برآورد Counterpoint از بازار جهانی اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال 2023 – سریع‌ترین رشد برای هند

نمایش خبر

تاریخ : 1402/10/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research روز سه‌شنبه 2 ژانویه 2024 (12 دی 1402) با انتشار گزارشی در وب‌سایت خود، برآوردی را از وضعیت بازار جهانی گوشی‌های هوشمند پیشرفته در سال 2023 ارائه کرد. طبق داده‌های «سرویس نبض بازار» Counterpoint، انتظار می‌رود فروش جهانی اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال 2023 با 6 درصد رشد سالانه همراه شود که در نوع خود یک رکورد است. این در حالی‌ست که کارشناسان Counterpoint بر این باورند که مجموع بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2023 متحمل افت سالانه خواهد شد. لازم به ذکر است، منظور از گوشی‌های هوشمند پیشرفته در این گزارش، اسمارت‌فون‌هایی‌ست که با قیمت 600 دلار یا بالاتر به فروش می‌رسند.

به گفته کارشناسان Counterpoint، پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 اسمارت‌فون‌های پیشرفته 24 درصد (چیزی حدود یک چهارم) از مجموع بازار گوشی‌های هوشمند را تشکیل داده و 60 درصد از درآمد حاصل فروش اسمارت‌فون در دنیا مربوط به این رده باشد. در گذشته، اسمارت‌فون‌های پیشرفته بازار نسبتا ضعیفی داشتند، اما طی چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیر این رده از گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم. به طوری که حجم عرضه دیوایس‌های پیشرفته در سال 2023 نسبت به سال 2016 سه برابر شده است.

سهم بازار گوشی‌های پیشرفته بالاتر از 600 دلار از سال 2016 تا سال 2023

به باور وارون میشرا (Varun Mishra)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، تغییری در الگوی خرید مصرف‌کنندگان در بازار اسمارت‌فون دیده می‌شود. با توجه به نقش مهمی که گوشی‌های هوشمند در زندگی امروزی ایفا می‌کنند، مصرف‌کنندگان حاضرند برای خرید گوشی هوشمند بیشتر هزینه کنند تا محصولی باکیفیت بالا و عمر طولانی‌تر داشته باشند. نکته جالب آنکه طی سال‌های اخیر، داشتن پرچمدارهای جدید و پیشرفته (به ویژه در بازارهای در حال توسعه) به عنوان وسیله‌ای برای نشان دادن شأن و اعتبار اجتماعی تلقی می‌شود. همچنین، به لطف ارائه تسهیلات و گزینه‌های مالی متنوع، خرید این نوع دیوایس‌ها برای افراد بیشتری امکان‌پذیر شده است.

در بین کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون، اپل همچنان بر بازار گوشی‌های پیشرفته حکمرانی کرده و با در دست داشتن 71 درصد از این بازار، رتبه نخست را در اختیار دارد. (البته سهم این شرکت نسبت به سال 2022 تا 4 درصد کمتر شده است) سامسونگ نیز به لطف عرضه پرچمدارهای سری Galaxy S23 و اسمارت‌فون‌های تاشوی خود، توانست با کسب 17 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند پیشرفته (1 درصد افزایش نسبت به 2022) در جایگاه دوم قرار بگیرد. در حال حاضر دیوایس‌های تاشو به وجه تمایزی برای این بازار تبدیل شده‌اند.

سهم بازار برندهای برتر تولیدکننده گوشی‌های هوشمند پیشرفته در سال 2023 و 2022

هواوی نیز سهم خود از این بازار را از 3 درصد (در سال 2022) به 5 درصد (در سال 2023) رسانده و پس از سامسونگ به رتبه سوم دست یافت. کارشناسان Counterpoint این موفقیت را به احیای مجدد هواوی در بازار چین با عرضه سری Mate 60 نسبت می‌دهند. ناگفته نماند، برندهای شیائومی و اوپو نیز به‌ترتیب با سهم‌های 2 و 1 درصدی، رتبه‌های چهارم و پنجم بازار جهانی دیوایس‌های پیشرفته در سال 2023 را به نام خود ثبت کرده‌اند.

Huawei Mate 60 Pro Plus

از لحاظ جغرافیایی، بیشتر رشد رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال 2023 در بازارهایی مثل چین، غرب اروپا، هند و منطقه MEA (شامل خاور میانه و آفریقا) رقم خورده است. طبق برآورد گزارش اخیر، پیش‌بینی می‌شود چین، هند، MEA و آمریکای لاتین رکوردهای جدیدی را در بازار فروش دیوایس‌های پیشرفته بر جای بگذارند. جالب است بدانید طبق پیش‌بینی کارشناسان Counterpoint، هند سریع‌ترین رشد را در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند پیشرفته خواهد داشت.

داده‌های مؤسسه Counterpoint حاکی از آن است که آنچه بیش از هر چیز دیگر به رشد رده دیوایس‌های پیشرفته کمک کرده، گوشی‌های فوق-پیشرفته است. بیش از یک سوم از مجموع فروش در رده دیوایس‌های پیشرفته در سال 2023، حاصل از فروش اسمارت‌فون‌های فوق پیشرفته بوده است. لازم به ذکر است، اسمارت‌فون‌های فوق پیشرفته به گوشی‌های هوشمندی اطلاق می‌شود که با قیمت هزار دلار و بالاتر به فروش می‌رسند.

در پایان گفتنی‌ست، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک رشد بازار گوشی‌های هوشمند پیشرفته همچنان از مجموع بازار اسمارت‌فون بالاتر باشد. در این میان، کمپانی‌هایی که بتوانند خود را از دیگر نام‌ها متمایز کرده و از آن مهم‌تر برندسازی قدرتمندی انجام دهند، می‌توانند از رشد این بازار بهره‌مند شوند.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا