار می گیرد. همچنین هنگامی که کاربر در سیستم حرکت می کند با انتخاب هر تصویر پروفایلی "ارتباطات سریع" (Quick Contacts) به وی نشان داده شده که از طریق آن کاربر می تواند به شماره تلفن ها، پیام رسانی متنی و ... دسترسی یابد.

Android 4.0 UI

تقویم یکپارچه

برنامه تقویم در اندروید 4.0 به روز شده و برنامه های دیگر نیز با اجازه کاربر می توانند رخدادها را در تقویم درج نموده و یادآورها (Reminders) را مدیریت نمایند. با استفاده از حرکت جاروب گونه (Swipe) به سمت چپ یا راست کاربر می تواند روز را تغییر داده و با استفاده از حرکت نیشگون گونه (Pinch) بزرگنمایی را در فهرست برنامه کار کاهش یا افزایش دهد.

استفاده از امکانات ابری

هرچند سیستم عامل اندروید همواره از امکانات ابری برای مرور وب، همگام سازی تصاویر، برنامه ها، بازی ها، ایمیل ها و فهرست تماس بهره می برده اما نسخه 4.0 این سیستم عامل امکانات مرور وب بهتر و قابلیت های ایمیل بیشتری را برای کاربران فراهم آورده است.

بهبود مرورگری وب

امکانات گسترده ای به مرورگر وب اندروید 4.0 اضافه شده به گونه ای که کاربران این مرورگر می توانند امکاناتی تقریباً همسنگ امکانات مرورگرهای وب دسکتاپ را تجریه نمایند.

از میان این امکانات می توان به قابلیت سینک نمودن بوکمارک های کروم از تمامی اکانت های کاربر، ذخیره نمودن یک کپی از صفحه مورد نظر بصورت آفلاین برای دسترسی های بعدی و مشاهده فهرستی از صفحات ذخیره شده، افزایش سطح زوم مرورگر و تغییر اندازه متون اشاره نمود.

همچنین کاربر می تواند هنگام مشاهده صفحات وب درخواست نسخه دسکتاپ سایت ها (به جای نسخه موبایل) را نماید. این مورد به صورت مجزا برای هر سایت قابل تنظیم است.

Android 4.0 UI

هسته WebKit و موتور کامپایل جاوااسکریپت ها (V8 Crankshaft) در اندروید 4.0 به روز شده و کارآیی بهتری را در رندر نمودن صفحات وب برای کاربر به ارمغان می آورد. بنچ مارک هایی که در این زمینه وجود دارد نیز مؤید این ادعای گوگل است. به عنوان مثال بنچ مارک های V8 و SubSpider 9.1 Javascript که بر روی گوشی Nexus S  اجرا شده به ترتیب افزایشی 220 درصدی و 35 درصدی را در کارآیی مرورگر وب اندروید 4.0 نسبت به مرورگر وب اندروید 2.3 نشان می دهد. همین بنچ مارک ها به ترتیب افزایشی 550 درصدی و 70 درصدی را بر روی گوشی Galaxy Nexus گزارش می دهد.

Android 4.0 Browser Benchmarks

بهبود ایمیل

امکانات ایمیل نیز در اندروید 4.0 افزایش یافته و ارسال، خواندن و مدیریت ایمیل ها تسهیل شده است. قابلیت تکمیل خودکار دریافت کنندگان، امکان اضافه نمودن دریافت کنندگان ایمیل را به فهرست مورد نظر تسهیل می نماید.

Android 4.0 UI

همچنین کاربران می توانند پاسخ های سریع را برای ایمیل ها خلق نموده و آنها را ذخیره نمایند تا هنگام ارسال یک ایمیل این پاسخ ها را به سادگی در متن ایمیل خود به کار گیرند.

برنامه ایمیل با پشتیبانی از پوشه های تو در تو برای ایمیل ها مدیریت آنها را بهبود می بخشد. همچنین ویجت ایمیل ها با قابلیت تغییر اندازه امکان حرکت سریع در میان ایمیل های اخیر -- مستقیماً در داخل صفحه اصلی -- میسر می سازد. برخی ویژگی های حرفه ای جدید -- نظیر پشتیبانی از EAS v14 -- نیز در برنامه ایمیل قرار داده شده تا کاربران سازمانی بیش از پیش از برنامه ایمیل اندروید بهره برند.

اندروید بیم (Android Beam) برای اشتراک گذاری از طریق NFC

با استفاده از Android Beam کاربران گوشی هایی که دارای قابلیت ارتباطات نزدیک برد (NFC) هستند می توانند بدون نیاز به اجرای برنامه ای خاص و تنها با تماس لحظه ای دو دستگاه با یکدیگر و سپس تپ نمودن، برنامه ها، فهرست تماس، موسیقی ها و ویدیو ها و بسیاری موارد دیگر را به سادگی هر چه تمامتر با یکدیگر به اشتراک گذارند.

برای به اشتراک گذاری برنامه ها، Android Beam لینک صفحه جزئیات برنامه در اندروید مارکت را ارسال کرده و برنامه اندروید مارکت در دستگاه دریافت کننده اجرا شده و صفحه مورد نظر را باز می کند تا به راحتی بتوان برنامه را دانلود نمود. برنامه ها نیز می توانند از Android Beam بهره برده و به عنوان مثال با تماس لحظه ای دستگاه ها، امتیازات یک بازی را رد و بدل کنند و یا یک بازی چند نفره و یا چت را آغاز نمایند.

Android Beam

Face Unlock - آنلاک نمودن با استفاده از تشخیص چهره

کاربران اندروید 4.0 می تواند از تشخیص چهره برای قفل نمودن دستگاه خود و مصون نمودن آن از دسترسی دیگران استفاده نمایند. برای خارج نمودن دستگاه از وضعیت قفل شده کافیست کاربر دستگاه خود را در مقابل صورت خود بگیرد. بدین ترتیب دستگاه از فناوری های روز تشخیص چهره استفاده کرده و با تشخیص دادن چهره صاحب خود (که قبلا به دستگاه معرفی شده و در آن ثبت شده) امکان دسترسی را برای او فراهم می آورد.

Android 4.0 Face Unlock

وای-فای مستقیم (Wi-Fi Direct)

با استفاده از پشتیبانی وای-فای مستقیم در اندروید 4.0 کاربران می توانند به راحتی بدون نیاز به اتصال اینترنت و یا tethering به یک ارتباط پر سرعت تر و امن تر دسترسی یابند. با استفاده از برنامه های طرف سوم، کاربران می توانند به دستگاه های سازگار با این فناوری متصل شده و فایل ها، عکس ها و انواع رسانه ها را به اشتراک گذاشته و استریم های ویدیویی یا صوتی را به دستگاه دیگر منتقل نمایند. همچنین امکان ارتباط با چاپگرها و دستگاه های دیگر نیز وجود خواهد داشت.

ارتباط بلوتوث با دستگاه های پزشکی

اندروید 4.0 از ارتباط با وسایل ملقب به HDP (یا Bluetooth Health Device Profile) پشتیبانی می نماید. با استفاده از برنامه های طرف سوم کاربران می توانند با وسایل پزشکی بی سیم و حسگر ها در بیمارستان ها، مراکز کاهش وزن، مراکز ورزشی، خانه و دیگر مکان ها ارتباط برقرار نمایند. علاوه بر این اندورید 4.0 با پشتیبانی از نسخه 1.6 HFP (یا Bluetooth Hands Free Profile) امکان ارتباط با وسایل با کیفیت صوتی بالا را فراهم می آورد.

--------------------

با توجه به ویژگی های جدید اندروید 4.0 به نظر می رسد گوگل نیز سیستم عامل قدرتمند خود را پایاپای دو رقیب خود یعنی اپل و مایکروسافت به پیش می برد. بدیهیست هر یک از سیستم عامل های اندروید گوگل، آی او اس اپل و ویندوز فون مایکروسافت در مقابل دیگری از برخی جهات برتری داشته و از جنبه های دیگری ضعیف تر هستند و هنوز فاصله امکانات این سیستم عامل ها با یکدیگر به قدری نیست که یکی از آنها را بتوان برتر مطلق این رقابت دانست.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا