معرفی Snapdragon 7 Gen 3 – پلتفرم موبایلی 4 نانومتری کوالکام برای محصولات رده میانی پیشرفته

نمایش خبر

تاریخ : 1402/8/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اسنپ دراگون 7 جن 3 Snapdragon 7 Gen 3
واحد خبر mobile.ir : کمپانی آمریکایی کوالکام به تازگی جدیدترین پروسسور موبایلی سری 7 خود را با نام Snapdragon 7 Gen 3 معرفی کرده است که به رده میانی پیشرفته تعلق دارد. اگرچه به نظر می‌رسد این نامگذاری به معنای آن باشد که چیپ‌ست جدید جانشین Snapdragon 7+ Gen 2 یا Snapdragon 7s Gen 2 شده است که به ترتیب در ماه مارس و سپتامبر امسال رونمایی شدند، اما Snapdragon 7 Gen 3 در واقع جایی بین این دو محصول قرار می‌گیرد. تاز‌ه‌ترین پلتفرم موبایلی کوالکام تغییر چشم‌گیری را نسبت به دو تراشه مورد اشاره تجربه نکرده و با معماری 64 بیتی از همان لیتوگرافی 4 نانومتری و ترکیب هسته 4+3+1 بهره می‌برد.

در بخش پردازشی Snapdragon 7 Gen 3 ظاهرا تغییری در چینش هسته‌های Kryo نسبت به Snapdragon 7+ Gen 2 ایجاد نشده و همان طور که اشاره شد، شاهد حضور ترکیب 4+3+1 هستیم. البته کوالکام به نوع هسته‌های به کاررفته اشاره‌ای نکرده و تنها به ذکر بیشینه سرعت کلاک 2.63 هرتزی بسنده کرده است. اما منابع خبری از حضور یک هسته قوی با فرکانس 2.63 گیگاهرتز، 3 هسته موسوم به performance cores با بیشینه سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته کم‌مصرف با فرکانس 1.8 گیگاهرتز در این تراشه خبر داده‌اند. به همین ترتیب در صفحه مشخصات این چیپ‌ست، به نوع پردازنده گرافیکی اشاره‌ای نشده، اما به گفته منابع خبری گرافیک Adreno 720 جایگزین Adreno 725 حاضر در Snapdragon 7+ Gen 2 شده است. همچنین این پردازنده به گفته کوالکام در بازی‌های HDR تا 50 درصد سرعت بالاتری را در مقایسه با Adreno 644 در Snapdragon 7 Gen 1 ارائه می‌دهد و نه تنها از برخی ویژگی‌های مرتبط با بازی موسوم به Snapdragon Elite gaming، بلکه از رابط‌های کاربری OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 FP و Vulkan 1.3 نیز پشتیبانی می‌کند.

بنابر ادعای کمپانی آمریکایی، تراشه جدید در مقایسه با تراشه Snapdragon 7 Gen 1 تا 15 درصد بهبود در عملکرد CPU و 50 درصد سرعت بالاتر در پردازنده گرافیکی را ارائه خواهد کرد. به علاوه مطابق شنیده‌ها و آزمایش‌های شرکت، Snapdragon 7 Gen 3 تا 20 درصد در مصرف انرژی بهینه‌تر عمل می‌کند.

Snapdragon 7 Gen 3 همچنین از حداکثر حافظه رم 16 گیگابایتی LPDDR5 با فرکانس 3,200 مگاهرتز و رم LPDDR4x با سرعت 2,133 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. استاندارد سرعت حافظه داخلی مورد پشتیبانی در این ترکیب نیز می‌تواند از نوع UFS 3.1 انتخاب شود.

واحد پردازش هوش مصنوعی Hexagon تراشه تازه نیز در هر وات مصرف انرژی 60 درصد سریع‌تر از Snapdragon 7 Gen 1 عمل می‌کند. همچنین شرکت سازنده از به‌کارگیری قابلیت هوش مصنوعی برای کاهش نویز در کنار AI Video Retouch و AI Remosaic در چیپ‌ست تازه خود خبر داده که هر سه می‌توانند در بهبود کیفیت عکس‌های ثبت‌شده تأثیر داشته باشند.

Snapdragon 7 Gen 3 همچنین به پردازنده سیگنال تصویری Qualcomm Spectra (شامل سه ISP دوازده بیتی) مجهز شده است که می‌تواند از یک دوربین با وضوح حداکثر 200 مگاپیکسل (بدون در نظر گرفتن تأخیر شاتر صفر) برای ثبت عکس و برداشت ویدئوهای 4K HDR با سرعت 60 هرتز پشتیبانی کند. همچنین این تراشه با لحاظ کردن تأخیر شاتر صفر برای فیلم‌برداری با نرخ 30 فریم در ثانیه، امکان سرویس‌دهی به یک سنسور 64 مگاپیکسلی یا دو دوربین 32+21 مگاپیکسلی یا سه سنسور 21 مگاپیکسلی را خواهد داشت.

از دیگر ویژگی‌های دستگاه‌های مجهز به Snapdragon 7 Gen 3 نیز می‌توان به پشتیبانی از نمایشگرهای با وضوح WFHD+ در نرخ 168 هرتز یا WQHD+ در نرخ 120 هرتز اشاره کرد. همچنین این تراشه با نمایشگرهای خارجی با حداکثر رزولوشن 4K در نرخ تازه‌سازی 60 هرتز نیز سازگار است.

Snapdragon 7 Gen 3 از مودم نسل پنجمی X63 5G کوالکام بهره می‌برد و قادر است سرعت دانلود تا سقف 5 گیگابیت بر ثانیه را در شبکه‌های mmWave و زیر 6 گیگاهرتز تضمین کند. این تراشه همچنین به سیستم اتصال Qualcomm FastConnect 6700 مجهز شده که ویژگی‌های ارتباطی بی‌سیم از جمله Wi-Fi 6/6E و Bluetooth 5.3 را فعال می‌کند. همچنین پشتیبانی از مسیریاب‌های ماهواره‌ای ظاهرا در باندهای فرکانسی L1/L2/L5 را باید به فهرست امکانات این تراشه اضافه کرد.

با توجه به اخبار منتشر شده، انتظار می‌رود نخستین دستگاه‌های مجهز به Snapdragon 7 Gen 3 تا اواخر ماه جاری میلادی در قالب گوشی‌های جدید آنر و ویوو روانه بازار شوند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا