Canalys: رشد سالانه 11 درصدی و بازگشت سامسونگ به صدر جدول در سه‌ماهه نخست 2024

نمایش خبر

تاریخ : 1403/1/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : موسسه Canalys در روز 15 آوریل (27 فروردین) گزارش خود را از بازار اسمارت‌فون در فصل نخست 2024 منتشر کرده است. طبق این گزارش، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ اخیر، 11 درصد رشد عرضه سالانه را تجربه کرده که بیش از همه به سبب افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان در کنار بهبود وضعیت جهانی اقتصاد کلان بوده است. آمار Canalys نشان می‌دهد که سامسونگ با در اختیار داشتن 20 درصد از سهم بازار جایگاه نخست را باز پس گرفته‌ است و اپل و شیائومی با 16 و 14 درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. چهارمین شرکت برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون مجموعه Transsion بوده که 10 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده و در نهایت اوپو با سهم 8 درصدی این فهرست را کامل کرده است.

Samsung Galaxy S24 و +Galaxy S24

بر اساس آمار Canalys، سامسونگ برترین شرکت عرضه¬کننده اسمارت¬فون در سه¬ماهه نخست امسال بوده است. این موفقیت عمدتا به سبب تقاضای نیرومند برای سری Galaxy S24 شامل Galaxy S24+ ،Galaxy S24 و Galaxy S24 Ultra و استقبال کاربران از پلتفرم هوش مصنوعی این شرکت موسوم به Galaxy AI بوده است. کمپانی اپل با وجود آن که سه¬ماهه چهارم 2023 را درخشان پشت سر گذاشت و جایگاه نخست را از آنِ خود ساخت، در دوره زمانی ژانویه تا مارس 2024 با در اختیار داشتن 16 درصد از سهم بازار به جایگاه دوم بسنده کرده است.

سهم برندهای تولیدکننده گوشی‌های هوشمند از بازار جهانی اسمارت‌فون از سه‌ماه اول 2020 تا سه‌ماهه اول 2024

پس از اپل، شرکت چینی شیائومی با سهم بازار 14 درصدی قرار گرفته که به لطف تقاضای قوی برای گوشی¬های سری Redmi در بخش محصولات رده پایین و همچنین عرضه موفق Redmi A3 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. هولدینگ Transsion با برندهایی همچون Tecno ،Infinix و itel شاهد رشد چشمگیر 67 درصدی از 6 درصد در سه¬ماهه نخست 2023 به 10 درصد در سه¬ماهه نخست سال جاری میلادی و کسب جایگاه چهارم بوده است. پنجمین شرکت این فهرست کمپانی چینی اوپو بوده که با وجود تجربه افت 20 درصدی سهم بازار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 8 درصد از سهم بازار را از آنِ خود ساخته است.

میزان عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2020 تا سه‌ماهه اول 2024

لو ژوان چیو (Le Xuan Chiew) یکی از تحلیل‌گران Canalys در خصوص این گزارش می‌گوید: «بازار جهانی گوشی‌های هوشمند امسال را با شرایط مثبت آغاز کرده و بهبود قابل توجهی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان داده است.» او در ادامه می‌افزاید «[بازار گوشی‌های هوشمند] در سه‌ماهه اول 2023 به سبب رکود اقتصادی و فشارهای تورمی با مشکل مواجه شد. اما این بازار با تثبیت اقتصادی، عرضه محصولات جدید و تلاش‌های قوی تبلیغاتی بهبود یافته و فرصتی عالی را برای احیاء رشد در اختیار فروشندگان اسمارت‌فون قرار داده است.

به گفته چیو، شرکت‌های برتر با تبلیغ محصولات رده بالا و ایجاد تمایزبخشی با ارائه ویژگی¬هایی همچون خدمات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی در کنار استفاده از استراتژی‌های تولیدی مبتنی بر اکوسیستم، از فرصت¬های جدید بهره می‌گیرند. در این راستا همه نگاه‌ها در سال 2024 به اپل معطوف است؛ جایی که به احتمال زیاد رونمایی از محصولات جدید مجهز به هوش مصنوعی موجب ظهور فرصت‌هایی تازه خواهد شد و دستگاه‌های رده بالا و نوآوری‌های تازه‌ای را در سراسر اکوسیستم این شرکت پدید خواهد آورد.

از نگاه چیو، بازار از نظر قیمتی به طور فزاینده‌ای در شرایط دوقطبی قرار گرفته است؛ چنان که بخش رده پایین یا entry-level با عرضه محصولات تازه از سوی شیائومی و Transsion اشباع شده است و در عین حال شرکت‌هایی مانند اوپو، ویوو و سامسونگ با سرمایه‌گذاری کلان برای بازاریابی و یافتن مسیرهای جدید رشد، به دنبال کسب سهم بیشتر در بخش محصولات پیشرفته هستند. به گفته چیو، سامسونگ با تبلیغ پیوسته پلتفرم هوش مصنوعی Galaxy AI توانسته فروش گوشی‌های سری S24 خود را با موفقیت افزایش دهد.

این تحلیل‌گر Canalys در ادامه افزوده است که فروشندگان گوشی هوشمند با نگاه به آینده در حال افزایش سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور مانند آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی هستند؛ این بازارها از طبقه متوسط در حال رشد بهره می‌برند که نه تنها ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در آن‌ها در مقایسه با بازارهای اشباع‌شده همچنان در حال افزایش است، بلکه ترجیحات کاربران برای مدل‌های پیشرفته هم در حال تکامل است.

لوکاس ژانگ (Lucas Zhong)، تحلیل‌گر پژوهشی Canalys در پایان این گزارش به فروشندگان گوشی هوشمند هشدار می‌دهد که علی‌رغم بازار پررونق، به دقت سطح موجودی خود را تحت نظر داشته باشند. چرا که با توجه به شرایط تورمی حاکم بر جهان، عرضه‌کنندگان ممکن است با عرضه بیش از اندازه و بی‌ثباتی مالی مواجه شوند. به گفته ژانگ، کانال‌های فروش می‌کوشند با پیش‌بینی اصلاح جزئی موجودی در سه‌ماهه دوم 2024، عرضه پرحجم سه‌ماهه‌های پیشین را به فروش برسانند و بازار را برای عرضه‌های جدید در اواخر سال آماده سازند؛ امری که در بلند مدت به رشد پایدارتر بازار خواهد انجامید.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا