معرفی حافظه UFS 4.0 شرکت مایکرون مجهز به 232 لایه NAND سه‌بعدی و سرعتی بالاتر از سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حافظه ، UFS ، Micron
واحد خبر mobile.ir : حافظه‌های پر سرعت UFS این روزها علاوه بر گوشی‌های گران‌قیمت در مدل‌های میان‌رده و حتی ارزان‌قیمت بازار نیز مشاهده می‌شوند هرچند همچنان سریع‌ترین فناوری در این زمینه یعنی حافظه‌های UFS 4.0 تنها مختص پرچمداران بوده و مدل‌های ارزان‌تر از گونه‌های کم‌سرعت‌تر UFS 3.1 و UFS 2.2 بهره می‌برند. شرکت سامسونگ در ماه می سال 2022 از راه‌کار حافظه UFS 4.0 این شرکت پرده‌برداری کرد که در طی این یک سال در طیف وسیعی از گوشی‌های پرچمدار به‌کار گرفته شده است. شرکت آمریکایی مایکرون نیز با تأخیری قابل ملاحظه در روز چهارشنبه 21 ژوئن 2023 (31 خرداد 1402) از حافظه UFS 4.0 خود رونمایی کرده که روی کاغذ سرعت بالاتری نسبت به نمونه سامسونگی دارد.

نسل جدید حافظه‌های اسمارت‌فون تک ماژول شرکت مایکرون به‌گفته شرکت سازنده سریع‌ترین نمونه در نوع خود بوده و جدا از بهبود سرعت ناشی از مشخصات فناوری UFS از NANDهای سریع‌تر و جدیدتری بهره می‌برد که این محصول مایکرون را در مقایسه با رقیب اصلی آن در جایگاه بالاتری قرار داده است. این حافظه‌های جدید جدا از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قرار است در سال جاری برای نوت‌بوک‌های بسیار کم‌مصرف نیز به‌کار گرفته شوند.

حافظه UFS 4.0 جدید مایکرون در سه ظرفیت شامل 256 و 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی با کنترلر اختصاص این شرکت عرضه خواهد شد و در این میان دو نسخه حجیم‌تر 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی از حافظه 232 لایه NAND پیشرفته مایکرون بهره می‌برند که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی در این مجموعه را روی کاغذ به‌ترتیب به 4,300 و 4,000 مگابایت در ثانیه افزایش می‌دهد. برای مقایسه بد نیست بدانیم که حافظه UFS 4.0 سامسونگ در خواندن و نوشتن به سرعت‌های 4,200 و 2,800 مگابایت در ثانیه دست پیدا می‌کرد که به‌خصوص در زمینه نوشتن، سرعت بسیار کم‌تری در مقایسه با حافظه جدید مایکرون به‌دست می‌دهد. حافظه UFS 4.0 مایکرون بدین‌ترتیب از بالاترین درجه عملکرد در بین ماژول‌های حافظه UFS ساخته شده برای گوشی‌های هوشمند تا به امروز برخوردار شده است. ذکر این نکته اهمیت دارد که نسخه 256 گیگابایتی این حافظه به‌دلیل استفاده از NAND سه‌بعدی با حامل‌های چهارگانه از سرعت پایین‌تری نسبت به دو نسخه دیگر برخوردار است.

ماژول‌های UFS 4.0 مایکرون به‌گفته شرکت سازنده جدا از سرعت و پرفورمنس بالاتر نسبت به نسل قبلی از 25 درصد راندمان انرژی بالاتر نیز برخوردارند که از طریق ترکیبی از عملکرد بالاتر و توانایی‌های ذخیره انرژی به‌دست آمده است. افزایش 75 و 100 درصدی به‌ترتیب در پهنای باند خواندن و نوشتن از دیگر مشخصات ذکر شده برای این حافظه جدید است.

استفاده از NAND سه‌بعدی 232 لایه مزیت مهم دیگری نیز برای این محصول مایکرون داشته و به هرچه باریک‌تر شدن آن انجامیده است. ارتفاع ماژول حافظه در این محصول از 0.8 تا 0.9 میلی‌متر فراتر نمی‌رود و بدین‌ترتیب سازندگان گوشی‌های هوشمند بسته به اولویت‌های خود امکان باریک‌تر کردن گوشی‌ها یا به‌کارگیری یک باتری با ظرفیت بالاتر را خواهند داشت.

شرکت مایکرون در حال حاضر فرایند سمپلینگ حافظه UFS 4.0 جدید برای برخی سازندگان برتر گوشی‌های هوشمند را آغاز کرده و تولید انبوه آن نیز به سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی موکول شده است.

منبع : Micron


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا