احتمال متن باز نمودن بادا توسط سامسونگ - تحلیل ها و نقطه نظرات

نمایش خبر

تاریخ : 1390/6/31
برچسب‌ها : بادا Bada ، متن باز (منبع باز) Open Source ، سیستم عامل Operating System ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : وال استریت ژورنال در مطلبی که در روز 20 سپتامبر 2011 (29 شهریور 1390) به نقل از "شخصی آگاه" منتشر نمود عنوان داشت که کمپانی سامسونگ در نظر دارد در سال 2012 بستر نرم افزاری بادا را که توسط این کمپانی برای استفاده در گوشی های موبایل توسعه یافته به یک بستر متن باز (Open Source) تبدیل نماید.

وال استریت ژورنال خریده شدن موتورولا موبیلیتی توسط گوگل، مسائل قانونی استفاده از اندروید، استفاده از بادا بر روی تلویزیون های هوشمند و توسعه هر چه بیشتر این بستر توسط دیگر توسعه دهندگان را دلایل این تصمیم (احتمالی) سامسونگ دانسته است.

گوگل در ماه آگوست 2011 (مرداد 1390) خبر از خرید کمپانی موتورولا موبیلیتی داد (و ). بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که با این خرید، کمپانی هایی نظیر سامسونگ، سونی اریکسون، اچ تی سی و ال جی که گوشی ها و تبلت های مبتنی بر اندروید را تولید می نمایند در پشت سر موتورلا قرار خواهند گرفت و با تأخیر فناوری های مورد نیاز خود و پشتیبانی های مربوطه را از گوگل دریافت خواهند داشت.

تصویر بالا: سامسونگ بستر بادا را با شعار "دعوت به ماجراجویی" تبلیغ می نماید

از سوی دیگر اپل مدتیست مسائل قانونی مرتبط با حق اختراع و مالکیت معنوی را پیش روی برخی از تولید کنندگان گوشی ها و تبلت های مبتنی بر اندروید قرار داده و سامسونگ نیز به عنوان یکی از بزرگترین رقبای اپل درگیر نزاعی قانونی با این کمپانی بر سر مسائل مربوط به طراحی تبلت ها و گوشی های گالاکسی شده است.

هرچند سیستم عامل بادا که در سال 2009 توسط سامسونگ معرفی شد () بیشتر گوشی های هوشمند نه چندان سطح بالا را هدف قرار داده بود، اما اگر سامسونگ اقدام به متن باز نمودن این سیستم عامل نماید می تواند به توسعه هرچه بیشتر آن امیدوار شده و از آن در گوشی های سطح بالای خود نیز استفاده نماید. بدین ترتیب وابستگی این کمپانی به اندروید کاهش خواهد یافت.

وال استریت ژورنال همچنین عنوان داشته که متن باز نمودن بادا می تواند این سیستم عامل را به پلتفرمی که به طور گسترده بر روی تلویزیون های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد تبدیل نماید. گوگل نیز چنین پلتفرمی را با عرضه Google TV در اختیار دارد.

Samsung Wave 3

تصویر بالا: گوشی Wave 3 سامسونگ مجهز به نسخه 2.0 سیستم عامل بادا

اما تحلیلگران دیگری بر این باورند که متن باز نمودن بادا می تواند کاملاً به زیان سامسونگ تمام شود و گزارش وال استریت ژورنال نسبت به اتخاد چنین تصمیمی از سوی سامسونگ را به دیده شک می نگرند. به عنوان مثال بیزینس ویک در مطلبی در همین ارتباط () دلایلی را برای خطا بودن چنین حرکتی بیان داشته است.

نویسنده بیزینس ویک معتقد است که نوکیا تجربه متن باز نمودن سیستم عامل سیمبیان خود را به امید توسعه این بستر توسط دیگر توسعه دهندگان با شکست به پایان رساند و سامسونگ می تواند از این تجربه رقیب خود درس بگیرد. از سوی دیگر پیشرفت بادا در نسخه دوم این سیستم عامل () قابل ملاحظه بوده و سامسونگ می تواند به توسعه این سیستم عامل به خوبی ادامه دهد. به عقیده نویسنده بیزینس ویک اگر بادا در انحصار سامسونگ بماند این کمپانی می تواند به خوبی از فروشگاه نرم افزارهای آن درآمد کسب کند، در حالی که متن باز نمودن بادا و توسعه آن توسط یک گوشی ساز دیگر کمکی به سهم بازار سامسونگ نخواهد نمود.

همچنین بر اساس گفته نویسنده بیزینس ویک عرضه بستر بادا به رقبای سامسونگ در عرصه تلویزیون های هوشمند -- نظیر ال جی، سونی و پاناسونیک -- کمکی به این کمپانی نخواهد نمود و تنها یک برگ برنده را از دست سامسونگ خارج می سازد. در عرصه حق اختراع نیز سامسونگ با بسته نگاه داشتن پلتفرم خود می تواند از مشکلاتی مشابه با آنچه برای اندروید پیش آمده جلوگیری نماید.

باید منتظر ماند و دید که کدام یک از این تحلیل ها به واقعیت خواهد پیوست. یک احتمال دیگر نیز شاید این باشد که سامسونگ بستر بادا را متن باز نماید اما هیچ یک از رقبا گرایشی به آن پیدا نکنند. در این صورت اوضاع تفاوت چندانی نخواهد نمود.



ایسام