گزارش کانترپوینت از بازار پنل‌های OLED اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه نخست 2023 – ثبت رکورد 49 درصدی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، صفحه نمایش Display ، OLED
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش اخیر بخش بررسی فروش جهانی گوشی بر اساس مدل در موسسه پژوهشی کانترپوینت، سهم بازار اسمارت‌فون‌های مجهز به نمایشگر OLED در سه‌ماهه منتهی به مارس 2023 موفق به ثبت رکورد 49 درصدی شده که در مقایسه با رقم 29 درصدی سه‌ماهه نخست 2020 افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. مطابق این گزارش که در روز جمعه 9 ژوئن سال جاری میلادی (19 خرداد 1402) منتشر شده، تغییر نمایشگر گوشی‌های آیفون از LCD به OLED نقطه عطفی در پذیرش این فناوری به شمار می‌رود. از سوی دیگر نفوذ تکنولوژی 5G در بخش محصولات ارزان قیمت سبب محدود شدن پذیرش OLED و کاهش نرخ رشد آن شده است.

نمایشگر گوشی‌های هوشمند یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر انتخاب مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود. چرا که صفحه‌نمایش‌های OLED با ارائه زاویه دید بهتر، نمایش عمیق‌تر رنگ مشکی و افزایش عمر باتری، در کنار برخی ویژگی‌های دیگر، در مقایسه با نمایشگرهای LCD برتری محسوسی دارند. برندهای برتر بازار از این نمایشگرها به عنوان عامل متمایزکننده استفاده می‌کنند تا پنل‌های باریک‌تر و انعطاف‌پذیرتری را در رده‌های میانی و پیشرفته در اختیار کاربران قرار دهند. جالب آن که به گزارش کانترپوینت، سهم نمایشگرهای OLED در بخش قیمتی (عمده فروشی) بالاتر از 250 دلار در فصل اول 2023 به 94 درصد رسیده است.

در این میان عرضه سری آیفون 12 با صفحه‌نمایش OLED نقطه عطفی در استفاده فراگیر از این نمایشگرها به شمار می‌رود. چنان که تمام آیفون‌هایی که از آن زمان تا کنون به بازار عرضه شد‌ه‌اند، البته به جز نسخه‌های SE، به پنل‌های OLED مجهز شده‌اند و استفاده از این فناوری با هر بار به‌روزرسانی گسترش بیشتری یافته است.

بر اساس این گزارش، تقریباً نیمی از گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در سه‌ماهه نخست امسال دارای نمایشگر OLED بوده‌اند و نرخ پذیرش این فناوری در فوریه 2023 به بالاترین حد خود رسیده است. هرچند از آن پس این میزان رشد به دلایلی که در ادامه عنوان می‌شود، تقریبا متوقف شده است.

روند پذیرش نمایشگرهای OLED در گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2020 تا سه‌ماهه اول 2023

به‌کارگیری فناوری 5G در گوشی‌های ارزان قیمت

با ظهور فناوری نسل پنجم ارتباطات میزان نفوذ این گوشی‌ها پیوسته در حال افزایش است. چنان که افزون بر نیمی از گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در سه‌ماهه اول 2023 با این فناوری سازگار بوده‌اند. تلاش تولیدکنندگان برای ارائه تکنولوژی 5G در گوشی‌های با قیمت پایین‌تر، به ویژه در بازارهای نوظهور و مناطق در حال توسعه، اگر چه یکی از عوامل کلیدی این رشد محسوب می‌شود، اما به افزایش هزینه‌های تولید و تامین قطعات می‌انجامد و از همین رو برخی از سازندگان، برای بهینه‌سازی هزینه تمام‌شده (به ویژه در بخش محصولات رده پایین) از نمایشگرهای LCD بهره می‌گیرند. به گزارش کانترپوینت، نزدیک به نیمی از گوشی‌های هوشمند نسل پنجم که در سطح جهانی به فروش می‌رسند، از نظر قیمت عمده‌فروشی در بازه زیر 400 دلار هستند و از این میان 50 درصد آن‌ها از صفحه‌نمایش LCD بهره می‌برند. در عین حال، سهم گوشی‌های 5G با قیمت بالای 400 دلار که به پنل LCD مجهز شده‌اند، در سه‌ماهه منتهی به مارس 2023 تنها 1 درصد بوده است.

حضور پرقدرت فناوری 4G LTE

از سوی دیگر با وجود گسترش روزافزون فناوری نسل پنجم، دستگاه‌های مبتنی بر 4G LTE همچنان بیش از 40 درصد کل بازار را به ویژه در اقتصادهای رو به توسعه و حساس به قیمت در اختیار دارند. مطابق گزارش کانترپوینت، به‌کارگیری نمایشگرهای OLED در اسمارت‌فون‌های LTE در طول سه سال گذشته با عرضه آیفون‌های مجهز به پنل OLED و فناوری 5G به نصف رسیده و بازار محصولات نسل چهارمی عمدتا در اختیار دستگاه‌های اندرویدی قرار دارد که در اغلب آن‌ها از نمایشگر LCD استفاده شده است. به علاوه، پرفروش‌ترین گوشی‌های 4G دستگاه‌های اندرویدی رده پایین هستند که در اکثر موارد به پنل‌های LCD مجهز شده‌اند. این مسأله نقش مهمی در کاهش تقاضا برای صفحه‌نمایش‌های OLED داشته است.

کاهش استفاده برخی از شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون از پنل‌های OLED

در میان شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند، کمپانی سامسونگ الکترونیکس در طول سالیان گذشته به طور پیوسته استفاده از OLED را کاهش داده و در سه‌ماهه نخست 2023 این میزان را به 41 درصد رسانده است که پایین ترین سطح کاربری این نمایشگرها از سوی شرکت کره‌ای در طول سه سال اخیر به شمار می‌رود. از جمله دلایل این تصمیم، محبوبیت گوشی‌های هوشمند عمدتا رده پایین سری A سامسونگ است که از نمایشگر LCD برخوردارند. بر خلاف سامسونگ، شیائومی تنها شرکت چینی به حساب می‌آید که میزان استفاده از پنل‌های OLED را در محصولات خود افزایش داده و از 18 درصد در سه‌ماهه اول 2021 به 51 درصد در دوره مشابه 2023 رسانده است؛ امری که بیش از همه با محبوبیت اسمارت‌فون‌های سری Redmi Note با پنل‌های OLED ارتباط دارد. از سوی دیگر، کمپانی‌های اوپو و ویوو در طول فصل اخیر استفاده از نمایشگرهای OLED در محصولات خود نسبت به سه‌ماهه نخست سال پیش اندکی کاهش داده‌اند. همچنین برند ریلمی نیز می‌کوشد برای ارائه گوشی‌های هوشمند نسل پنجم در پایین‌ترین قیمت، به جای پنل‌های OLED از نمایشگرهای LCD استفاده کند و همین امر سبب شده میزان پذیرش صفحه‌نمایش‌های OLED در محصولات این برند چینی از 45 درصد در سه‌ماهه اول 2021 به 36 درصد در فصل ابتدایی 2023 کاهش یابد.

به گفته تحلیل‌گران کانترپوینت، در مجموع تردیدی نیست که در آینده گوشی‌های هوشمند بیشتری از نمایشگرهای OLED بهره خواهند برد و میزان تکیه بازار به این فناوری از مرز 50 درصد عبور خواهد کرد که محرک آن بیش از همه عرضه آیفون‌های جدید خواهد بود. همچنین نباید از باید برد که افزایش محبوبیت و گرایش کاربران به خرید گوشی‌های تاشو که همگی به نمایشگرهای OLED انعطاف‌پذیر مجهزند، هم یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش میزان به‌کارگیری این پنل‌ها به حساب می‌آید.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا