کانترپوینت: بازگشت بازار اسمارت‌فون به مدار رشد در اکتبر امسال پس از 27 ماه افت متوالی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/9/7        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : در اواسط سال 2021 میلادی که مردم در شرایط قرنطینه کمتر از خانه خارج می‌شدند، بخش زیادی از درآمد خود را صرف ارتقاء گوشی‌های‌شان کردند. اما با سپری شدن این دوره، بازار به سرعت با دو مساله کمبود قطعات و افزایش موجودی کالای انبار مواجه شد. حالا بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه پژوهشی کانترپوینت، فروش جهانی اسمارت‌فون پس از تجربه 27 ماه افت متوالی، در ماه اکتبر امسال در مقایسه با سال گذشته به مدار صعود بازگشته است. اگر چه میزان این افزایش هنوز محدود به 5 درصد است، اما به هر حال نشانه‌ای آشکار از آغاز روند بهبود مشاهده می‌شود که توسط بازارهای نوظهور خاورمیانه و آفریقا تولید و با موقعیت قوی بازارهای چین و هند تقویت شده است.

فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر تحت تأثیر عواملی همچون کمبود قطعات، افزایش موجودی انبار و طولانی شدن چرخه‌ تعویض اسمارت‌فون قرار گرفته است. این عوامل «در ترکیب با محیط ناپایدار اقتصاد کلان، سبب شده است که فروش جهانی اسمارت‌فون به مدت بیش از دو سال، هر ماه در مقایسه با سال قبل‌تر با کاهش مواجه شود.»

بر اساس این گزارش، همان گونه که اشاره شد، حجم فروش خرده‌فروشی یا در اصطلاح Sell-through در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5 درصد رشد داشته که عمدتا «با بهبود مستمر در بازارهای نوظهور خاورمیانه و آفریقا، بازگشت هواوی به مدار رشد در چین و آغاز فصل جشن [دیوالی] در هند مرتبط بوده است.» این در حالی است که بازارهای توسعه‌یافته و دارای سطوح نسبتا بالای اشباع اسمارت‌فون، روند احیای آهسته‌تری داشته‌اند.

بازگشت به رشد در خرده‌فروشی ماهیانه گوشی‌های هوشمند پس از 2 سال

یافته‌های کانترپوینت نشان می‌دهد که در ماه اکتبر همچنین بالاترین میزان فروش ماهانه گوشی‌های هوشمند از ژانویه سال 2021 میلادی تاکنون به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش این موسسه پژوهشی، کمپانی هواوی طی سه‌ماهه سوم امسال در میان تولیدکنندگان چینی با عرضه موفق Mate 60 Pro در ماه سپتامبر بیشترین رشد را تجربه کرده و با تراشه جدید خود، مورد توجه کاربران قرار گرفته است. عرضه دیرهنگام سری iPhone 15 اپل در اواخر ماه سپتامبر دیگر عاملی بوده که به افزایش میزان فروش اسمارت‌فون یاری رسانده است. به گفته کانترپوینت « عرضه [سری جدید آیفون] در مقایسه با سال گذشته با یک هفته تأخیر صورت گرفته و از این رو تأثیر کامل فروش آیفون جدید در ماه اکتبر عیان شده است.»

بر اساس داده‌های موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال جاری با کسب 20 درصد از سهم بازار فروش گوشی‌های هوشمند، همچنان پیشتاز بوده است و پس از آن اپل با 16 درصد و برندهای چینی شیائومی با 12 درصد، اوپو با 10 درصد و ویوو با 8 درصد از سهم بازار پس از این کمپانی قرار گرفته‌اند. تحلیل‌گران کانترپوینت انتظار دارند بازار جهانی اسمارت‌فون در فصل پایانی امسال رشد بیشتری را تجربه کند و به دنبال روند قوی در ماه اکتبر، رشد سه‌ماهه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت برساند و در عین حال فصل‌های بعدی نیز روند تدریجی بهبود را ادامه دهد.

موسسه Canalys نیز ماه گذشته اعلام کرده بود که نرخ کاهش فروش جهانی گوشی‌های هوشمند از میزان 10 درصدی در سه‌ماهه دوم امسال، به تنها 1 درصد در سومین فصل امسال رسیده است. سانیام چائوراسیا (Sanyam Chaurasia)، تحلیل‌گر ارشد Canalys در این باره گفته است: «افزایش تقاضا برای عرضه مدل‌های جدید در بازارهای نوظهور، برندها و کانال‌های فروش را در آستانه فصل تعطیلات به پیش می‌راند.»

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا