آی او اس 5 به روایت تصویر

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/18
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، سیستم عامل Operating System ، Apple iPhone 4 ، Apple iPhone 4 CDMA ، Apple iPhone 3GS ، Apple iPad Wi-Fi ، Apple iPad Wi-Fi + 3G ، Apple iPad 2 Wi-Fi ، Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G ، Apple iPhone 4S ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز 6 ژوئن 2011 (16 خرداد 1390) در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل (WWDC) در سانفرانسیسکو از تعدادی از دستاوردهای نرم افزاری خود رونمایی نمود. سیستم عامل OS X Lion برای کامپیوترهای مک، سرویس ابری iCloud و سیستم عامل iOS 5 برای تبلت های آی پد، گوشی های آیفون و پخش کننده های موسیقی آی پاد تاچ محورهای اصلی این رونمایی را تشکیل می دادند. همانطور که بسیاری از کارشناسان پیش بینی نموده بودند اپل در این کنفرانس سخت افزار جدیدی را معرفی ننمود.

بنا بر اظهارات اپل نسخه 5 سیستم عامل iOS بیش از 200 ویژگی جدید را در خود جای داده و پائیز امسال عرضه خواهد شد. این سیستم عامل با گوشی های iPhone 3GS و iPhone 4، تبلت های iPad و iPad 2 و نسل سوم و چهارم پخش کننده موسیقی آی پاد تاچ سازگار است. البته برخی از ویژگی های جدید iOS 5 ممکن است بر روی برخی از این وسایل وجود نداشته باشد ولی جزئیات کاملی در این مورد از طرف اپل ارائه نشده است.

گلچینی از ویژگی های جدید iOS 5 در زیر آمده است:

iOS 5 Notification Center

 

 مرکز اعلان (Notification Center)

 اگر ایمیل جدیدی دریافت کرده اید، پیام متنی جدیدی برایتان آمده، فردی درخواست دوستی با شما را داده یا اتفاق دیگری افتاده که باید از آن آگاهی یابید، تمامی این اعلانات و هشدارها را می توانید به صورت متمرکز به راحتی در مرکز اعلان مشاهده کنید. همچنین امکان سفارشی سازی این مرکز برای مشاهده اعلاناتی که مایل به دیدن آنها هستید وجود دارد. به عنوان مثال قیمت سهام و وضعیت آب و هوا را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

برای مشاهده مرکز اعلان کافیست انگشت خود را از بالای صفحه به پائین بکشید. همچنین با دریافت یک نوتیفیکیشن جدید این نوتیفیکیشن در قسمت بالای صفحه ظاهر شده و پس از مدتی محو می گردد. بدین ترتیب بدون اینکه مزاحمتی برای شما به وجود آید از وقایع جدید مطلع می شوید.

iOS 5 Notification Center

iOS 5 iMessage 

 iMessage

 این یک سرویس پیام رسانی جدید است که توسط آن کاربران سیستم عامل iOS 5 می توانند از طریق آی پد، آی فون و آی پاد تاچ به ارسال متن، تصاویر، ویدیوها، موقعیت های مکانی و آدرس های تماس برای دیگر کاربرانی که از وسیله مجهز به iOS 5 استفاده می کنند بپردازند. امکان ارسال پیام گروهی و پیگیری پیام ارسالی با استفاده از رسید تحویل داده شدن پیام وجود دارد و رسید خوانده شدن نیز می تواند به صورت اختیاری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین هنگامی که طرف محاوره شما در حال تایپ کردن است شما می توانید از این موضوع باخبر گردید.از امکانات دیگر این سیستم رمزگذاری بر روی متون و نیز امکان آغاز محاوره بر روی یک دستگاه و ادامه دادن آن بر روی دستگاه دیگر است. سرویس iMessage در داخل برنامه اصلی Message قرار گرفته و یک برنامه جداگانه محسوب نمی شود.

ارائه این سرویس توسط اپل ممکن است اپراتورهای طرف قرارداد این کمپانی -- نظیر AT&T و وریزون وایرلس -- را ناخشنود نماید چرا که کاربران از ارسال SMS در مواردی که طرفشان نیز از دستگاه های اپل استفاده می کند بی نیاز می شوند.

iOS 5 iMessage

iOS 5 Newsstand

 

 استند اخبار (Newsstand)

کاربران می توانند اشتراک های روزنامه ها و مجلات مورد علاقه خود را در استند اخبار مشاهده کنند. خریدها و اشتراک های جدید مستقیماً به استند اخبار وارد شده و این استند همواره تصاویر به روز شده از جلدهای مجلات و روزنامه ها را نشان می دهد.

iOS 5 Newsstand

iOS 5 Reminders

 

 یادآورها (Reminders)

اگر شما هم از فراموش کاری رنج می برید یادآورها می توانند راه نجاتی برای شما باشند. شما می توانید بر اساس زمان و موقعیت مکانی یادآورهایی را تنظیم نمائید و بدین ترتیب به فعالیت های روزانه خود نظم بیشتری بخشید. به عنوان مثال اگر ساعت 7 صبح قرار است به کسی تلفن بزنید می توانید یک یادآور را برای این زمان خاص تنظیم کنید. همچنین اگر می خواهید هنگام عبور از کنار سوپرمارکت محل به شما یادآوری شود که اقلامی را باید بخرید می توانید از یادآور مرتبط با موقعیت مکانی بهره گیرید. تغییر در برنامه ریزی روزانه شما به دیگر وسایل شما هم ارسال می شود چرا که یادآورها به خوبی با سرویس ها و برنامه های iCal، Outlook و iCloud سازگارند. به عنوان مثال اگر کاربری هم گوشی آیفون دارد و هم تبلت آی پد، با تنظیم یک یادآور بر روی گوشی این تغییر در تقویم تبلت هم مشاهده می شود.

iOS 5 Reminders

iOS 5 Twitter

 

 توئیتر

در نسخه 5 سیستم عامل iOS توئیت کردن بیش از پیش ساده شده است. با یک بار ورود به حساب کاربری در بخش تنظیمات، کاربر می تواند از مرورگر سافاری، برنامه های تصاویر، دوربین، یوتیوب یا نقشه توئیت نماید. همچنین امکان اضافه نمودن موقعیت مکانی به توئیت ها وجود دارد.

iOS 5 Twitter

iOS 5 Camera

 

 دوربین

در نسخه 5 سیستم عامل iOS ویژگی های جدیدی برای کار با دوربین اضافه شده است. یکی از این ویژگی ها این است که اگر به سرعت می خواهید از صحنه ای عکس بگیرید و صفحه نمایش دستگاه شما در حالت قفل قرار دارد دیگر نیازی به خارج نمودن دستگاه از حالت قفل نیست. در این حالت هم شما می توانید با یک اشاره به دکمه دوربین در صفحه نمایش قفل شده برنامه دوربین را اجرا نمائید. برای عکس گرفتن هم کافیست کلید افزایش صدا را فشار دهید. با حرکت انگشتان به حالت نیشگون (Pinch) می توانید بزرگنمائی را تغییر دهید و با یک اشاره به صفحه نمایش می توانید محل فوکوس را مشخص کنید.

iOS 5 Camera Quickaccess

برای ترکیب بندی بهتر تصویر هم می توانید خطوط مشبک را بر روی صفحه نمایش دهید و بطور مثال سوژه را به راحتی در یک سوم سمت چپ تصویر قرار دهید. فوکوس خودکار و نوردهی خودکار نیز از دیگر قابلیت های دوربین iOS 5 است. اگر قابلیت Photo Stream را بر روی سرویس iCloud فعال نموده باشید عکس هایی که می گیرید بطور خودکار بر روی دیگر وسایلتان دانلود می شود.

iOS 5 Camera Composition

iOS 5 Photos

 

  تصاویر (Photos)

برنامه ویژه تصاویر هم در iOS 5 بهبود یافته و اینک بدون ترک نمودن این برنامه می توانید برخی اصلاحات را -- نظیر برش دادن، چرخاندن و افزایش کیفیت تصویر و حذف قرمزی چشم ها  -- در خود این برنامه انجام دهید. امکان ساماندهی به تصاویر در قالب آلبوم های تصویری نیز میسر است. سرویس iCloud نیز می تواند تصاویر را به دیگر وسایل کاربر که به  سیستم عامل iOS مجهزند ارسال نماید. به عنوان مثال اگر با گوشی آیفون عکس می گیرید iCloud می تواند بطور خودکار یک کپی از عکس ها را به تبلت آی پد شما ارسال نماید.

iOS 5 Photos

iOS 5 Safari

 

 مرورگر سافاری (Safari)

در نسخه 5 سیستم عامل iOS مرورگر سافاری نیز بهبود یافته و کاربران آیفون، آی پد و آی پاد تاچ می توانند با لذت بیشتری به مرور صفحات وب بپردازند. Safari Reader این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهد که مطالب اصلی سایت را بدون تبلیغات و حاشیه های اضافه بخواند. همچنین با استفاده از فهرست خواندن (Reading List) می توانید صفحات مورد علاقه خود را برای مطالعه در آینده ذخیره نمائید. سرویس iCloud نیز فهرست شما را بر روی تمامی وسایل مجهز به iOS به روز رسانی می کند. امکان استفاده از تب ها (زبانه ها) نیز برای حرکت سریع میان صفحات و سایت های گوناگون در تبلت آی پد وجود خواهد داشت. کارآیی و سرعت مرورگر سافاری نیز در تمامی وسایل مجهز به iOS 5 افزایش یافته است.

iOS 5 Safari

iOS 5 PC Free

 

 مستقل بودن از کامپیوتر شخصی

با سیستم عامل iOS 5، برای فعال سازی، همگام نمودن اطلاعات و به روز رسانی سیستم عامل و کارهایی از این دست دیگر نیازی به کامپیوتر شخصی یا کامپیوتر مک نخواهید داشت. می توانید به روز رسانی های iOS را به رایگان و بطور مستقیم بر روی آیفون، آی پد یا آی پاد تاچ خود دانلود نمائید و کارهایی را که پیش از این به ارتباط با کامپیوتر شخصی نیاز داشت بصورت مستقل بر روی خود دستگاه انجام دهید. سرویس iCloud نیز تهیه نسخه پشتیبان از محتوای دستگاه شما و بازگرداندن آن به دستگاه را می تواند برایتان انجام دهد.

iOS 5 PC Free

موارد فوق تنها برخی از ویژگی های جدید نسخه 5 سیستم عامل iOS بود. برای اطلاع از برخی دیگر از ویژگی های جدید این سیستم عامل می توانید به سایت اپل مراجعه نمائید.

آنچه مسلم است این است که رقابت سه جانبه میان iOS، اندروید و ویندوز فون به شدت ادامه دارد و بسیاری از ویژگی های ذکر شده تا حد زیادی مشابه با ویژگی هایی است که گوگل و مایکروسافت نیز در سیستم عامل های خود آنرا لحاظ نموده یا در صدد اضافه نمودن آن هستند.

لازم به ذکر است که برخی از ویژگی های ذکر شده به دلیل نیاز به استفاده از سرویس های اپل به احتمال زیاد در شرایط کنونی در ایران قابل استفاده نخواهد بود.

--------------------

به روز رسانی (1390/7/18): اپل در روز 4 اکتبر 2011 (12 مهر 1390) به معرفی گوشی آیفون 4S که مبتنی بر سیستم عامل آی او اس 5 است پرداخت (). ویژگی های بسیار جالبی نظیر Siri () به امکانات آی او اس 5 اضافه شده است. چون این ویژگی ها ماه ها پس از نگارش مطلبی که پیش رو دارید معرفی شدند در اینجا به آن اشاره نشده است.

منبع : اپل (Apple)


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا