نزاع نوکیا و اپل بر سر حق اختراع همچنان ادامه دارد

نمایش خبر

تاریخ : 1390/1/14
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، نوکیا Nokia ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی فنلاندی نوکیا در روز 29 مارس 2011 (9 فروردین 1390) شکایت دیگری را علیه کمپانی اپل تسلیم کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا (ITC) کرد و در آن مدعی گردید که کمپانی اپل در تمامی گوشی های موبایل، پخش کننده های موسیقی قابل حمل، تبلت ها و کامپیوترهای خود حق اختراع های نوکیا را نقض نموده است.

در شکایت جدید نوکیا علیه اپل 7 اختراع نوکیا برشمرده شده که نوکیا معتقد است کمپانی اپل بدون در اختیار داشتن مجوز لازم از آنها در "سیستم عامل های چند وظیفه ای، همگام سازی اطلاعات، مکان یابی، کیفیت تماس و استفاده از لوازم جانبی بلوتوث" استفاده نموده است.

چند روز پیش از این شکایت یک قاضی در کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا در مورد شکایت دیگری که قبلاً نوکیا تسلیم این کمیسیون کرده بود اظهار داشت که اپل در مورد 5 حق اختراع نوکیا تخلفی انجام نداده است. البته نظر این قاضی باید توسط یک کمیسیون 6 نفره مورد تأیید قرار گیرد. نوکیا با نظر این قاضی مخالف است و منتظر دریافت جزئیات بیشتر است تا اقدام مقتضی را در مورد آن به عمل آورد.

Nokia N8 vs iPhone 4

تصویر بالا: گوشی n8 نوکیا در مقابل آیفون 4 اپل

اختلاف میان اپل و نوکیا در مورد حقوق اختراع از اکتبر سال 2009 با شکایت نوکیا از اپل در دادگاه منطقه ای دلاویر آمریکا در مورد نقض 10 حق اختراع نوکیا -- مرتبط با فناوری های 3G و LAN -- توسط آیفون اپل آغاز شد (به اینجا مراجعه نمائید.) اپل نیز در پاسخ، نوکیا را به نقض 13 حق اختراع خود متهم ساخت و شکایت خود را در اواخر اکتبر 2009 تسلیم مراجع قانونی نمود. پس از آن در اواخر دسامبر 2009 نوکیا شکایت دیگری را در مورد نقض 7 حق اختراع نوکیا -- مرتبط با واسط کاربر، آنتن، مدیریت توان مصرفی و دوربین -- تسلیم کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا (ITC) نمود. در این شکایت اپل به استفاده بدون مجوز از اختراعات نوکیا در محصولات آی پاد، آی فون و کامپیوترهای خود متهم شده بود. در می سال 2010 نیز نوکیا شکایتی را تسلیم دادگاه ناحیه ای غرب ویسکانسین نمود و اپل را به نقض 5 حق اختراع  مرتبط با مواردی نظیر افزایش کیفیت انتقال صوت و اطلاعات، استفاده از اطلاعات مکانی در برنامه ها و پیکر بندی آنتن ها متهم نمود.

علاوه بر موارد فوق نوکیا تاکنون شکایاتی را نیز بر علیه اپل در اروپا مطرح نموده. بنا به گفته پاول ملین -- نایب رئیس مالکیت معنوی در نوکیا -- با شکایت اخیر این کمپانی که دومین شکایت نوکیا علیه اپل نزد ITC است، شمار حق اختراع های نوکیا که توسط اپل نقض شده و نوکیا شکایات خود را در مورد آن در مراجع گوناگون مطرح نموده به 46 عدد رسیده و بسیاری از این اختراعات بیش از 10 سال قبل از ساخت اولین آیفون اپل به ثبت رسیده اند.

جالب اینجاست که نزاع قانونی کمپانی های اپل و نوکیا تا جایی پیش رفته که برخی از سایت ها دروغ 1 آوریل یا دروغ 13 خود را به پیروزی نوکیا بر اپل و ممانعت از فروش آیفون 4 در آمریکا اختصاص دادند.

هرچند از نظر بسیاری از مردم اپل یک کمپانی نوآور محسوب می شود، اما این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که در مقابل کهنه کارهایی نظیر نوکیا و موتورولا، اپل را می توان یک تازه وارد در دنیای تلفن همراه به شمار آورد و بدیهیست که حقوق اختراع پایه ای این صنعت خصوصاً حقوق اختراع مرتبط با فناوری های مخابراتی در دست قدیمی های این میدان باشد. اگر نوکیا واقعاً در جدال قانونی خود علیه اپل به پیروزی برسد ابزارهای قانونی برای ممانعت از فروش محصولات اپل که  ناقض حقوق اختراع نوکیا در آمریکا شناخته شوند را به دست خواهد آورد و ممکن است اپل ناچار به پرداخت خسارتی هنگفت به نوکیا گردد. همچنین ممکن است که نوکیا با اپل به یک تفاهم دو طرفه رسیده و دو کمپانی مجوز استفاده از اختراعات یکدیگر را در محصولات خود دریافت نمایند.



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا