گزارش Canalys و Counterpoint از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2023 – رشد گوشی‌های اپل و هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، کانترپوینت Counterpoint ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، وان پلاس OnePlus ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : دو مؤسسه تحقیقاتی Canalys و Counterpoint Research به‌تازگی گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2023 منتشر کردند. طبق گزارش Canalys، طی فصل گذشته 64.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده که در مقایسه با اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در مدت مشابه سال گذشته (67.4 میلیون دستگاه) از افت 5 درصدی حکایت می‌کند. در گزارش Counterpoint به رقم دقیق عرضه اسمارت‌فون در چین طی سه‌ماهه دوم اشاره‌ای نشده، اما طبق داده‌های این مؤسسه، تعداد گوشی‌های هوشمندی که در فصل اخیر وارد بازار چین شده، با 4 درصد افت سالانه همراه بوده است. در هر دو گزارش، کمپانی ویوو در صدر جدول عرضه‌کنندگان قرار دارد.

همان طور که گفته شد، Canalys از افت سالانه 5 درصدی و Counterpoint از افت سالانه 4 درصدی برای بازار اسمارت‌فون چین در فصلی که گذشت خبر داده‌اند. طبق «سرویس نبض بازار» Counterpoint، از سال 2014 تاکنون این پایین‌ترین میزان فروش در بازار چین برای سه‌ماهه دوم محسوب می‌شود. ناملایمات در حوزه اقتصاد کلان (چه داخلی و چه خارجی) مهم‌ترین علت افت بازار چین از دیدگاه کارشناسان Counterpoint است. گفتنی‌ست، فروش اسمارت‌فون در بازار چین طی ماه‌های آوریل و می ضعیف بود و تنها در ماه ژوئن به لطف جشنواره فروش آنلاین – موسوم به 618، که هر ساله از یکم تا هجدهم ژوئن برگزار می‌شود – کمی بهبود یافت و نسبت به ماه قبل 25 درصد رشد کرد. البته این جشنواره هم نتوانست موفقیت سال قبل را تکرار کند و فروش آن تا 8 درصد نسبت به جشنواره سال گذشته افت داشت.

سهم بازار فروشندگان اسمارت‌فون در چین در سه‌‌‌ماهه دوم سال 2023 نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2022

امبر لیو (Amber Liu)، تحلیلگر Canalys، در توصیف بازار اسمارت‌فون چین طی سه‌ماهه اخیر می‌گوید: «مصرف‌کنندگان چینی به شکل فزاینده‌ای حاضر به پرداخت [مبالغ زیاد] برای محصولات با کیفیت بالا هستند. متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در سال گذشته از 450 دلار فراتر رفت و انتظار می‌رود این روند افزایشی در فصل‌های آتی نیز ادامه یابد.» به گفته لیو، عرضه اسمارت‌فون‌های اپل و هواوی – به لطف تولید دیوایس‌های پرچمدار – با رشد سالانه همراه بوده و این از تقاضای قدرتمند و پایدار برای محصولات رده بالا در چین حکایت می‌کند.

میزان رشد بازار اسمارت‌فون چین از سه‌ماهه اول سال 2019 تا سه‌‌‌ماهه دوم سال 2023 از نگاه کانالیز

آن دسته از فروشندگانی که مشتریان آنها اقدام به ارتقاء گوشی‌های خود می‌کنند، انگیزه زیادی برای اعمال نوآوری‌های بیشتر در تولید محصولات دارند تا به این وسیله بتوانند از نمودار تکنولوژی جلو بزنند. لیو با اشاره به گوشی‌های تاشوی جدیدی مثل Honor Magic V2 ،vivo X Fold2 و Huawei Mate X3 یادآور شد که این قبیل محصولات – که از فرم‌فاکتور و موارد استفاده جدیدی برخوردارند – با استقبال خوبی از طرف کانال‌های فروش و همچنین مصرف‌کنندگان مواجه شده‌اند.

طبق جدول رتبه‌بندی ارائه‌شده در گزارش Canalys، برند ویوو در سه‌ماهه دوم 2023، با عرضه 11.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین و کسب 18 درصد از سهم بازار این کشور در جایگاه نخست قرار گرفت. در گزارش Canalys، پس از ویوو، برند اوپو (که وان‌پلاس را نیز شامل می‌شود) با همین آمار در رتبه دوم ایستاده است. اپل و آنر نیز با آماری بسیار نزدیک به هم، به‌ترتیب رده‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌‌اند. در نهایت می‌رسیم به شیائومی که با اختلاف قابل‌توجه نسبت به چهار برند قبلی به جایگاه پنجم اکتفا کرده است. لازم به ذکر است، طبق داده‌های Canalys، تنها اپل و هواوی در عرضه گوشی‌های هوشمند خود در فصل اخیر به رشد دست یافته و سایر برندهای برتر متحمل افت شده‌اند. (البته هواوی در جمع 5 برند برتر قرار ندارد)

سهم بازار فروشندگان اسمارت‌فون در چین از سه‌ماهه اول سال 2021 تا سه‌‌‌ماهه دوم سال 2023

مثل Canalys، کارشناسان Counterpoint نیز ویوو را بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون بازار چین در فصل گذشته می‌دانند و معتقدند این برند چینی 17.7 درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته است. Counterpoint این موفقیت ویوو را به عملکرد قدرتمند سری‌های Y35، Y8 و همچنین S17 نسبت می‌دهد. مهم‌ترین تفاوت جدول Counterpoint (نسبت به Canalys) آن است که در جدول Counterpoint جای اوپو و اپل عوض شده و به این ترتیب اپل در جایگاه دوم و اوپو در رتبه سوم قرار می‌گیرد. جالب است که طبق داده‌های Counterpoint نیز عرضه اسمارت‌فون از سوی ویوو، اوپو، آنر و شیائومی با افت همراه بوده و تنها اپل، هواوی و ریلمی به رشد رسیده‌اند.

با وجود آنکه وان‌پلاس زیرمجموعه اوپو به شمار می‌رود، Counterpoint در گزارش خود به طور ویژه این زیربرند را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. طبق این گزارش، عرضه گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس در سه‌ماهه دوم 2023 (به لطف پشتیبانی از سوی کانال‌های فروش اوپو) به رشد خیره‌کننده 254 درصدی رسیده است. نکته دیگر آنکه، وان‌پلاس با استفاده از مدل کسب‌وکار مبتنی بر فروشگاه‌های آنلاین، موفق شد حضور محدود اوپو در این عرصه را تا حدی جبران کند.

درست است که هواوی در هیچ‌یک از گزارش‌ها در جمع پنج برند برتر دیده نمی‌شود، اما باید قبول کنیم که این برند چینی روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد. طبق گزارش Counterpoint، هواوی روند عادی عرضه محصولاتش را از سر گرفته و به همین دلیل فروش اسمارت‌فون‌های این برند در خاک چین طی سه‌ماهه دوم 2023 تا 58 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. کارشناسان Counterpoint این رشد را به چهره تثبیت‌شده برند هواوی و همچنین حضور قدرتمند این برند در فروش آفلاین (به ویژه در شهرهای درجه یک چین) نسبت می‌دهند.

Huawei Mate X3

توبی ژو (Toby Zhu)، یکی دیگر از تحلیلگران Canalys، بر این باور است که علی‌رغم وجود فضای چالش‌برانگیز در حیطه اقتصاد کلان، به نظر می‌رسد فروشندگان اسمارت‌فون در حال بهبود قابلیت‌های کانال‌های فروش و همچنین بازدهی‌های عملیاتی خود هستند. برخی برندها نیز به دنبال گسترش فروش آفلاین (با استفاده از فروشگاه‌های فیزیکی) هستند که ظاهرا در فصل‌های آینده به آوردگاهی مهم تبدیل خواهد شد. گفتنی‌ست، اوپو در حال ارتقا و توسعه فروشگاه‌های فیزیکی محصولات پرچمدار خود بوده و آنر نیز (پس از یک تحول اساسی در کانال‌های فروش خود طی سال گذشته) اقدامی مشابه اوپو را در دستور کار خود قرار داده است.

طبق ادعای توبی ژو، بازار اسمارت‌فون چین در حال ورود به مرحله جدیدی از رقابت بوده و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال 2023 وضعیت آن تا حدی بهبود یابد. ظاهرا مشوق‌های دولت چین موجب افزایش تقاضا برای خرید محصولات الکترونیکی در شهرهای رده‌پایین این کشور خواهد شد و اپراتورها نیز سقف یارانه برای خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت را افزایش می‌دهند. همزمان با بهبود تدریجی حس و حال بازار‌های محلی، فروشندگان باید در نیمه دوم سال، منابع خود را برای عرضه محصولات مهم‌شان به خدمت بگیرند تا از همین نشانه‌های اولیه ریکاوری بازار منتفع شوند.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا