برنامه احتمالی سامسونگ جهت راه‌اندازی خط تولید پنل‌های OLED برای اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : OLED ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : تا کنون خبرهای زیادی درباره تولید iPad با نمایشگر OLED به گوش رسیده است، از جمله اینکه iPad Pro در سال 2014 با پنل‌های OLED وارد بازار می‌شوند. جدیدترین مورد از این دست خبرها – که اخیرا از سوی رسانه کره‌ای The Elec منتشر شد – حاکی از آن است که ظاهرا پنل‌های OLED مورد استفاده در نسل‌های بعدی آی‌پد توسط سامسونگ به تولید خواهد رسید. The Elec مدعی شده که کمپانی Samsung Display قصد دارد خط تولید پنل‌های اولد جدیدی را با اندازه‌های بزرگ‌تر – مناسب برای استفاده در تبلت‌ و لپ‌تاپ – راه‌اندازی کند. به این ترتیب، می‌توان پیش‌بینی کرد که نمایشگرهای OLED در نسل‌های بعدی آی‌پد و مک‌بوک از کارخانه‌های سامسونگ خارج شود.

به گزارش The Elec، سامسونگ به احتمال زیاد نخستین خط تولید پنل‌های اولد نسل 8.5 (یا Gen 8.5 OLED) را با ظرفیت 15,000 زیرلایه در ماه، در آینده نه چندان دور راه‌اندازی خواهد کرد. زیرلایه‌های نسل 8.5 در ابعاد 2200×2500 میلی‌متر طراحی شده و در مقایسه با زیرلایه‌های نسل 6 (با اندازه‌های 1500×1850 میلی‌متر) – که عمدتا در ساخت گوشی‌های هوشمند به کار می‌رفت – بزرگ‌تر است. این بدان معناست که پنل‌های جدید نسل 8.5 برای ساخت محصولاتی مثل تبلت و نوت‌ بوک – که به نمایشگرهای بزرگ‌تر نیاز دارند – مناسب است.

سامسونگ تا پایان سال جاری رقم بودجه در نظرگرفته‌شده برای این خط تولید را نهایی خواهد کرد و به گفته منابع آگاه، از سال 2023 تجهیزات مورد نیاز برای تولید این پنل‌ها را سفارش خواهد داد. این تجهیزات احتمالا در خط تولید L8-1-2 – که در حال حاضر از آن استفاده‌ای نمی‌شود – مستقر خواهد شد. گفتنی‌ست، تا پارسال از این خط تولید برای ساخت نمایشگرهای ال‌سی‌دی استفاده می‌شد.

سامسونگ در ابتدا قصد داشت این خط تولید را زودتر راه‌اندازی کند، اما ظاهرا توسعه تجهیزات full-cut یا تمام‌-برش (از نوع انباشت عمودی) مورد نیاز برای پنل نسل 8.5 – که با همکاری کمپانی ژاپنی Ulvac انجام می‌شود – بیش از آنچه انتظار می‌رفت به طول انجامیده است. گفته می‌شود، سامسونگ در حال حاضر برای پنل‌های نسل 8.5، تجهیزات half-cut یا نیم-برش افقی را در نظر گرفته است.

منظور از full-cut یا تمام‌برش آن است که کمپانی سازنده مواد ارگانیک را بدون نصف کردن روی زیرلایه‌ها انباشت می‌کند (درست مثل پروسه‌ای که برای ساخت پنل‌های اسمارت‌فون انجام می‌شود). لازم به ذکر است، برش به این علت انجام می‌شود که ماسک‌های فلزی ظریف (مورد استفاده برای انباشت مواد ارگانیک) نیازی به بزرگ‌تر بودن نداشته باشند. البته نباید فراموش کرد که انجام برش، پنل‌ها را مستعد ضعیف شدن و نشست کردن می‌کند.

همان طور که گفته شد، به گفته خبرگزاری The Elec، هدف از راه‌اندازی این خط تولید، تأمین پنل اولد برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های کمپانی اپل است. چنان‌چه اپل در آینده به حجم بیشتری از این پنل‌ها نیاز داشته باشد، سامسونگ احتمالا ظرفیت تولید را تا 30 هزار زیرلایه در ماه افزایش خواهد داد. به گفته برخی کارشناسان، ممکن است اپل در ساخت محصولات دیگر – مثل کامپیوترهای iMac – نیز تصمیم به استفاده از پنل‌های اولد بگیرد.

Apple iPad Pro 12.9 2021

خط تولید پنل‌های جدید نسل 8.5 به احتمال زیاد در سال 2024 آغاز به کار خواهد کرد. گفتنی‌ست، از نگاه Elec نخستین تبلت‌های اولد اپل – که در اندازه‌های 11 و 12.9 اینچی به تولید می‌رسند – از پنل‌های اولد نسل 6 سامسونگ و ال‌جی بهره‌مند خواهند شد. در پایان، لازم به ذکر است در پنل‌های OLED تک‌تک پیکسل‌ها از خود نور گسیل کرده و بر خلاف پنل‌های مینی LED، نیازی به نوردهی از پشت یا بک‌لایت ندارند. همین امر موجب بهبود نسبت کنتراست در پنل‌های OLED شده و مصرف انرژی را در آنها کاهش می‌دهد. به این ترتیب، انتظار می‌رود عمر باتری در آی‌پدها و مک‌بوک‌های آینده بیشتر شود.

منبع : The Elec


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا