همکاری گوگل با سامسونگ برای رفع محدودیت‌های مربوط به فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه اندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1402/2/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، رابط کاربری User Interface ، سامسونگ Samsung ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : امروزه اندروید موتور محرکه یک اکوسیستم باز از دیوایس‌های مختلف بوده و توسط میلیاردها نفر در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. باز بودن پلتفرم اندروید زمینه نوآوری در فرم‌فاکتورهای جدید موبایل (مثل گوشی‌های تاشو) را فراهم کرده و همچنین موجب ایجاد قابلیت‌های هوشمند در خودروها، ساعت‌ها و تلویزیون‌ها می‌شود. البته ماهیت باز بودن اندروید، در کنار فرصت‌های فراوانی که به وجود آورده، می‌تواند در برخی مواقع – به‌ویژه برای توسعه‌دهندگان – آزاردهنده باشد. به عنوان مثال، یکی از شکایت‌های متداولی که از توسعه‌دهندگان اندروید شنیده می‌شود، محدودیت‌های موجود در سرویس‌های پیش‌زمینه و کار پس‌زمینه است.

بنیان اندروید بر مبنای آزادی در انتخاب بنا شده است. مصداق بارز این آزادی در آنجاست که کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون می‌توانند این پلتفرم را مطابق با سلایق خود شخصی‌سازی کنند (پدیده‌ای که تحت عنوان پوسته‌های اندروید از آن یاد می‌شود). اما یکی از عوارض نامطلوب این رویکرد، رفتار متناقض در قبال اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های فعال در پیش‌زمینه و پس‌زمینه است. طبق خبری که روز جمعه 5 می 2023 (15 اردیبهشت 1402) در وبلاگ رسمی توسعه‌دهندگان اندروید منتشر شد، گوگل به فکر چاره افتاده و قصد دارد با همکاری با سامسونگ، این مشکل را در رابط کاربری اختصاصی سامسونگ – یعنی آپدیت One UI 6.0 مبتنی بر اندروید 14 – از بین ببرد.

این یک پدیده شایع است که بسیاری از اپلیکیشن‌ها – از جمله برنامه‌های پیام‌رسان – به یکباره در پس‌زمینه غیرفعال می‌شوند و همین امر موجب می‌شود که کاربر پیام‌های مهمی را از دست بدهد. بدون شک این یک تجربه کاربری ناخوشایند برای همگان بوده و زمانی ناخوشایندتر می‌شود که بدانید پوسته‌های مختلف اندروید در قبال این موضوع رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند.

در حال حاضر، سازندگان مطرح اسمارت‌فون مثل سامسونگ، نسبت به غیرفعال کردن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه، عمدتا تهاجمی عمل می‌کنند تا ضمن بهینه‌سازی عملکرد سیستم، به عمر باتری بیفزایند. زیرا اپلیکیشنی که در پس‌زمینه فعال باشد (حتی اگر مورد استفاده قرار نگیرد) از منابع سیستم مثل حافظه و باتری استفاده می‌کند. همین امر موجب کندی دیوایس و بالا رفتن مصرف باتری شده و به طور کلی تجربه کاربری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

از این رو، سازندگان گوشی‌های اندرویدی تمایل دارند با غیرفعال کردن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه، عمر باتری دستگاه را بالا ببرند. اما همان طور که گفته شد، این کار می‌تواند اثرات بدی بر جای بگذارد. به عنوان مثال، اگر اپلیکیشنی قرار است در پس‌زمینه فعال باشد تا سرویسی ارائه کند (مثل همگام‌سازی مخاطبین گوشی یا دانلود ای‌میل‌های جدید)، با غیرفعال شدن اپلیکیشن در پس‌زمینه، سرویس‌های مذکور نیز متوقف خواهند شد.

از این رو گوگل می‌خواهد مطمئن شود APIهایی که نحوه عملکرد اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را دیکته می‌کنند، رفتاری قابل پیش‌بینی و منسجم از خود نشان دهند. برای رسیدن به این هدف، گوگل در گام نخست از همکاری خود با سامسونگ خبر داده تا بدین وسیله مطمئن شود که رفتار اپلیکیشن‌ها در One UI 6.0 همان رفتاری‌ست که در اندروید 14 از آنها سر می‌زند.

این می‌تواند خبر بسیار خوبی برای توسعه‌دهندگان باشد. به این ترتیب، مادامی که توسعه‌دهندگان پروسه ساخت یک اپلیکیشن را مطابق با مشخصات صحیح پیش برده و در این زمینه از توصیه‌های گوگل پیروی کنند، می‌توان انتظار داشت که اپلیکیشن مورد نظر (و متعاقبا سرویس‌های مربوطه آن در پس‌زمینه و پیش‌زمینه) عملکرد مطمئنی را در پوسته One UI 6.0 به نمایش بگذارد. جالب است که گوگل در اعلام این خبر، سامسونگ را «نخستین همکار» خود در این زمینه می‌نامد. از این عبارت این طور برداشت می‌شود که در آینده برندهای دیگر نیز می‌توانند به این قافله بپیوندند.

لازم به ذکر است، یکی از دلایلی که iOS به خاطر آن تحسین می‌شود، تجربه نرم‌افزاری منسجم و یکسان در همه مدل‌های آیفون است. در صورتی که با توجه به گستره دیوایس‌های اندرویدی، چنین چیزی در دنیای اندروید به هیچ وجه با iOS قابل مقایسه نیست. لذا هر قدمی که برای رسیدن به تجربه کاربری منسجم و قابل پیش‌بینی در فضای اندروید برداشته شود (از جمله اقدام اخیر گوگل) با قدردانی از سوی توسعه‌دهندگان و کاربران همراه خواهد بود.

منبع : Google Blog


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا