اندروید 4.0 به روایت تصویر - بخش اول

نمایش خبر

تاریخ : 1390/8/1
برچسب‌ها : اندروید Android ، ساندویچ بستنی Ice Cream Sandwich ، گوگل Google ، سیستم عامل Operating System ، Samsung Galaxy Nexus

واحد خبر mobile.ir : پس از تأخیری 8 روزه که در مراسم مشترک گوگل و سامسونگ رخ داد  این دو کمپانی در روز 19 اکتبر 2011 (27 مهر 1390) به طور رسمی به معرفی نسخه 4.0 سیستم عامل اندروید گوگل در کنار یک گوشی مجهز به این سیستم عامل (گوشی گالاکسی نکسوس سامسونگ) پرداختند.

نسخه 4.0 اندروید که به ساندویچ بستنی (Ice Cream Sandwich) ملقب است را می توان متحد کننده دو دسته از نسخه های قبلی این سیستم عامل دانست که یکی برای گوشی های هوشمند (نسخه های 2.3.x اندروید ملقب به نان زنجبیلی یا Gingerbread) و دیگری بصورت بهینه شده برای تبلت ها (نسخه های 3.x اندروید ملقب به شانه عسل یا Honeycomb) عرضه شده بودند. بدین ترتیب از این پس نسخه های سیستم عامل اندروید ویژه گوشی های هوشمند و تبلت ها یکسان خواهد بود.

نسخه 4.0 اندروید نه تنها از واسط کاربری خوش دست تری برخوردار است بلکه بسیاری از امکانات جدید را همراه با بهبود تعداد زیادی از امکانات قبلی برای کاربران به ارمغان می آورد. تغییرات این نسخه از سیستم عامل محبوب اندروید را در دو بخش مرور خواهیم نمود که در زیر بخش اول را مشاهده می نمائید.

واسط کاربر پیراسته تر و بهبود یافته

در نسخه 4.0 اندروید شاهد سهولت بیشتر استفاده از قابلیت های اندروید هستیم. کارهایی که کاربر بطور مکرر با آنها سروکار دارد بیش از پیش دم دست او قرار گرفته و حرکت در واسط کاربری از طریق ژست ها (Gestures) به سهولت امکان پذیر است. تعامل با سیستم عامل نیز به واسطه انیمیشن هایی که سیستم در مقابل تعامل کاربر از آن استفاده می کند و بازخوردی که از خود نشان می دهد خوش آیند تر و جالب تر از قبل شده است.

همچنین استفاده از فونتی کاملاً جدید که برای صفحات نمایش با رزولوشن بالا بهینه سازی شده است خوانایی واسط کاربر اندروید 4.0 را افزایش داده و به مدرن تر شدن آن کمک کرده است.

Android 4 UI    Android 4 UI

کلیدهای مجازی در نوار سیستم (System Bar) امکان حرکت به عقب، صفحه خانگی و برنامه های اخیراً استفاده شده را برای کاربر فراهم می آورد. این نوار و کلیدهای مجازی آن در تمامی برنامه ها نمایش داده می شود اما برنامه می تواند به منظور نمایش واسط کاربر خود به صورت تمام صفحه آنها را کمرنگ و محو کند. همچنین گزینه های وابسته به وضعیت هر برنامه در نوار عملیات (Action Bar) که در بالای صفحه نمایش (و در پاره ای موارد در پائین صفحه نمایش) قرار دارد نشان داده می شوند.

استفاده از قابلیت های چند وظیفه ای (Multitasking) نیز که همواره از نقاط قوت سیستم عامل اندروید بوده اکنون ساده تر از گذشته شده و نمایش این قابلیت در واسط کاربر بهبود یافته است. با استفاده از کلید "برنامه های اخیر" (Recent Apps) که در نوار سیستم نمایش داده می شود فهرستی از تصاویر کوچک یا همان Thumbnail های برنامه هایی که اخیراً مورد استفاده قرار گرفته به نمایش در می آید و کاربر می تواند با حرکت در این فهرست برنامه مورد نظر خود را انتخاب نماید.

Android 4 UI

اعلانات (Notification ها) نیز امکان مشاهده پیام های دریافتی، پخش track های موسیقی و به روز رسانی های لحظه ای برنامه ها و موارد دیگر را برای کاربر فراهم می آورد. در دستگاه های دارای صفحه نمایش کوچک این اعلانات در بالای صفحه ظاهر شده ولی در دستگاه هایی که از صفحه نمایش های بزرگ بهره می برند این اعلانات در نوار سیستم نمایش داده می شوند.

پوشه های صفحه خانگی و سینی موارد مورد علاقه (Favorites Tray)

در اندروید 4.0 کاربر به سادگی می تواند با کشیدن نمایه های برنامه های مرتبط با هم بر روی یکدیگر یک پوشه ایجاد کرده و برنامه های خود را دسته بندی کند.

با استفاده از گزینه "تمامی برنامه ها" (All Apps) نیز کاربر به سادگی می تواند اطلاعات مرتبط با هر برنامه را کسب نموده و یا آنرا uninstall کرده یا برنامه های از پیش نصب شده را غیر فعال کند.

Android 4 UI

برای دستگاه هایی که دارای صفحه نمایشی کوچک هستند یک سینی موارد مورد علاقه (Favorites Tray) در تمامی صفحات خانگی نمایش داده می شود که کاربر می تواند به سلیقه خود با کشیدن برنامه ها، میانبرها و پوشه ها به آن این سینی را سفارشی سازی نماید.

ویجت هایی با قابلیت تغییر اندازه

ویجت ها در موارد بسیاری -- نظیر مشاهده آب و هوا، تقویم، پخش موسیقی، چک کردن ایمیل ها و ... -- مورد استفاده قرار می گیرند. ویجت ها مستقیماً در صفحات خانگی نمایش داده شده و نیازی به اجرای برنامه ای جداگانه  ندارند و بدین ترتیب کار برای کاربر تسهیل می شود. در اندروید 4.0 ویجت ها غنی تر از قبل شده، قابل سفارشی سازی بوده و کاربر می تواند با بزرگتر نمودن آنها اطلاعات بیشتری را مشاهده کرده و یا با کوچک تر کردن آن ها در فضای صفحه نمایش صرفه جویی کند.

Android 4 UI

گزینه های موجود در صفحه نمایش قفل شده (Lock Screen)

در اندروید 4.0 کاربر می تواند بدون نیاز به خارج کردن دستگاه خود از وضعیت قفل شده، برای عکس گرفتن به دوربین دسترسی یافته و یا پنجره اعلانات (Notifications Window) را برای چک کردن پیام ها به پائین بکشد. هنگام پخش موسیقی نیز کاربر می تواند track ها را مدیریت نماید و آلبوم مربوطه را ببیند.

Android 4 UI

پاسخ سریع به تماس های دریافتی

کاربر اندروید 4.0 اینک می تواند به سهولت متن های از پیش آماده شده ای را به عنوان پاسخ به تماس دریافتی سریعاً ارسال نماید. برای این کار کافیست هنگام نمایش صفحه تماس دریافتی کلید کنترلی تعبیه شده در این صفحه را بلغزاند تا فهرستی از پاسخ های متنی را مشاهده کرده و یکی را انتخاب نماید. کاربر همچنین می توان پاسخ های مورد نظر خود را در بخش تنظیمات به این فهرست اضافه نماید.

Android 4 UI

بهبود ورود متن و غلط یابی املایی

صفحه کلید مجازی اندروید 4.0 امکان ورود متن با سرعت و دقت بیشتر را برای کاربر فراهم آورده است. تصحیح خطاهای املایی و پیشنهادات مرتبط با آن بهبود یافته و کاربر به سهولت می تواند یکی از پیشنهادات سیستم را برای کلمه مورد نظر پذیرفته یا آن کلمه را حذف نموده یا آنرا به دیکشنری اضافه نماید. علاوه بر این برای پشتیبانی از زبان های دیگر کاربران می توانند دیکشنری ها و خطایاب های ارائه شده توسط توسعه دهندگان گوناگون را بر روی سیستم خود نصب نمایند.

Android 4 UI

موتور قدرتمند ورود صوتی متن

در اندروید 4.0 از یک موتور قدرتمند و جدید برای ورود صوتی متن استفاده شده است. با استفاده از این موتور کاربران حتی می توانند هنگام صحبت مکث نموده و دوباره صحبت خود را از سر گیرند. همچنین علائم و نقطه گذاری ها را نیز می توانند به سیستم دیکته کنند تا متن خروجی شیواتری حاصل گردد. هنگام ورود متن، سیستم تشخیص صوت خطاهای احتمالی را بصورت زیرخط دار نشان داده و کاربر می تواند پس از ورود متن با تپ بر روی کلمات زیرخط دار فهرستی از پیشنهادات اصلاحی را مشاهده کرده و کلمه مورد نظر را اصلاح نماید.

Android 4 UI

کنترل بر روی داده های شبکه

گوشی های موبایل ممکن است به میزان زیادی از ارتباطات داده ای استفاده نمایند. به عنوان مثال هنگام دانلود برنامه ها، استفاده از استریم های صوتی و تصویری، همگام سازی داده ها و موارد دیگر این ارتباطات داده ای صورت می پذیرد. اگر قرارداد میان کاربر و اپراتور به گونه ای باشد که هزینه ارتباطات داده ای بر اساس حجم داده رد و بدل شده و موارد مشابه محاسبه گردد کنترل کامل بر روی نقل و انتقالات داده ها می تواند امکان مدیریت هزینه های مربوطه را برای کاربر فراهم آورد.

در برنامه تنظیمات اندروید 4.0 کاربر می تواند میزان استفاده از داده ها را برای شبکه های موبایل و وای-فای و نیز میزان استفاده از داده را برای هر یک از برنامه های در حال اجرا مشاهده کند. کاربر همچنین می تواند محدودیت های مورد نظر خود را برای ارتباطات داده ای تنظیم نموده، سطوحی را برای هشدار دادن مشخص کرده و یا کل ارتباطات داده ای را غیر فعال نماید.

Android UI    Android UI   

بهبود گزینه های دسترسی (Accessibility Options)

اندروید 4.0 از ویژگی های جدیدی بهره می برد که استفاده از دستگاه های مجهز به این سیستم عامل را برای افرادی که نابینا هستند و یا مشکل بینایی دارند تسهیل می نماید. مهمترین این ویژگی ها مُد عملیاتی "مرور-بوسیله-لمس" (Explore-By-Touch) است. هنگام کار در این مُد با یک بار لمس صفحه نمایش یک بازخورد صوتی پخش می شود که عنصری را که در زیر انگشت کاربر قرار گرفته برای کاربر مشخص می سازد. دومین لمس بر روی همان عنصر نقش لمس اصلی را ایفا می نماید. این مُد عملیاتی به ویژه برای کاربران دستگاه های جدید -- که به جای کلیدهای فیزیکی از کلید های مجازی تعبیه شده در نوار سیستم بهره می برند -- می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برنامه های استاندارد اندروید نیز به منظور بهبود Accessibility به روز شده اند. مرورگر نیز از یک صفحه خوان (Screen Reader) مبتنی بر اسکریپت استفاده می کند که می تواند محتویات صفحه را خوانده و در حرکت میان سایت ها کاربر را یاری نماید. همچنین کاربران می توانند اندازه فونت پیش فرض مورد استفاده در سیستم را تغییر دهند تا متون را با سهولت بیشتری بخوانند.

--------------------

در بخش دوم این مطلب به بررسی دیگر ویژگی های جدید اندروید 4.0 می پردازیم.

 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا