معرفی Moto G Power 5G - اولین 5G خانواده با پردازنده دیمنسیتی 930 و نمایشگر 120 هرتزی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/1/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 930 Dimensity 930 ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Motorola Moto G Power 5G ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : شرکت موتورولا که همین چند روز پیش از گوشی پرچمدار Edge 40 Pro رونمایی کرده بود حالا گوشی جدیدی را در کلاس جی پاور به نام Moto G Power 5G معرفی کرده که اولین 5G این خانواده نیز به حساب می‌آید؛ سری Moto G Power شرکت موتورولا در گذشته به دوام باتری بالا به‌واسطه استفاده از باتری‌های حجیم و پر ظرفیت شهرت داشت اما این مزیت در نسل‌های اخیر این گوشی‌ها کم‌رنگ‌تر شده و مدل‌های انگشت‌شمار این کلاس به میان‌رده‌های راضی‌کننده‌ای تبدیل شده‌اند که در برخی قسمت‌های دیگر مثل دوربین و صفحه‌نمایش نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ Moto G Power 5G علاوه بر 5G اولین گوشی مجهز به نمایشگر 120 هرتزی این خانواده نیز به‌حساب می‌آید.

اولین نسیم تغییرات در این خانواده نزدیک به 3 سال پیش با معرفی Moto G Power بانمایشگر فول اچ‌دی و پردازنده Snapdragon 665 به‌وقوع پیوست که با حفره پانچی دوربین سلفی به گوشی‌های رده بالاتر خود شباهت داشت. این طراحی در Moto G Power 2021 نیز ادامه پیدا کرد اما با انتقال دوربین‌ها به مرکز بخش پشتی و استفاده از پروسسور ضعیف‌تر Snapdragon 662 در هر دو سوی طراحی و عملکرد گامی به عقب برداشته شد. در Moto G Power 2022 بسیاری از ضعف‌ها قبلی جبران شد و با وجود کاهش وضوح صفحه‌نمایش به اچ‌دی پلاس، نرخ رفرش آن به 90 هرتز افزایش پیدا کرد، وضوح دوربین اصلی به 50 مگاپیکسل رسید و دوربین سلفی پانچی نیز به مرکز منتقل شد. Moto G Power 5G در این شرایط به‌نوعی سرآمد مدل‌های دیگر بوده و هم در طراحی و هم در مشخصات دستگاه (به‌خصوص در پردازش) گام‌های بلندی برداشته است.

Moto G Power 5G که ظاهراً در دو رنگ سفید و مشکی ارائه می‌شود از لنزهای دوربین بزرگ‌تری در بخش پشتی برخوردار بوده و نشان موتورولای آن نیز حالا به مرکز این قسمت منتقل شده است. حاشیه‌های دورتادور صفحه‌نمایش طبق انتظار از یک گوشی میان‌رده چندان باریک و ظریف به‌نظر نمی‌رسند اما نسبت به G Power 2022 کم‌تر بوده و همین موضوع در ابعاد دستگاه نیز نمایان شده است. طول و عرض G Power 5G‌ به‌ترتیب 163 و 74.8 میلی‌متر است که نسبت به G Power 2022 با اندازه مشابه صفحه‌نمایش و طول و عرض 167.2 و 76.5 میلی‌متر کاهش شدیدی را تجربه کرده‌اند. این کاهش در ضخامت نیز ادامه پیدا می‌کند و با وجودی‌که هر دو گوشی از ظرفیت باتری یکسانی برخوردارند G Power 5G با ضخامت 8.4 میلی‌متری کاملاً slimتر از جی پاور قبلی با ضخامت 9.3 میلی‌متر است. وزن گوشی 185 گرم است که نه‌تنها از جی پاور 2022 با وزن 203 گرم کاملاً سبک‌تر است بلکه یکی از سبک‌ترین جی پاورهای موتورولا در سال‌های اخیر به‌حساب می‌آید.

یکی از مهم‌ترین تغییرات G Power 5G صفحه‌نمایش 6.5 اینچی دستگاه است که با وجود آن‌که هنوز از نوع LCD‌ انتخاب شده اما نرخ رفرش آن برای اولین بار به 120 هرتز رسیده است. وضوح این نمایشگر 1080×2400 پیکسل یا فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9 بوده و بدین‌ترتیب تراکمی نزدیک به 405 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. با توجه به LCD‌ بودن صفحه‌نمایش، حسگر اثر انگشت طبیعتاً جایی در آن نداشته و در کناره دستگاه حضور دارد. دوربین سلفی بالای گوشی یک 16 مگاپیکسلی با دیافراگم لنز 2.4 و پیکسل‌های 1 میکرونی‌ست که امکان ترکیب چهارگانه پیکسل‌ها را داشته و در فیلم‌برداری به وضوح 1080p/30fps دست پیدا می‌کند.

دوربین اصلی گوشی 50 مگاپیکسل وضوح دارد و گشودگی دیافراگم لنز مقابل آن نیز 1.8 است. موتورولا اطلاعاتی در مورد شرکت سازنده حسگر این دوربین ارائه نکرده اما با توجه به اندازه 0.64 میکرونی پیکسل‌های آن و البته کلاس دستگاه می‌توان با درصد اطمینان بالایی از حضور سنسور کوچک 1/2.76 اینچی ISOCELL JN1 سامسونگ سخن گفت که پیکسل‌های آن پس از یک ترکیب چهارگانه به ابعاد 1.28 میکرون در وضوح 16 مگاپیکسلی دست پیدا می‌کنند. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این دوربین 1080p/60fps است و از لرزه‌گیری نوری نیز در آن خبری نیست.

با کنار گذاشتن دوربین اصلی با دو واحد 2 مگاپیکسلی تزئینی در این بخش روبرو می‌شویم که با وجود آن‌‌که وظایف آن‌ها روی کاغذ تشخیص عمق میدان (محو کردن پس‌زمینه در عکس‌های پرتره) و تصویربرداری ماکرو (از فاصله بسیار نزدیک) اعلام شده اما عملاً استفاده چندانی در کاربری روزانه نداشته و مثل تمامی دیگر نمونه‌های مشابه صرفاً برای افزایش تعداد دوربین‌های بخش پشتی به G Power 5G افزوده شده‌اند.

اصلی‌ترین تغییر Moto G Power 5G بی‌شک به بخش پردازشی دستگاه تعلق دارد که پس از سال‌ها استفاده از پروسسورهای ضعیف و سطح پایین بالاخره به یک چیپ‌ست نسبتاً جدید و قابل قبول ارتقاء پیدا کرده است؛ پردازش در G Power 5G با چیپ‌ست 6 نانومتری دیمنسیتی 930 انجام می‌شود که تقریباً یک سال پیش با 2 هسته 2.2 گیگاهرتزی A78 و 6 هسته 2 گیگاهرتزی A55 معرفی شد. گرافیک این چیپ‌ست برخلاف انتظار از نوع پیش‌فرض Arm نبوده و مدل نچندان شناخته‌شده‌ای از شرکت Imagination به نام IMG BXM-8-256 است. رم گوشی 6 گیگابایت بوده و 256 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء (تا 1 ترابایت دیگر از طریق درگاه microSD) دارد.

ظرفیت باتری گوشی تغییری نسبت به قبل نکرده و همچنان 5 هزار میلی آمپر ساعت است که شرکت سازنده از کارکرد 38 ساعته دستگاه (تحت شرایط خاص و تعریف شده) با یک بار شارژ آن سخن می‌گوید.. موتورولا در زمینه شارژ باتری بسیار ضعیف عمل کرده و در حالی‌که گوشی‌های ارزان‌قیمت بازار نیز این روزها حداقل از شارژهای 25 تا 33 وات بهره می‌برند تنها به یک شارژر منسوخ شده 10 واتی بسنده کرده است.

Moto G Power 5G‌ به حفره 3.5 میلی‌متری اتصال هدست و اسپیکرهای استریو مجهز شده و از این لحاظ دوست‌داران موسیقی را نیز راضی نگه‌خواهد داشت. در بخش گزینه‌های ارتباطی دستگاه نیز به‌جز 4G و 5G باید به وای‌فای 5، بلوتوث 5.3 و مسیریاب‌های ماهواره‌ای ظاهراً تک فرکانسی اشاره کرد. این گوشی از NFC پشتیبانی نمی‌کند.

Motorola Moto G Power 5G با سیستم‌عامل اندروید 13 و رابط کاربری My UX از 13 آوریل (24 فروردین 1402) با قیمت 300 دلار به بازار آمریکا عرضه می‌شود و از امکان ارائه آن در دیگر بازارها هنوز خبری در دست نیست.

منبع : Motorola


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا